Vállalkozás hvg.hu 2015. december. 15. 11:28

A Ryanair átverte az utasokat, de jött az 50 milliós saller

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Ryanair Ltd. (Ryanair) megtévesztő tájékoztatási gyakorlatot folytatott magyar nyelvű foglalási oldalán, mert a Dinamikus Valuta Átváltási Rendszerről hiányos, az átváltási árfolyamról pedig megtévesztő tájékoztatást nyújtott. A jogsértésért 50 millió forint bírsággal kínálta meg a társaságot a GVH.

A GVH két, egymással összefüggő magatartás értékelésekor azt vizsgálta, hogy egyrészt megfelelő tájékoztatást kap-e a fogyasztó az árfolyamváltások közötti választási lehetőségről (a saját banki, illetve a Ryanair átváltási rendszeréről), másrészt a Ryanair információja valós-e.

A GVH döntése szerint a Ryanair 2012 februárja és 2015 októbere között, a repülőjegyek foglalásakor (azokban az esetekben, ahol eltérő volt az indulási ország pénzneme a foglaláskor használt bankkártya pénznemétől)

  • nem tájékoztatta megfelelően a fogyasztókat arról, hogy a Ryanair Dinamikus Valuta Átváltási Rendszere helyett választhatnák a saját bankjuk átváltását, azaz átváltási árfolyamait is, hiszen csak a foglalási folyamat végén, a kártyaadatok megadását követően alig észrevehetően hívta fel a fogyasztók figyelmét e tényre, és így alapbeállításként a Ryanair rendszere érvényesült;
  • megtévesztette a fogyasztókat, mert hamisan ígérte, hogy a Ryanair rendszerének „választásával” jobban járnak, mint saját banki átváltásaikkal.

A hivatal a Ryanairre kirótt 50 milliós bírság kiszabásakor a társaság hazai (árfolyamváltással érintett) értékesítéséből származó árbevételére (annak 3 százalékára) alapozott.

A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között azt, hogy

  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érhette el, annak hosszabb időtartama miatt is;
  • a Ryanairt az elmúlt 5 évben két alkalommal már elmarasztalta a GVH tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatért.

Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy

  • a választás tényének és feltételeinek egyértelműsítésével a fogyasztók egy része számára kedvező is lehet a Ryanair rendszere a kiszámíthatósága miatt;
  • a Ryanair a kötelezettségvállalási nyilatkozata tartalmával, majd ennek részbeni önkéntes megvalósításával, egyes, a jogsértéssel közvetlenül össze nem függő, de előremutató intézkedéseivel és a foglalási felület megváltoztatásával alátámasztotta együttműködési szándékát;
  • a Ryanair jelentősen módosított jogsértő magatartásán a GVH elvárásainak megfelelően.