Vállalkozás Molnár Csaba 2016. július. 28. 07:00

A jópofa csoki, amelyet kétszer kellett kitalálni

Van a piacon egy csoki, amely csak harmadsorban csoki, bármilyen finom is. A byLove ugyanis elsősorban üzenet, másodsorban pedig ajándék. Olyannyira az, hogy sokan, akik kapják, fel sem bontják, hanem megőrzik szinte érintetlenül.

Munkatársnak adnék valami apró ajándékot csak, hogy kicsit feldobjam a napját. Hú, ma van apa névnapja, de tök kiment a fejemből, kellene gyorsan valami jófej ajándék neki. Ismerős tipródások, ugye? Kellene valami, ami egyszerű, de szerethető, mégsem sablonos, és amivel azért nagyjából tutira lehet menni. A csoki mindig bejön, vicces, frappáns üzenetekkel és szerethető csomagolásokkal meg még inkább.

Szinte véletlenül botlott bele ebbe a piaci résbe Móri Szilárd, aki hat, de inkább négy év alatt kétszer is kitalálta, megtervezte, bevezette a piacra majd felfuttatta üzenetes ajándék csokoládéit.

Móri Szilárd
Stiller Ákos

Kit érdekel egy tömlős sajt az online közegben?

A byLove eredetileg tömlős sajtként indult – hökkent meg az ötletes csokik kitalálója, a reklámiparban kreatívként dolgozó Móri Szilárd. Hogy micsoda? Hiszen a byLove egy csoki, nem pedig tömlős sajt. Sőt, a byLove elődje sem tömlős sajt volt, hanem szintén csoki.

Az Euro RSCG reklámügynökség – ahol 2009-2010 fordulóján kreatív igazgatóként dolgozott – egy tömlős sajt márka fiatalítását kapta feladatul, online kampányt kellett (volna) tervezniük.

“Aki már látott tömlős sajtot, tudja, hogy néz ki egy ilyen csomagolás, el tudja képzelni, milyen nehéz ezt szexin bemutatni – nagyon szenvedtünk a kampánnyal.” Kínból-viccből különböző dizájnokat kreáltak erre a nem túl tág vizuális és online lehetőségeket kínáló termékre. “Azon tanakodtunk, hogy vajon könnyebb lenne-e a dolgunk, ha a csomagolás úgy nézne ki, mint mondjuk egy telefon, ha applikációs ikonok lennének rajta és ráírnánk, hogy iSajt. De terveztünk Gucci táska, grafftis vagy versenyautó színezésére hajazó külsőt is, nagyon jól szórakoztunk.”

Stiller Ákos

Ekkor támadt először a gondolat: mivel mindenki tudja, hogy ebben sajt van, végül is akármilyen lehetne a csomagolás. És milyen vicces lenne ez egy olyan termékkel, amit általában mindenki szeret. Például csokoládéval, aminek a csomagolása egy-egy vizuális ötlettel különböző üzeneteket fejezhet ki. Így egy hétköznapi termékből szép ajándék válhat. Ez később olyannyira bejött, hogy sokan, akik ezeket a csokikat megkapják, fel sem bontják, hanem elteszik emlékbe.

Nemcsak egy csokit, hanem egy frappáns üzenetet is kínálunk.

Az ötlet aztán gyenge két évig a fiókban pihent, de 2011 végén előkerült és összeállt a koncepció, aminek neve is lett: Chocolips – “Mondd el csokival”. Szilárd kivett egy hét szabadságot és tervezett cirka ötven dizájnt, amikből a legjobbakat egy nyomdával ki is nyomtatta. Sőt, húsvét előtt ki is próbálta: a bátyja Duna Plazában lévő virágboltjában állított fel egy kínáló display-t (papírállványt), amin hipermarketben vásárolt átlagos csokik sorakoztak új dizájnba csomagolva.

Az eredmény több mint meglepő volt:

egy hónap alatt 400 tábla feliratos csokit adtunk el nagyjából a semmiből.

Nagyon szerették a vásárlók, így világossá vált, hogy erre megéri alapítani egy céget.

