Gondoljon bele, bemegy a fogorvosához, ahol már kétszer járt, harmadszori látogatásnál egy ingyenes fogfehérítést kap – és ezt nem is kell észben tartania, erre az okostelefonja figyelmezteti. A Kupon Világ egykori alapítója okostelefonra vitte a pecsételős hűségkártyaprogramot, ami a digitális rendszernek köszönhetően kinyerhető információk segítségével hűségesebb vásárlókat terelhet vissza a vállalkozók üzleteibe.
Olcsón mehet nyaralni Balatonakarattyára egy félpanziós hotelbe. Vagy kap egy 10 alkalmas wellnessbérletet a normál ár feléért. Új frizurát csináltatna töredék áron? Az ilyen és ehhez hasonló kedvezményes szolgáltatásokat összegyűjtő és árusító Kupon Világ alapítója most okostelefonra viszi a hűségkártyaprogramot.
A rendszer pofonegyszerű. A felhasználók az üzletek látogatásakor az ott elhelyezett QR-kódokat beolvassák telefonjukkal az adott termékek vagy szolgáltatások vásárlásakor. Meghatározott számú látogatás után a vásárló ajándék terméket kap hűségéért cserébe, például egy kávézó esetében a negyedik kávé után az ötödik grátisz, vagy ugyanígy egy étterem esetében a 5. menü ajándék. „A hűségprogramban nincs semmi újdonság, ezt sok vállalkozás használja, például a zöld fodrász is, ahol a kuncsaft kap egy kártyát, amire minden hajvágáskor rákerül egy pecsét, majd az 5. hajvágás után jár egy fejmasszázs. A mi esetünkben azonban ugyanez online történik, ezért a szolgáltatást nyújtó információhoz jut a felhasználóról – például, hogy mit fogyasztott –, amit később fel is tud használni a további marketingstratégia alakításakor. De az sem utolsó szempont, hogy a telefon ott lapul mindenki zsebében, amíg a nyomtatott kiskártyák hajlamosak elkallódni, rendszerint pont akkor, amikor szeretnénk bemutatni, hogy még egy pecsétet kapjunk rá” – magyarázta a hvg.hu-nak a virtualitás előnyeit Shehryar Piracha, a uStamp alapítója.
Az online adatoknak köszönhetően a gyakran visszatérő vendégkörből egy adatbázis építhető, ami nem csak azért fontos, mert így a szolgáltatást nyújtó jutalmazni tudja a vásárlói hűséget, hanem már egy szűrt, az információ szempontjából releváns célközönséghez tudja eljuttatni például hírleveleit.
A magyarok imádják a kedvezményeket
Shehryar Piracha már tapasztalt online marketingesként fogott bele az első magyar okostelefonos hűségprogram fejlesztésébe. Korábban Belgiumban volt alapítója a Groupon ottani leányvállalatának. A Groupon nem csak a magyar, de a világ összes kuponos oldalának mintájaként szolgált, amit nagyon hamar el is kezdtek másolni. A klónok számos országban meg is jelentek, így Magyarországon is elárasztották a netet, amiben Shehryar Piracha kulcsszerepet játszott a Kupon Világ megalkotásával. Ez a kuponos cég a Bónusz Brigáddal együtt az elsők között volt a magyar piacon.
„Miután a belga leányvállalatot felépítettem, egy olyan térségbe akartam importálni a kuponos vásárlásösztönző üzleti modellt, ahol ez még teljesen ismeretlen. Így esett a választás a régióra, azon belül pedig Magyarországra. Ez egy opportunista döntés volt, ami sikeresnek bizonyult, mert amint az később kiderült, a magyarok imádják a kedvezményeket” – idézi fel a harmincas éveiben járó vállalkozó.
Minden a Grouponnal kezdődött |
Anrdew Mason 2008-ban alapította a közösségi-kuponos oldalt, aminek lényege, hogy ha többen vesznek meg egy terméket, akkor a kereskedők olcsóbban kínálják azt, így akár ötvenszázalékos kedvezményt is el lehet érni rá. Alakulása után másfél évvel a Groupon már huszonkét ország száznegyven városában kínált kedvezményeket. A cég által kifejlesztett rendszer lényege, hogy különböző szolgáltatócégektől, leginkább éttermektől, fitnesz- és wellnesskluboktól, kozmetikai szalonoktól nagy, rendszerint ötven százaléknál is nagyobb kedvezményt alkudnak ki annak fejében, hogy ezért egy bizonyos előre megállapított számú vevőt juttatnak az étterembe, boltba, klubba. A Grouponnak mozgalmas évei voltak: az első években sikersztorinak számított, 2010-ben a Forbes listáján a világ leggyorsabban fejlődő vállalatává vált. 2010 végén előbb a Yahoo!, majd a Google is fel akarta vásárolni a céget, több milliárd dollárt kínáltak érte Masonnak, azonban ő visszautasította az ajánlatokat. 2011-ben tőzsdére vitte a céget, azonban 2012-ben gondok kezdődtek a cégnél, az árfolyam esett, és tőzsdefelügyeleti vizsgálat is indult ellenük az Egyesült Államokban. |
A Kupon Világ 2010-es indulását gyors felfutás követte. Pár év múlva a jól működő és jövedelmező oldal operatív vezetését Piracha továbbadta, és valami új vállalkozás létrehozásán gondolkodott, ugyanebben az iparágban. Ez lett a uStamp, a digitális hűségkártya-program, ami egy eddig nem ismert marketingeszköz Magyarországon.
