Giró-Szász András, az egyik fő kormányzati kommunikátor nagyon menő elektromos jachtját olyan cég gyártja, amelynek tulajdonosa igencsak jól fekszik a kabinetnél – legalábbis az elmúlt négy évben tömegével nyerte a kormányzati és állami cégek által kiírt kommunikációs és reklámtendereket. Giró-Szász szerint a hajót nem a gyártótól vette.
Giró-Szász András gondolhatott egyet, „hm, nem lenne hülyeség beszerezni egy jó kis környezetvédő balatoni jachtot, nézzük, mit mutat az Expressz”. Eddig nem is lenne érdekes a dolog, sokan vesznek hajót, ha bizonyos szint fölé tollasodnak. Újgazdag körökben ez tulajdonképpen ujjgyakorlatnak számít.
A nemrég nyilvánosságra hozott vagyonbevallása alapján multimilliomos (feltüntetett vagyona kicsit alatta marad az egymilliárd forintnak) politológus-kommunikátor igazi nagyvadat fogott a – vagyonbevallása szerint – 2014-ben vásárolt luxusvillanyhajójával. A gyártó cég szortimentjében a „világ talán legnagyobb sorozatban gyártott tisztán elektromos üzemű jachtja” a WIA 345-ös. Ilyen hajót az internetes hirdetések között nem sokat kínálnak, olyat pedig csak néhányat találtunk, ahol az eladási árat is közölték volna. Az egyik hajót 27 millió forintért, a másikat 24,99 millióért kínálták – használtan, de karcmentesen. Egy további, 2014. június elején feladott hirdetésből – amelyben ugyancsak 24,99 millióért árulnak egy ilyen hajót – az is kiderül, hogy a listaára egy évvel korábban 33-34 millió forint volt.
Véletlenek persze vannak, sőt szinte csak azok vannak. Giró-Szász nagyon menő hajóját magyar gyártó építi, a promóciós weboldalon a BFYC Csoportot nevezik meg gyártóként. Ez pedig a Viszkei fivérek érdekeltségi körébe tartozik. A luxusvillanyhajó promóciós oldalát az AQWIA Kft. üzemelteti, amely más források szerint a hajó gyártója is egyben. Az AQWIA vállalatot Viszkei András és Viszkei Márton alapította öt évvel ezelőtt.
Giró-Szász a hajóról |
Magánszemélytől vásároltam az elektromos hajót, de az eladó nem közszereplő, így kilétét nem áll módomban felfedni – mondta lapunknak Giró-Szász András az idén nyári hajóvételi ügyletéről. Az államtitkár a több mint két éves hajó vételáráról annyit árult el, hogy harmada-negyede a sajtóban korábban megjelent összegeknek. Az Index korábban 25-35 millió forintra taksálta a szóban forgó WIA 345 típusú elektromos hajó (új?) árát. |
Pahota kérte, hogy az árat firtató kérdéseinket küldjük el nekik. Ezt megtettük, amint válaszolnak, cikkünket kiegészítjük. Mindenesetre a fenti, használt és új árakról információt közlő hirdetésekből kiindulva pár tízmillió forint lehet a szóban forgó jacht értéke.
Kommunikátor a kommunikációs szakembertől
Viszkei András a vízisportok mellett a kommunikációban gurít nagyot, övé a 2010-es kormányváltás óta az állami pályázatokon sikert sikerre halmozó, 2012 tavaszára már – egy kommunikációs blog, az addict.blog.hu becslése szerint – 2,4-4 milliárd forint értékű pályázaton győztes Bell and Partners Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. A Fidesz-kormányok egyik legnagyobb kommunikációs üstökösét – legalábbis, ami az állami kommunikációs reklámtendereken való szereplés eredményességét illeti – ugyancsak Viszkei András és Viszkei Márton alapította, de most már Viszkei András az egyedüli tulajdonos.
Hatszázmilliós KIM-tender, több tízmilliós MFB-, Pilisi Parkerdő- és MÁV-tenderek szerepelnek a Bell 2010 óta begyűjtött trófeái között. A kormány újrázása sem törte meg a lendületet, s a társaságot már a legnagyobbak – például az IMG Média, a HG360 és a Young & Partners – között emlegetik.
Giró-Szász András a 2010-ben győztes Fidesz–KDNP-kormány szóvivői teendőit látta el 2011-től 2014-ig, a választásokig, majd a 2014-ben is győztes alakulat új kormányában a Miniszterelnökség államtitkári beosztásában a kormányzati kommunikációért felel.