Stiller Ákos
"Öregedni kötelező, felnőni fakultatív"

A byLove kreatív csoki három kategóriában kínálja termékeit, a legjobban menő a 40 százalék kakaótartalmú Premium Selection – ezek csomagolása különféle egyedi felületkezeléssel (lakk, csillogós fólia) díszített –, ezt jeles alkalmakra (születésnap, névnap, évforduló) és a számunkra fontos embereknek (anya, apa, tesó) szánják. A klasszikus tejcsoki, a Moment Selection már nem feltétlenül alkalmakra szól, hanem csak úgy, akár hétköznapi kedves gesztusként is adható, ebben 31 százalék a kakaó szárazanyag tartalom. A Nano Selection 20 grammos csokitáblácskái 33 százalék kakaóval készülnek. A Nanon kívül mindegyik szortiment gluténmentes.

Nagyon megy a “Szeretlek anya”, az “Apa nem egy Bond, de nem gond”, a szülinapos, névnapos üzenetek, de a Szex, csoki, rock and roll” is menő.

Van, amelyik limitált kiadásként látott napvilágot, de az alkalom elmúltával is viszik a vásárlók, ilyen például az “Édességi bizonyítvány”, ami a biziosztás után is keresett design.

Volt persze bukta is, az “Élj úgy, mint egy rockstar” tipikus mellélövésnek bizonyult, nem tudták értelmezni a vevők születésnapi üzenetként. “Ha azt írom rá, hogy Boldog szülinapot, vélhetően sok elmegy belőle.”

Beindult a jól ismert cégalapítási vonat: befektetőket keresett és talált is, öten lettek – akkori kollégák, azok rokonai, ismerősei –, összedobtak 30 milliót, nagyjából lefedtek minden cégvezetési funkciót. Céget alapítottak, 2012 július elején jegyezték be a Chocolips Hungary Kft.-t, mindenki tulajdonos lett eltérő mértékben, a legnagyobb rész Szilárdé volt, 33 százalékkal. Lett iroda, raktár, autó, több alkalmazott is.

Szeptemberben aztán az előkészületek, marketing-alapozás után elindult az értékesítés, fél év alatt rengeteg független üzletnek sikerült eladni a terméket, sok viszonteladó lett, másfél éven belül 3 ezer értékesítési ponton – közöttük a legnagyobb benzinkutakon – lehetett kapni a szöveges csokit, szinte azonnal óriási siker lett.

Két évig nagyon jól ment a cég, jöttek a viszonteladók külföldről is, beindult az üzlet Szerbiában, Szlovákiában, Lengyelországban, Romániában. Dubaj egyik legnagyobb édességplázájában – ahol több üzenetes csokit is árultak –, központi helyet kaptak, s a Chocolips vezette az eladási listát.

2015-re több mint 200 milliós forgalmunk lett.

Szilárd közben otthagyta az Euro RSCG-t és átment a Poplart BTL Kommunikációs ügynökséghez, ahol több ideje volt a kreatív csokikkal foglalkozni.

Aztán 2014 őszén az egyik vezető kolléga – más, a céghez nem kötődő okok miatt – felfüggesztette tevékenységét a Chocolipsben és Szilárd, aki addig csak a kreatív területtel foglalkozott, az operatív cégvezetés kellős közepén találta magát – mindenféle tapasztalat és gyakorlat nélkül. Pont a karácsony előtti felfutásban, pont amikor két hitelt el kellett kezdeni visszafizetni, pont, amikorra egy nagy halom kintlevőség cash flow problémákat okozott, szóval pont a legrosszabbkor - persze, mikor jó egy ilyen?

Eközben kiderült az is, hogy a cég addigi operatív vezetését végzők olyan üzleti manővereket tettek, amivel Szilárd nem tudott közösséget vállalni. Olyannyira, hogy nem sokkal később bejelentette, kiszáll az egészből.

Nagyon gáz volt a helyzet a cégben, úgy nézett ki, hogy az álmom és a befektetett sokévnyi munka szertefoszlik.

