Vállalkozás HVG 2015. november. 04. 15:29

Top 500: HVG-ranglista a legnagyobb magyar cégekről

Mintha Magyarországon kétszer ütött volna be a válság. Tavaly a gazdaság legnagyobb szereplői, a 2012-es recesszió okozta csorbát kiköszörülve, éppen akkora növekedésre voltak képesek, mint a 2009-es óriásmínusz utáni felkapaszkodás idején – derül ki az e heti HVG-ben megjelenő Top 500-as összeállításból.

A hetilap tíz újságoldalon közli az ötszáz legnagyobb magyarországi cég rangsorát, benne árbevételi és exportadataikkal. A félezer nagyvállalat – reálértéken, vagyis az árváltozás torzítását kiszűrve  – együttesen 6 százalékkal tudta növelni tavaly a forgalmát.

A legjobban azok a vállalatok jártak, amelyek exportra dolgoznak: a növekedés közel háromnegyede a külföldi eladások felfutásából fakad, és csak bő negyede a hazai piac vézna élénküléséből. Az ötszáz cég tavalyi össznövekedésének háromötödét a járműipar, negyedrészét egymagában a győri Audi produkálta – akkor még senki nem sejtette a Volkswagen-konszernt megrázó dízelbotány idén őszi kipattanását.

Amióta az amerikai Fortune magazin 60 éve közzétette első, ugyancsak ötszázas nagyvállalati rangsorát, a toplistakészítők világszerte az árbevételük alapján veszik számba a cégek teljesítményét. Ilyen a HVG Top 500 is. Ám az árbevétel nagyobb része nem az illető vállalat saját produktuma, hiszen az eladási ár a gyártásban felhasznált alapanyagok, alkatrészek értékét is tartalmazza. Azaz: minél több, kívülről vásárolt holmit épít bele egy cég a termékeibe, annál kisebb az árbevételében a saját produktum, a hozzáadott érték aránya. A HVG ezért, a cégrangsorok készítésének hagyományait megújítva, a legnagyobb cégek teljesítményét valóban hűen tükröző hozzáadott érték szerinti toplistát is elkészítette.

Rangsorok, elemzések és érdekességek a csütörtökön megjelenő HVG-ben.

HVG
Gazdaság Sztojcsev Iván 2025. január. 08. 11:41

Lázár bejelentette: 20 perc késés után visszajár a vasúti jegyár fele, buszt küldenek nyáron a vonat helyett, ha nincs klíma

Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés után visszajár a jegyár fele, buszos rásegítéssel készülnek a nyári főszezonra, és mellékesen azt is elmondta, hogy decemberben a GYSEV-ben még nagyobb tulajdonrészt szerzett a magyar állam, úgyhogy több dunántúli megye teljes hálózatát átadják.