Az új digitális technológiák robbanásszerű növekedése nem csak a lehetőségeket, de a választás nehézségeit is magukkal hozzák. Nem véletlen, hogy a kereskedők – az újítások mellett – végül mindig visszatérnek a jól bevált hírlevél használatához, ami most erősebb, mint valaha.
A karácsonyi bevásárlás a Fekete Péntek meghonosításával idén a szokásosnál már egy héttel korábban megkezdődött. Az NRF (National Retail Federation) 2014-ben végzett felmérése szerint a fekete péntek napján az amerikai vásárlók jelentős része, vagyis 27,3 százaléka hírlevélből érkezett. Ennél is érdekesebb, hogy az ünnepi vásárlók 35 százalékának állítása szerint, a kilátásban lévő akciókat hírleveleken keresztül követték.
Hazánkban legdinamikusabban az elektronikai és műszaki cikkekkel foglalkozó webshopok reagáltak. Már hetekkel az esemény előtt találkozhattunk az Emag, a BestByte vagy a Media Markt reklámjaival, hírleveleivel. Jellemzően már beharangozó üzeneteket is kaphattunk, feltárva az akció egy-egy újabb részletét.
Mindent összevetve, a hírlevél a legnépszerűbb marketingcsatornák egyike volt a Fekete Pénteken, hiba lenne szó nélkül elmenni mellette. A Campaign Monitor szakértői szerint – összehasonlítva a többi csatornával – az e-mail generálja a legmagasabb ROI (Return on Investment, magyarul a befektetés megtérülésének mutatója) számot.
Ugyan a Fekete Pénteknek vége, a karácsonyi dömping csak most pörög be igazán. De hogyan tudná a leghatékonyabban kiaknázni az ünnepi szezon adta lehetőségeket hírleveleiben? Íme néhány ötlet.
1. Öltöztesse ünnepi köntösbe hírlevelei tárgyát!
A tárgymező pontosan annyira fontos eleme kiküldött leveleinek, mint a rénszarvasok a Mikulásnak. Nélkülük nem jutna sehova. Az emberek ugyanis részben a tárgy alapján döntik el, érdemes-e számukra megnyitni egy e-mailt. Íme néhány tipp, amivel meggyőzheti vásárlóit:
• Növelje hírlevelének megnyitási arányát figyelemfelkeltő emojik (hangulatjelek) használatával!
• Feltehet olyan kérdéseket, mint: “Mihez fog kezdeni az 50 százalékos kuponjával?” vagy “Felkészült, hogy belevesse magát az ünnepi vásárlásba?”
• Egy kis nosztalgia és kreativitás mindig csodákra képes. Említsen meg népszerű ünnepi szokásokat, mint: “Ajándékok igazi kis krampuszoknak!” vagy “Nyisd ki az első ablakot az adventi naptáradból!”
• Emlékeztesse vásárlóit a közeledő ünnepekre, és a kedvezmények határidejére! Limitált ideig tartó akciókkal a ritkaság benyomását keltheti, és egyben növelheti azok eszmei értékét.
• Tegye személyessé: névre szóló tárggyal 26 százalékkal nagyobb esélye van arra, hogy megnyitják levelét.
A szerzőkről |
A cikket az Artisan Marketing szakértői írták, akik agilis marketingre specializálódtak. Agilis marketinggel, például tudományosan mért kreatívokkal és matematikára alapozott döntésekkel átlagosan 35-45 százalékkal lehet csökkenteni egy kampány költségeit. Magyarországon is egyre többen alkalmazzák, például a Vodafone, Árukereső.hu, Szallas.hu és a McDaniel College Budapest. |
2. Mutassa meg vásárlóinak, hogy ismeri vágyaikat
Jobb, ha már most elfogadja a tényt, hogy vásárlóinak több mint fele szinte elvárja, hogy korábbi vásárlása vagy nézelődése alapján ajánljon személyes ajándékötleteket.
• Készítse ajánlatát korábbi vásárlásokra alapozva!
• Gyűjtsön véleményeket vásárlóitól és használja fel tapasztalatait már a hírlevélkampány tervezésekor.
• Használjon visszaigazoló leveleiben pozitív, megerősítő mondatokat, mint például: “Szeretjük a stílusát!” vagy “Önnek van ízlése!”
3. Az automatizált hírlevelek a Mikulás új segédei
Hírleveleinek elsődleges feladata, hogy úgy dolgozzanak keze alá, mint a Mikulásnak a krampuszok. Webshopja számára automata e-mailjei szinte varázslatosan működhetnek, csak tudni kell, hogyan érdemes őket beállítani.
• Köszönjük, hogy nálunk vásárolt!
Vásárlás után sem szabad elengednie ügyfelei kezét. Köszönje meg, hogy önt választották, és ajánljon kiegészítő terméket vagy különleges kedvezményeket, így meghozhatja a kedvet a további válogatáshoz.
• Ne hagyja, hogy elhagyják kosarát!
Érdemes követni azokat az embereket, akik már belerakták a terméket a kosárba, de végül nem vásároltak. Emlékeztesse őket, hogy mit is szerettek volna csinálni eredetileg.
4. A mobilra optimalizált levelek vásárlókat hoznak, a többi csak virgácsot.
Nem tudhatja, feliratkozói éppen hol tartózkodnak, miközben levelét olvassák, de arra elég nagy az esély, hogy bárhol is legyenek, mobilon fogják tenni. Az USA-ban például az emberek 52,05 százaléka mobilon nézi meg postafiókját. Magyarország is egyértelműen kezdi követni ezt a trendet. Az általunk kezelt nagy forgalmú magyar oldalaknál azt látjuk, hogy megközelítőleg 30-40 százalékuk okostelefonon olvas hírlevelet. Kár lenne elriasztani potenciális vevőit egy olvashatatlan, rosszul megjelenő levéllel.
Felhasználóbarát tippek:
• A legjobb barát a “mobilbarát”:
Látta már, hogyan mutatnak küldeményei telefonképernyőn? Használjon mobilbarát e-mail sablont. A legjobb, ha a tartalom mindenhol tökéletesen mutat, ezért hasznos előre ellenőrizni mobileszközökön (tableteken és okostelefonokon) a megjelenést.
• Tömören:
Kisméretű kijelzőn 5-6 mondat szinte novellának tűnhet. Ugye nem akarja rögtön lefárasztani vevőit? Üzenetei legyenek rövidek, lényegre törőek, és vezessenek egy hosszabb, részletesebb leíráshoz weboldalán, blogján, esetleg Youtube csatornáján.
• Alaposan gombolja át hírleveleit:
Egy átlagos felnőtt mutatóujja 1,6 és 2 cm között van, ami egy kijelző jelentős részét elfoglalja. A legrosszabb, amit tehet, hogy megpróbálja arra rávenni olvasóit, hogy találjanak el egy apró linket. Használjon aktivizáló (call to action) gombokat, hogy megkönnyítse a feliratkozóknak az átkattintást.