Ha presztízsprojektről van szó, a kínaiak jó ideje nem mennek ötletért a szomszédba. Most éppen az van soron, hogy alagúttal kötik össze Hongkongot a szárazfölddel. Az ideológia és a szükséges pénz adott - a forgalombiztonság kezelésére pedig hívnak egy specialistát.
Hongkongban épül egy öt kilométer hosszúságú autópálya alagút. Ez az új "köldökzsinór" fogja a szorosabbra húzni a sziget és a kínai szárazföld kapcsolatát. A különleges státusú, egykori brit fennhatóság alatt álló városállam és Kína összekötésére az új Liantang/Heung Yuen Wai határátkelőhelyet válaszották ki, és amellett, hogy a tervek szerint 2022-re el is készülnek vele, Hongkong leghosszabb közúti alagútja új, stratégiai fontosságú kapcsolatot jelent majd az észak-keleti új területek és a kínai szárazföldön található Sencsen (Shenzen) keleti része közötti határon áthaladó áru- és személyszállító járműforgalomnak.
Éppen a forgalom az, ami miatt az éptmény zavartalan működését, a forgalom irányítását a kínaiak nem bízzák a véletlenre. A most bejelentett megállapodás szerint a Siemensnek kell leszállítania az összes forgalomirányító és felügyelő rendszert a kétpályás, öt kilométer hosszú Liantang alagúthoz, mely az összesen tizenegy kilométer hosszú, új, négysávos autópálya szakasz része lesz.
A Siemens vállalta leszállítani a teljes felügyeleti megoldást is (ideértve a hardvereket, szoftvereket és számos alrendszert egyaránt, amelyek elősegítik az alagút biztonságos és hatékony forgalmának megvalósítását), míg az irányítás a Nemzetközi Alagút-vezérlő Központból (International Tunnel Control Center: ITCC) zajlik majd. Ennek azért van jelentősége, mert az ITCC valós idejű adatokra támaszkodva határozza meg az alagútban uralkodó viszonyokat és dönt a forgalom optimalizálását célzó beavatkozásokról, figyelembe véve az összes lényeges biztonsági szempontot. Az incidensek és torlódások automatikus észlelése, vészhelyzet kezelése balesetek előfordulásakor, az alagút lezárása és az ellenirányú forgalom kezelése csak néhány fő funkció az ITCC által nyújtottak közül.
A Kína déli részén található Sencsen amúgy hat új összeköttetést kíván kialakítani Hongkonggal - a két város közlekedésének és szállításának minél teljeskörűbb integrálása céljából. A hat tervezett összeköttetési projekt a Liantang közúti kapcsolat (a Longhua vasúti összeköttetés, a Guangzhou-Shenzhen-Hongkong vasúti személyszállító szakasz Fujian-ban, a Dachan-öböl kikötője, a Nan'an turista útvonal, valamint a Sencsen és Hongkong repülőterét összekötő tenger alatti alagút) révén Sencsen és Hongkong közúti, vasúti és tengeri útvonalait kapcsolja össze egymással.
A kínaiak ezt is másképp csinálják: startup, csak visszafelé működik
Van olyan, nagyon is működőképes modell, ami nem az egyéni ötlettől juttatható akár a világsikerig, hanem éppen fordítva. Úgy, hogy az inger a vélt, feltételezett igény felől érkezik, és azt sok-sok pénzzel megtámogatva kapacitál a rendszer a megfelelő ötlet megalkotására. Az eredmény így is ugyanaz: innovációs bomba és dinamikus fejlődés.