„A Kupon Világ beindításakor sok visszacsatolást kaptunk, és sok problémát diagnosztizáltunk, amit az adott keretek között nem tudtunk megoldani. Az egyik ilyen volt, hogy megtartsuk a vásárlókat. Hiába tudtunk ugyanis sokakat elérni a kedvezményekkel, a felhasználók nagy része egyszeri vásárló maradt, akit csak a speciális ajánlat vonzott be. A uStamp lényege pont erre a problémára kínál megoldást, a vásárlói lojalitást szeretnék ösztönözni a már ismert pecsétgyűjtés formájában, csak éppen online, a már ismertetett előnyök miatt” – mutatja be a vállalkozás megalakulásához vezető utat az alapító.
A uStamp célközönsége olyan vállalkozókból áll, akiknél gyakran megfordulnak a kliensek. „Nekünk a sűrűn látogatott helyek a legmegfelelőbbek, mint az éttermek, kávézók, bárok, szépségipari vállalkozások, ahová akár naponta visszatérnek a vevők, itt a legértékesebbek a törzsvendégek” – magyarázza Piracha. Ezért elsősorban vendéglátóegységekre koncentrálnak, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a vállalkozásba betársult Csapó Zsolt is, aki korábban az ételrendelő óriás, Foodpanda magyarországi leányát igazgatta, és magával hozta a kapcsolati hálóját. Csapó ráadásul a Foodpanda előtt szintén tagja volt a Kupon Világ csapatának. A cégnél jelenleg a legtöbb munkatárs értékesítő, ezen kívül egy grafikus és diákokok tolják a uStamp szekerét.Máshol működik és gyorsan terjed
Ahogy a kuponos oldalak, így az okostelefonos hűségprogram is már egy ismert marketingeszköz, főleg az Egyesült Államokban. Piracha célja, hogy a jelenleg 5 országban jelenlévő uStampet meghatározó piaci szereplővé tegye világszerte. Az applikáció elérhető Ukrajnában, Svédországban, Lettországban és Uruguayban.
Az Egyesült Államokban, ahol a technológiai találmányok jellemzően előbb utat törnek maguknak a tömeges lakossági felhasználás felé, már bevált, és egyre népszerűbb marketingeszköz a telefonos hűségprogram, a vásárlók érthetően nem akarják a pénztárcájukat hűségkártyákkal teletömni. A legnépszerűbb amerikai okostelefonos hűségappokat össze is gyűjtötték ebben a cikkben.
A vásárlók megtartása a cél
A szakemberek szerint a Groupon – és más kuponos oldal – üzleti modellje addig fenntartható, amíg lendületesen fejlődik, és sikerül új vásárlókat megnyerni, mert ha lelassul a növekedés, akkor elfogyhat a pénz. A uStamp alapítói erre a problémára akartak egy megoldást találni, és ezért mennek abba az irányba, hogy nemcsak új vásárlókat szereznek, hanem meg akarják nyerni a meglévők hűségét. Piracha szerint ez az új üzleti modell nem konkurenciája a kuponos oldalaknak, hanem éppen hogy kiegészíti azokat.
Az üzletek számára az uStamp egy mérhető marketing eszköz, amivel növelhetik a vásárlói hűséget és javíthatják a visszatérési arányt. A hűségprogramhoz való csatlakozáshoz szolgáltatói oldalról nem kell mást tenni, mint a vásárlók tudtára adni akár egy matricával, hogy az étterem elfogadóhely, meghatározni, hogy mivel jutalmazzák a vásárlókat, illetve hogy milyen étel-ital vásárlása, és hány darab után jár a jutalom, és máris tagjai a rendszernek. „A csatlakozásnál a partner több havi előfizetéses csomag közül választhat, amiket különböző cégtípusok méretéhez és egyéb igényeihez szabtunk. Egyedi esetekben azonban van lehetőség ezektől való eltérésre, például bizonyított együttműködés esetén teljesítménybéres elszámolásra is” – enged bepillantást a rendszer financiális működésébe Piracha.
Nem a pénzpumpában hisznek
Az ötletgazdák most még nem gondolkodnak kockázati tőke bevonásán, egyelőre az organikus növekedés a cél. A további terjeszkedést franchise formában képzelik el, a szolgáltatást meghonosító vállalkozó bevételének 20 százalékáért használhatja a uStamp nevét és a fejlesztését.
A uStamp applikációja Magyarországon július eleje óta elérhető, azóta jelenleg több mint 800 felhasználója van, és 32 partnernél működik a hűségprogram. Csapó országos menedzserként hetente 5 új partnerrel számol, így az év végére már százhúsz helyen működhet a szolgáltatás. „Korábbi pozíciómnak köszönhetően sok vendéglátóegységgel ápolok jó kapcsolatot, ugyanakkor a uStamp szolgáltatás Magyarországon újdonságnak számít, ezért előfordulhat, hogy új eszközökhöz kell nyúlni a partnerek igényének felkeltéséhez. Bizonyos esetekben számolni kell az innovatív, új technológiákkal szembeni ódzkodással, vannak, akik azért adják be nehezen a derekukat, mert nem értik, kevésbé nyitottak az új megoldások felé” – mondja, majd hozzáteszi, hogy a partnereket valóban a vendéglátóiparban keresik, de nem zárkóznak el semmilyen szolgáltatás elől. Van például már egy fogászat is a partnerlistán, ahol két látogatás után fogfehérítéssel hálálják meg a fogyasztói lojalitást. Az uStamp ingyenesen letölthető a magyar App Store és Google Play áruházakból, és hamarosan érkezik Windows Phone-ra is.
Az Ön cége sikeres? Ossza meg velünk sikertörténetét, és mi megírjuk! Kérjük adja meg elérhetőségeit, hogy megkereshessük.