Aztán mégsem így lett. Szilárd megpróbálta menteni a menthetőt, új céget alapított tiszta lappal, hogy a személyes tulajdonában lévő védjeggyel és designokkal tovább forgalmazza az általa kitalált terméket. A régi cég azonban engedély nélkül folytatta a márka forgalmazását. Ennek aztán akkor szakadt vége, amikor megbuktak védjegybitorlással egy NAV-vizsgálaton 2015-ben.

Szilárd új cége tehát ott állt nagyjából a semmivel, a Chocolips márkanév ekkorra már erodálódott annyira, hogy ne is akarjanak azzal foglalkozni. Nem maradt más hátra, teljes újrakezdés: reset.

Stiller Ákos

A Poplart két tulajdonosával összesen 45 millió forinttal alapított új cégben – az eddigi kereskedelmi, marketing- és személyi hibákból tanulva - új márkát kezdtek építeni, ez lett a byLove. Az üzenetes csoki 2.0-hoz új logót, új márkanevet, új dizájnt dolgoztak ki, új gyártót kerestek – élelmiszer- és

Nincs sok versenytárs

Az üzenetes csokik piaca viszonylag szűk, nincs sok versenytárs. Az egyik konkurens bizarr módon Szilárd első “terméke”, az ex-Chocolips, amely jelenleg látható márkanév nélkül kínálja termékeit.

A Chocolips sikerét meglovagolva jelent meg annak idején a “Szívből csoki”, illetve több kisebb gyártó is létrehozott üzenetes csoki választékot, amilyen például a Beszélő marcipán.

édesipari kiállításokra jártak Kölnbe, Amszterdamba, ez több mint fél évig tartott, végül megtalálták azt a profi gyárat, amely legyártja a kis szériákat is, és hozza azt a minőséget, amire szüksége van a byLove-nak.

Az üzletkötők szeptembertől elindultak előzetes boltfelmérésre, a gyárból pedig tavaly októberben érkezett az első szállítmány – azóta kapható a byLove. Már lehívták a második rendelést, azaz túl vannak a százezres eladáson. Biztatóak a számok, a visszajelzések alapján jó a növekedés.

A fogyás viszonylag kiegyenlített, a designokból a legkevésbé keresett 15 százalékot már újakra cserélték, ezzel együtt már több mint 30 féle táblás üzenetes csoki alkotja az állandó kínálatot. Az eladásokban 70 százalék a táblás, 30 százalék a 30-40 féle Nano válogatás, ami cuki skatulyákban kapható, így a gyerekek között nagyon népszerű, lehet gyűjteni.

Saját csokigyárat egyelőre nem terveznek,

a kreativitás az érdekes mindhármunk számára.

“A kreativitás irányítja a márka jövőjét”, ennek fényében döntünk a költséghatékonyságról és a megtérülésről is. Az a lényeg, hogy magas minőségű terméket kínáljanak lehetőleg minél ötletesebb csomagolásokban. Ez Szilárd szerint egyelőre így is marad – az üzleti döntéseket persze befolyásolja az optimalizálás, de ennél fontosabb, hogy „olyan szortimentet nyújtsunk a vásárlóknak, amit máshol nem kapnak meg”. Erőfeszítéseiket az is bizonyítja, hogy idén megkapták a PAKK csomagolásdizájn verseny arany díját édesség kategóriában. Szilárd úgy látja, hogy az eddigi növekedési tempó mellett legkevesebb két év kell ahhoz, hogy a kreatív csoki valóban jövedelmező üzlet legyen.

A csokoládék Bugattija szinte titokban készül Szigetszentmiklóson

Egy autodidakta csokoládémesterré átvedlett szigetszentmiklósi borász olyat tud, amit Európában még tízen sem. Háromszáz éves spanyol eljárással készít csokoládét másodmagával, kizárólag kézzel, olyan alapanyagokból, amikkel a legnevesebb csokoládéversenyek bírálóit is meglepte. A kísérletezés a legnagyobb szakmai elismeréseket is meghozta Szántó Tibornak.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

hvg360 Fetter Dóra 2024. december. 28. 07:00

„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”

Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.