2010-ben volt a nagy ugrás
A Bell and Partners reklámcéget 1997. szeptember elsején alapította Viszkei András és tesvére, Viszkei Márton 1 millió forint jegyzett tőkével, ami 2000. április közepén 3 millióra nőtt. A társaságban az addig kisebbségi tulajdonnal bíró Viszkei András 2011. március 25-től egyedüli tulajdonos, testvére ekkor kiszált a cégből, s azóta András a cég egyedüli képviselője is. A reklámcég 2008-ban 250,99 millió forint árbevétel mellett másfél millió forint adózott eredményt ért el. Egy évvel később a 144 milliós árbevételhez már csak 664 ezer forint adózott eredmény társult.
A nagy ugrást 2010-ben hajtotta végre a vállalat, amikor is 826,12 millióra emelkedett a nettó árbevétel, aminek nyomán 19,314 milliós adózott eredménnyel zárta az évet a társaság. Ezt az eredményt még bent hagyták a cégben a tulajdonosok. Ezután stabilan nőtt mind az árbevétel, mind pedig az adózott eredmény: 2011-ben 1,594 milliárd, egy évvel később 2,325, tavaly pedig 3,3 milliárd forint bevételhez jutott a vállalkozás. Az adózott eredmények ugyanezekben az években rendre 80,3, majd 207,6, 213-ban pedig 295,16 millió forintot mutattak.
A mérleg szerinti eredmény azonban pár millió forinton stabilizálódott, ami azt mutatja, hogy a tulajdonosok csinos osztalékot vehettek ki az immár egyre jobban teljesítő vállalatból. Tavaly 285 millió, 2012-ben pedig 200 millió forintot, ezekhez képest a 2011-es osztalék szerény, nem egészen 74 millió forint volt.
Mit tud Giró-Szász hajója? |
A 10,45 méter hosszú, 3,29 méter széles WIA 345 típusú hajó vezetője és utasai luxuskörülmények között érezhetik magukat – írja a promóciós honlap. Hetven centiméteres merülésével a legsekélyebb vizű kikötőkben is biztonsággal mozoghat. A belső térben 4 fő tud kényelmesen aludni, de hajókirándulás alkalmával akár 12-en is utazhatnak a hajón. A fedélzeten a zuhanyozó, a kémiai mellékhelyiség alapfelszereltség éppúgy, mint a borhűtő, hűtő, főzőlap. A hajó egyedülállóan tágas fedélzetével kiemelt reprezentációra, fogadásokra alkalmas. A luxusjachthoz többtucatnyi extra rendelhető, közöttük a legmodernebb navigációs rendszerek vagy ugyancsak nagyon menő audió felszerelés. A hajó egy töltéssel képes megtenni a Kenese-Keszthely távot oda-vissza, ami kiemelkedő teljesítménynek számít. |
A hajógyártó cég
A BFYC Csoport „közepe” a Balatonkeneséhez tartozó Balatonfői Yacht Club, a csoporthoz pedig kikötő, szálloda és étterem, hajógyártás és -értékesítés, vitorlásoktatás tartozik. A BFYC forgalmazza például a világ harmadik legnagyobb vitorlásait gyártó és forgalmazó német Hanse csoport hajóit. A csoport hajógyártó lába a 2009. szeptember végén alapított AQWIA Környezetbarát Technológiát Fejlesztő és Gyártó Kft., amelynek fő tevékenysége ugyan az „Egyéb természettudományi, műszaki kutatás, fejlesztés”, de regisztrált tevékenységei között szerepel – egyebek mellett – a hajó- és csónakgyártás is. A vállalatot 500 ezer forint jegyzett tőkével alapították a Viszkei testvérek, ami azóta sem változott. Közülük a reklám- és kommunikációs iparágban igazi nagyágyúként számon tartott Viszkei András két év és négy hónap után, 2012. február végén formálisan kiszállt a hajógyártó vállalatból – és a cég vezetéséből is, azóta Viszkei Márton az egyedüli ügyvezető.
