Újrahasznosított pamutból készült farmerkollekciót dob piacra a svéd Hennes & Mauritz, a világ második legnagyobb ruházati áruházlánca, hogy csökkentse a környezeti károkat és etikusabbá tegye működését.
Az úgynevezett fast fashion-üzleteket, vagyis az olcsó, gyorsan cserélődő divatárut értékesítő hálózatokat azért éri egyre élesebb kritika, mert az eldobható holmi "kultúrájának" gyors terjedése nagy környezeti károkat okoz.
A H&M jövő héten dobja piacra azokat a farmernadrágokat, amelyek újrahasznosított pamutot tartalmaznak. Az áruház emellett évi egymillió eurós (313 millió forint) díjat ajánl fel azoknak, akik textilek újrahasznosításának új technológiáit dolgozzák ki – közölte Karl-Johan Persson ügyvezető.
"Egyetlen fast fashion-márka sem folytathatja úgy, ahogy most működik. A díjtól az reméljük, hogy olyan új eljárásokat kapunk, amelyek a textilt a minőség romlása nélkül hasznosítják újra" – magyarázta Persson.
A népességnövekedés miatt a H&M és más divatáru-kereskedelmi cégek egyre nagyobb aggodalommal tekintenek a pamuthiány lehetőségére. A gyapot termesztése ugyanis nagy mennyiségű vizet és kártevőirtók használatát igényli.
Újrahasznosított pamutból eddig gyenge minőségű szövetet sikerült előállítani, a kevert, vagyis műszálat is tartalmazó textilek új felhasználásának nincs hatékony módszere, ezért az ilyen holmi általában a szeméttelepen végzi.
"A svéd H&M olcsó és jó minőségű termékeiről híres. Az alacsony ár azzal a kockázattal jár, hogy az emberek megveszik a ruhát, majd gyorsan megszabadulnak tőle, vagy túl sok holmit vásárolnak" – vélekedett Johan Rockstrom, a Stockholmi Egyetem környezetvédelmi professzora, a H&M újrahasznosítási díja zsűrijének tagja.
A reciklált pamutot tartalmazó farmerkollekció drágább lesz, mint a márka termékei általában. A 16 modell férfiaknak, nőknek és gyerekeknek készített nadrágokból áll, anyagukban az újrahasznosított szál mellett biopamut is lesz. A kollekciót világszere minden H&M-üzlet árusítani fogja és interneten is meg lehet rendelni.