Vállalkozás Nagy Gergő 2015. február. 12. 12:46

Hűségprogram a válasza az Airbnb kihívására egy nagyágyú hotelláncnak

Nagy tervei vannak Magyarországon az Accor szállodáit nemrég megvásárló lengyel Orbisnak. A lengyel hotelláncnál fejlesztésekbe kezdenek, de a szállodák neve nem fog változni, az Accor hívószó, bűn lenne lecserélni. Magyarországon a fapados légitársaságokkal egy újfajta vendégkör is érkezik. Az új profilú versenytársak, mint például az Airbnb, eközben folyamatosan változtatják a piacot, ehhez az Orbis is igyekszik alkalmazkodni. A hvg.hu interjúja az Orbis vezérigazgatójával, Gilles Clavie-vel.

hvg.hu: Az Orbis (amely egy lengyelországi cég) többségi tulajdonosa az Accor (amely franciaországi vállalat). Mi volt a motiváció a háttérben arra, hogy az Orbis – amelyben tehát többségi tulajdonos az Accor – megvásárolja a francia cég kelet-közép-európai érdekeltségeit? Első blikkre talán furcsának tűnhet ez az üzlet.

Gilles Clavie: Az Accoron belül már korábban elindult egy gondolkodás arról, hogy szorosabban működjenek együtt a régió különböző országainak menedzsmentjei annak érdekében, hogy gyorsabban tudjanak fejlődni az itteni cégek. Az Accor több vezetőjével is találkoztam az utóbbi időszakban, és igen jó véleménnyel voltak arról, amit az Orbis az utóbbi 3-4 évben elért. Az Orbis ugyanis korábban igen szerteágazó tevékenységet végzett: volt tulajdonrészünk kaszinókban, volt érdekeltségünk a közlekedésben, és volt utazási irodánk is. Ezektől az ágaktól megszabadultunk, és csak a hotelekre kezdtünk el koncentrálni. Mára racionalizáltuk a portfóliót, javítottunk a szállodák minőségén, párat eladtunk, és néhány bérbe adott hotelt pedig visszavettünk. Létrehoztunk egy egészséges struktúrát, amellyel a cég tovább fejlődhet. Mindezek után pedig azt láttuk, hogy jelentős eredménynövekedési lehetőség nincs Lengyelországban – természetesen ott még zajlanak fejlesztéseink, inkább szelektív jelleggel  –, így jött képbe a régiós terjeszkedés.

Még azt is számításba kell vennünk, hogy tőzsdén jegyzett cég vagyunk, több, mint 52 százalékban az Accor tulajdonában. Az Accor márkáit üzemeltetjük, így ugyanazokkal a sztenderdekkel, folyamatokkal, programokkal, például hűségprogrammal dolgozunk, ez pedig azt jelenti, hogy tudjuk, hogyan működik a megvásárolt 38 működő szálloda. Nincs kockázat, nagyon jól tudjuk, mit vásároltunk.

hvg.hu: Mi az a plusz, amit az Orbis tud hozni a megvásárolt 38 hotel üzemeltetésébe? Az rendben van, hogy az Accor sztenderdjeit használják, de miben nyújthatnak többet?

G. C.: Van egy megvalósítható tervünk, de az eredmények érdekében priorizálnunk kell.

Szemerey Bence

Egyrészt kisebb fejlesztések majdnem mindenhol vannak, másrészt nagyobb fejlesztéseket azokban a városokban tervezünk megvalósítani, ahol erős növekedési potenciál van. Növelni kell a hálózatunkat és tovább erősíteni márkáink ismertségét, ami a kulcsa a növekedésnek. Emellett a régió országainak gazdasági növekedése biztató jeleket mutat. Majdnem mindegyik legalább 2 százalékos GDP-növekedést ígér jelenleg, ami a turisztikai ipar számára is kedvező jövőképet nyújt a régióban.

Vendégeink digitális megoldásokat várnak el napjainkban. Számos vendégünk okostelefonokon keresztül foglal szobát, az erről szóló megerősítést és a hűségprogramunk lehetőségeit is mobilon olvassák. Ezért fontos, hogy állandóan javítsuk az üzemeltetési gyakorlatunkat számos módon, például minőségi standardokon, étel- és italkínálatunkban, a beszerzési koordinációnkban és a hűségprogramunkban.

hvg.hu: A magyar piaccal kapcsolatban mik az Orbis tervei? Mit terveznek csinálni a magyar szállodákkal?

G. C.: Magyarország esetében stratégiánk az eszközmenedzsmentre fókuszál. Megvizsgáljuk a kiválasztott ingatlanok esetében a visszavásárlás lehetőségét, és azt is, melyeket szeretnénk esetleg értékesíteni. Létezhet olyan lehetőség is, melynek keretén belül teljesen új fejlesztéseket indítunk el, bár Budapesten van a gerinchálózatunk, és jelenleg is kiváló lefedettségünk van. Nem zárhatjuk ki azt az opciót sem, hogy néhány szállodánk franchise üzemeltetésbe kerüljön.