A cégben maradó testvér egy ideig egyedüli tulajdonosként jegyezte a vállalkozást, majd ugyanabban az évben augusztus legvégén egy bő hónapra beszállt az 1994. szeptember végén víztermelésre, -kezelésre és -elosztásra létrehozott, de 2003-tól már ingatlankezeléssel foglalkozó, 6 millió forint jegyzett tőkével alapított Balatonfői Yacht Club Kikötőhasznosítási Kft., amelynek ügyvezetője 2003 tavasza óta Viszkei András. Testvére 2009. szeptember közepén szállt be a cég ügyvezetésébe, azóta mindketten képviselik a vállalkozást. A jegyzett tőke 2009. december közepe óta 173,62 millió forintra emelkedett.
A kikötős cégben tulajdonosként 2001. április elején bukkantak fel a Viszkei fivérek a többedmagukkal tulajdonolt, bő egy éve felszámolási eljárás alatt álló – Viszkei András nagykovácsi címére bejegyzett – Dunaplakát Kft.-n keresztül, amely 98,333 százalékot szerzett, Viszkei András ugyanekkor saját jogon is beszállt a kikötőbe és szinte napra pontosan hat évig maradt is. A Dunaplakát 2006 októberéig maradt a cégben, 2006. október elejétől fél évre meghatározó tulajdont szerzett Márton Péter, (aki több nagy állami vállalatban is vezető tisztséget tölt be, például az MVM igazgatósági tagja, az MNV Zrt. vezérigazgatója, a Volánbusz Zrt. igazgatósági tagja), majd Viszkei és Márton helyére jött a miami illetőségű Smartline Ltd. Co., amely 2013. október első feléig maradt a kikötőben. Ekkor került a Viszkei fivérek tulajdonába a kikötő.
A kikötő és a hajógyártó cég szorosan „együtt él”, olyannyira, hogy a cég értékesítési vezetőjének elérhetőségét is a kikötő egyik dolgozójától sikerült megtudni. Az AQWIA Kft. eredeti székhelye a kikötő jelenlegi címeként megjelölt címen volt bejegyezve 2013. október 11-ig, amikor egy balatonfűzfői címre települt – ami eddig az időpontig fióktelepként szerepelt. A kikötő pedig jelenleg a kft. fióktelepeként szerepel a cégadatok között, azaz a fióktelep lett a székhely és fordítva.
Végrehajtások és európai uniós források
A kikötőnek a számok alapján nem megy túl jól, az elmúlt négy évben combos veszteségeket hozott össze: tavaly 22,2 millió forintot, egy évvel korábban csaknem 18,5, 2011-ben 40,78, 2010-ben pedig 18,6 millió forint volt a mérleg szerinti veszteség. Az árbevétel az alapítás óta folyamatosan nőtt: már az alapítás évében három hónap alatt 87,7, majd sorban 91,6, 93,4, 98,79 millió forint volt, tavaly pedig elszenvedett némi csökkenést, 95,5 millió forint volt. Az adóhatóság öt alkalommal indított végrehajtási lejárást hátralékkezelési ügyekben, az elsőt 2007-ben az utolsót 2009-ben – ez 2010-ben zárult.
A kikötős cég rövid birtokban tartózkodását követően 2012. október elsejétől Viszkei Márton mellett a magyar magánszemélyek kezében lévő, 2011-ben alapított, 148 millió jegyzett tőkéjű Merkapt Kft. többmilliárdos forgalmú épületgépészeti cég a hajógyártó vállalat tulajdonosa. Az AQWIA tavaly 104,76 millió forint árbevétel mellett 22,4 millió forint adózott veszteséget hozott össze, egy évvel korábban a csaknem 60 milliós árbevétel mellett 361 ezer forint volt a mérleg szerinti eredmény 2011-ben pedig 26,2 milliós forgalom mellett 1,1 millió forint lett a mérleg szerinti eredmény. A társaság ellen két bírósági végrehajtás indult – egy 2010-ben, egy pedig 2011/2012-ben folyt –, mindkettőt az adóhatóság kezdeményezte, s mindkettő lezárult.
A társaság tavaly csaknem 300 millió forintot nyert az Új Széchenyi-terv keretében kiírt, „Vállalatok komplex technológiai innovációjának támogatása KKV-k részére” című pályázat keretében. A cég 517,924 millió forint összköltségű projekt keretében – amelynek 56,28 százalékát fedezte a pályázati pénz – környezetbarát, elektromos meghajtású kisgéphajó fejlesztését valósította meg, valamint hajóépítő üzemet létesített.
A cikk elkészítése során a céges adatokhoz az Opten céginformációs szolgáltató adatbázisát használtuk.