Augusztus 6-tól lépett életbe az új taxirendelet, amely jelen formájában ellehetetlenítené az Ubert, de hogy ennek ellenére miért folytatja zavartalanul szolgáltatását, arról a cég operatív vezetője, Fekete Zoltán számolt be a hvg.hu-nak.
hvg.hu: Holnaptól lép életbe a taxisrendelet, amely elég komoly szabályokat ír elő azok számára, akik autós személyszállító szolgáltatást akarnak végezni. Az Uber meg fog ezeknek felelni?
Fekete Zoltán: Úgy látjuk, hogy a jelenlegi szabályozás egy közel harmincéves rendelet kiterjesztése, ami valójában nem tárgyalja a közösségi autómegosztás jelenségét, ezért minden érintettet – több parlamenti képviselőt és szervezetet, köztük a Fejlesztési Minisztériumot, a BKK-t, a NAV-ot az NKH-t is megkerestük levélben egy konkrét javaslatcsomaggal, amely megoldást kínál a jelenség által érintettek minden problémájára.
hvg.hu: És gondolják, hogy a helyzet átértékelése után megváltoztatják korábbi döntésüket? Hiszen a jelenlegi rendelet is sokat csúszott, többek között pont azért, hogy az Uber helyzetét tisztázza.
F. Z.: A most életbe lépő rendelet megszavazása után is jelezte a kormányzat, hogy nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni és mi is úgy tapasztaljuk a hatóságokkal és döntéshozó szervekkel való tárgyalás során, hogy nyitottak egy olyan megoldáscsomag kidolgozására, amely integrálja a közösségi autózást budapesti közlekedésbe.
hvg.hu: Ehhez képest holnaptól csak életbe lép egy olyan rendelet, amely rengeteg feltételhez köti azokat, akik személyszállító szolgáltatást akarnak végezni.
F. Z.: Éppen ezért kezdeményezünk további tárgyalásokat, hiszen mi mindenben szeretnénk megfelelni a törvényi szabályozásoknak, és minden érintettel együttműködve szeretnénk kidolgozni egy olyan megoldást, ami mindenki számára elfogadható, ezt küldtük most éppen el a korábban említetteknek.
hvg.hu: A jelenlegi szabályozást nem tartják érvényesnek magukra?
F. Z.: Inkább azt mondanám, hogy a jelenlegi szabályozás nem tér ki részletesen a mi tevékenységünkre, és nem kínál megoldást. Például azokat az engedélyeket, amiket a személyszállításhoz előír, az Uber regisztrált sofőrei nem is tudnák 30 nap alatt kiváltani, ezért folyik most párbeszéd erről a BKK-val, az adózási kérdésekről a NAV-val és így tovább. Szerintünk egy olyan szabályozásra van szükség, amely megfelelő keretet biztosít a közösségi autózás számára, és ezért folyik most párbeszéd erről a hatóságokkal.
hvg.hu: Tehát a jövőben is lehet majd uberezni?
F. Z.:Nyilvánvalóvá vált, hogy igény van a szolgáltatásra nem csak Budapesten, de világszerte. Az itteni kilenc hónapos működésünk során 50 ezren töltötték le az appot, és utaztak uberrel és kétezren regisztráltak sofőrként. A sharing economy egy megállíthatatlan folyamat, nem a működése, inkább csak annak mikéntje a kérdés.