Az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszert az áfacsalások kiszűrésére hozták létre, de nem csak a fuvarozóknak jelent majd többletterheket, hanem azoknak a kisboltosoknak is, akik saját maguk szállítják árujukat.
Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert (EKAER) az áfacsalások visszaszorítása érdekében akarja 2015-től bevezetni a kormány. Az elképzelés lényege, hogy az áfacsalóknak nem lesz módjuk papíron ide-oda utaztatniuk az árukat, ha az adóhivatalnak azonnali és valós képe lesz az árumozgásokról. Olyan ez, mintha online kasszát vezetnének be a fuvarozásban: nem lehet olyan árut forgalomba hozni, melyet szállítás előtt nem jelentettek be az adóhivatalnak. A törvény minden olyan járműre kiterjed majd, melynek útdíjat kell fizetnie. Hogy ez megakadályozza-e az áfacsalásokat az legalábbis kérdéses, ami biztos az az, hogy a fuvarozók adminisztrációs költségei emelkedni fognak, hiszen be kell vezetniük egy új informatikai rendszert, és minden út előtt adminisztrációs kötelezettségük lesz. Azonban nem csak a fuvarozóknak nőnek a terhei az új rendszerrel.
Lesznek olyan esetek, amikor azokat a termékek is bejelentés kötelesek lesznek, melyeket nem útdíjköteles autóval visznek. Ezek az úgynevezett kockázatos élelmiszerek – étolaj, cukor - amelyek közkedvelt célpontjai az áfacsalásoknak. Ha ilyen termékből valaki 200 kilogrammnál többet, vagy 250 ezer forintnál nagyobb értékűt visz, akkor azt is be kell jelenteni. Ez abban az esetben is kötelező lenne, ha egy címzettnek összesen 500 kg különböző árut, vagy nettó 1 millió forint feletti értéket szállítanak, még ha a szállítás egy 3,5 tonna alatti furgonnal, vagy akár személyautóval történik. Ez azt jelenti, hogy ha egy vidéki kisbolt tulajdonosa elmegy a nagykerbe alaposan bevásárolni, akkor azt a beszerzést is jelentenie kell a NAV-nak. „Ha valaki jól megpakolja a Trabantját, az is bejelentés köteles lesz, más kérdés, hogy az érintett kiskereskedő tényleg megteszi-e a bejelentést, hiszen valószerűtlen, hogy fennakad egy fuvarellenőrzésen. Ugyanakkor egy későbbi NAV-ellenőrzésnek a kisboltban lehet visszatartó ereje, hiszen ilyenkor az ott felhalmozott áruról be kell tudnia mutatni a fuvarlevelet.” – mondja Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, aki egyébként jó ötletnek tartja a rendszer bevezetését: „Az egy jó irány, hogy a fuvar, a papír és az adó egy úton haladjon, de a januári bevezetés nem hagy elég időt az érintetteknek a felkészülésre.”
Aki a saját áruját szállítja, annak arra is számítania kell, hogy említett kockázatos termékek szállításához kockázati biztosítékot kell majd letennie, ami a legutóbbi 2 hónapban összesen szállított áru értékének a 15 százaléka. Ez jelentős összeg lekötését igényli majd a kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásoknak, ami alól csak az kap mentességet, aki szerepel a köztartozásmentes adózók listáján. Ugyanakkor a rendszer kisboltosokra való kiterjesztését igazolja, hogy a legtöbb visszaélésre a kiskereskedelmi szektorban kerül sor.
Keressük a legjobb kisvállalkozói honlapot! Pályázzon jól működő honlapjával, részletekről itt olvashat, a pályázati űrlapot pedig itt találja.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.