Mindemellett megvizsgáljuk, hogy mely szállodáknál szükséges a modernizáció és a termékfejlesztés, hogy a profitabilitás javulhasson.

hvg.hu: Változik majd a szállodák neve Accor-ról Orbisra?

G. C.: Nem, a hotelmárkák maradnak. Az Orbis Lengyelországban is az Accor különböző márkáit üzemelteti, mindössze négy hotel működik Orbis név alatt, de ezek is hamarosan valamelyik Accor márkához fognak csatlakozni. Ha Magyarországot nézzük, akkor jelen vagyunk a Sofitel, MGallery, Novotel, Mercure és ibis márkákkal, és ha esetleg nevet is vált valamelyik szálloda, akkor is csak az Accor-márkaneveken belül.

Szemerey Bence

hvg.hu: Ön szerint a gazdasági válság már véget ért Európának ezen a felén? Bele lehet vágni a fejlesztésekbe? A turizmus folyamatosan növekszik, ám hol lehet több potenciális növekedési lehetőség: az üzleti, konferenciaturizmusnál, vagy a szabadidős ágon?

G. C.: A turizmus növekvő pályán van, 2014 nagyon jó év volt, különösen az év vége, ez a trend pedig folytatódhat. Úgy látom, hogy a magyar piacra egyre többen érkeznek a fapados légitársaságokkal, ez pedig egy újfajta vendégkört, a szállásadás szempontjából sok lehetőséget jelent.

Az üzleti vendégeket figyelembe véve nem sikerült még a válság előtti szintre visszaállni, bár próbálkozunk. Ezen úgy tudunk javítani, hogy Budapestet láthatóbbá tesszük nemzetközi disztribúciós csatornáinkon, hűségprogramunkban, illetve támogatunk minden olyan helyi kezdeményezést, melynek a célja, hogy Budapestet egy vonzó desztinációként pozicionálja az üzleti utazók számára. Erősítenünk kell a marketingen is.

hvg.hu: Az utóbbi években rengeteg szálloda nyílt Magyarországon, és sok még csak most fog nyitni. Van még hely újabb szereplőknek, új hoteleknek? A válság miatt ráadásul a befektetések sok helyen nem igazán jöttek be, nyomottak az árak is.

G. C.: Az igazi kérdés az, hogy a budapesti szállodapiacon túlkínálat van-e, vagy sem. A válasz erre egyfelől igen, és nem. Abból a szempontból túlkínálat van, hogy jelenleg a foglalások tekintetében még nem vagyunk a válság előtti szinten. A másik oldalról ugyanakkor én úgy gondolom, hogy az "elvesztett mennyiséget" vissza fogjuk nyerni a jövőben, az Orbisnál bízunk a felívelésben. Pár szereplőnek azonban komoly nehézségekkel kell szembesülnie.

hvg.hu: Említette, hogy új vendégcsoportok jelentek meg, és a hoteleket is a változó környezethez igazítják. Hogyan igyekeznek becsalogatni ezeket a csoportokat a szállodáikba?

G. C.: Először is igyekszünk az accorhotels.com oldalon keresztül elérni a vendégeket. A másik dolog pedig a hűségprogramunk, ami egy nagyon jó eszköz arra, hogy az ügyfeleinket ösztönözzük a visszatérésre. Egy Prágában megszálló vendégünket ezen a programon keresztül meg tudjuk győzni, hogy látogasson el Budapestre is. Ez egy kulcsfontosságú csatorna ahhoz, hogy vonzóvá tegyük a portfóliónkat. Ugyanazzal a marketingakcióval sokkal több embert tudunk elérni.

Szemerey Bence

hvg.hu: Már említette azt, hogy a foglalási rendszereket okostelefonon is elérhetővé teszik. Sok új versenytárs, akik az új technológiai lehetőségeket kihasználják – ilyen például az Airbnb – egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a szállásadásból. Azért igyekeznek Önök is egyre jobban az új technológiák irányába fordulni, mivel szorosabbá vált a verseny? Hogyan látja az új applikációk térnyerését?

G. C.: Az tény, hogy megjelentek új profilú versenytársak a piacon. Az Airbnb – de előtte például az Expedia, vagy a Booking.com – folyamatosan változtatja a piacot.

Szemerey Bence

Az Accor és az Orbis is képes arra, hogy alkalmazkodjon ezekhez a változásokhoz. Az okostelefonok térnyerése egyértelmű, a vendégek egyre inkább ott fogják ügyeiket intézni. Már évek óta azon dolgozunk, hogy az eddig rendelkezésre álló, a vendégek utazását és itt tartózkodását segítő valamennyi programunk egy központi mobilplatformról legyen elérhető.

Az Airbnb-re visszatérve el kell mondani, hogy ők csúcsszezonban naponta körülbelül 30 ezer szobát, lakást tudnak biztosítani azon a piacon, ahol az Orbis jelen van. Ez egy új piaci alternatíva, sok ember számára pedig vonzó is lehet. Az Orbis ugyanakkor garantálni tudja a minőséget, a sztenderdeket és a biztonságot, a vendégeink tudják, hogy milyen szolgáltatást kapnak a pénzükért, és ezt az ígéret be is tartjuk.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!