A fura bútorok, amiket az óvodai játszóterektől a horgásztanyákon és a legkülönbözőbb profilú fesztiválokon át a síparadicsomokig megjelentek az elmúlt másfél évben, egyszerű, használt autógumiból készültek. Kreatívak és elnyűhetetlenek, de ha mégis meghibásodnának, Érden, egy kis családi műhelyben, háromnegyed óra alatt készek legyártani belőle akár egy teljesen új darabot. A bérbe adásra – de egyre inkább a kereskedelemre is – épülő rendszer olyan alaposan kidolgozott, hogy van, aki el se hiszi, mindezt az egyetemista, első céges Szépvölgyi Gergely találta ki.
„Szabadalmi oltalom alatt álló, használt gumiabroncsból készített fotelek, asztalok, játékok készítése, eladása, bérbeadása” – definiálja tevékenységét meglehetős komolysággal a Gumibútor facebookos oldala. A cég weboldalára lépve ez az érzés csak erősödik, de a termékpaletta és a szolgáltatások láttán az is okkal feltételezhető volna, hogy a háttérben egy teljes csapat dolgozik. Pedig a gumibútorozás meghonosításának kalandja mögött egy 26 éves egyetemista áll, akinek csapatát családja adja.
„Lehet azt mondani, hogy a kényszer szülte az egészet, de most már jó, hogy így lett" – kezdi a történetét Szépvölgyi Gergely. Minden azzal indult, hogy a motorsportok iránti rajongása találkozott az egyetemen tanult fenntartható fejlődés gondolatával, meg az innovációval és a közgazdasággal. Mindez Indiában, a tavaly nyáron ott eltöltött bő három hónap során állt össze a fejében, ahol szembesült azzal, milyen elképesztő mennyiségű szemét között élnek az emberek.
„Rengeteg értékes szemetet láttam, és mivel pont a fenntartható fejlődés gazdaságtan alapjait tanulom, a másik oldalon pedig a településekkel kapcsolatos dolgokat, egyszer csak minden a helyére került, és azóta tudom, hogy ezt kell csinálnom” – meséli.
Családi cég vs. áruházlánc
A sors furcsa fintora, de a katalizátorok közt ott volt az is, hogy a bútorasztalos munkákra épített kis családi cég, a Bandázs Bt. egyre nagyobb gondban volt. Főként az IKEA-, Kika- és Jysk-féle áruházláncok fokozatos térnyerése miatt olyan kevés munka jutott a cégnek, hogy egyre erősödő opcióvá érett a vállalkozás parkolópályára állítása.
„Néhány éve már csak azt láttam, hogy folyamatosan drágulnak az alapanyagok, és így a családi cég egyre kevésbé tud az áruházakkal versenyezni. A Bandázs Bt. oda jutott, hogy a továbbműködésének az lett a záloga, találunk-e olcsó, de megbízható alapanyagot. Olyat, amit lehetőleg senki nem használt még” – eleveníti fel Gergely a gumibútorok előtti időszakot. Aztán a lényegében „az utcán heverő szemét”, a használt autógumi megtalálásával a Bandázs Bt.-ben újra „keringeni kezdett a vér”.
A cég számokban |
A gumibútoros céget, a Bandázs Bt.-t 2000. március végén jegyezték be 30 ezer forint törzstőkével. Eleinte kereskedőcégként működött, 2006-tól azonban a bútorgyártás a fő tevékenysége. A vállalkozás nagy bevételt nem termelt, 2008-ban csaknem 4,6 millió forint feletti forgalmat értek el, de 2012-ben ez már csak 550 ezer forint volt, az Opten rendszerében a 2013-as pénzügyi adatok nem érhetők el. A társaság hol veszteséges, hol nyereséges volt, de adózott eredménye jellemzően a félmillió forint körül szitált mindkét irányban, azaz az elmúlt öt év legnagyobb nyeresége csaknem 660 ezer, vesztesége pedig valamivel több mint 720 ezer forint volt. |
„A Sziget Fesztiváliroda szolgáltatás fejlesztési vezetője látta a bútorokat, és azonnal akartak ilyeneket” – mondja –, de a Margitszigeten működő a Beergarden étterem, valamint a "dakaros" Szalai Balázs étterme Gergő számára legalább ekkora skalpnak számít. Ma már a gyerektől az ifin át a felnőttig mindenféle méretben készülnek a bútorok, kül-, és beltérbe, egy és két személyre is. Sőt, épült egy komplett Forma-1-es szimulátorra alakított verzió is. Az elnyűhetetlen, otthoni kényelmet biztosító fotelekből a Szigetre az idén már 80 megy ki, 20 asztal köré.
Gergely az egész vállalkozás intézményi, jogi és marketing rendszerén dolgozik, a termék kifejlesztésében és az első megvalósításban a főszerepet vérbeli asztalosra bízza. A nevelőapja fával kapcsolatos tudásáról és tapasztalatáról ugyanis már az elején kiderült: az szinte egy az egyben átültethető a gumi megmunkálásra is. „Ahogy ő az alapanyagokhoz nyúl, az olyan nagy biztonságot jelent nekem, hogy az új megrendelések esetén már az első darabok legyártását is teljes mértékben ráhagyhatom” – meséli Gergely.
A munkamegosztás szerint Gergely beszél a megrendelővel, ő végzi a felmérést, de elég pontokba szedve felvázolni az elképzeléseket, mert abból az első vázlatoktól a prototípus legyártásig mindent a bútorasztalos szülő készít el. A határidők szigorú betartásából akkor sem engednek, ha eleve szűk határidővel vállaltak fel egy munkát. Néhány hete történt, hogy két napjuk se maradt a hirtelen megemelt darabszámú fotelek és asztalok elkészítésére, de a Rock Maratonra akkor is időben szállítottak, ha emiatt „a táv második felében időnként a hűtőbe kellett tenni az akkus csavarhúzókat, mert úgy átforrósodtak, hogy másképp nem lehetett őket tölteni”. Most már csak mosolyog mindezen, és bár szerinte az efféle ügyfelek és megrendelések java még csak eztán következik, azt mondja, már semmi nem tudná meglepni őket.
Mindenkinek? |
A gumibútort megrendelők közt volt már politikai párt, önkormányzati intézmény, gazdasági társaság és persze sok magánszemély is. A legnagyobb volument a fesztiválok jelentik, ahová zömmel bérlik a sajátos tereptárgyakat. De a vétel is folyamatosan gyarapodik; van, aki kerti bútornak vagy a pecázóhelyre vette, megint mások a tévéje elé, a nappaliba. Gyakran logót fújatnak rá vagy egyedi kiegészítőkkel tetetik névre szólóvá a fotelt és az asztalt, legutóbb a Tököli Sebességfesztiválra készült driftes fekete-narancssárga színű konstrukció váltott ki osztatlan sikert. |
Gőzborotva és Szabadalmi Hivatal
A gyártás során jellemzően teljesen hétköznapi, az úrvezető tömegek által is használt abroncsokkal dolgoznak. A megmunkálás első lépéseként gőzborotvával és tisztítószerekkel letakarítják a gumi felületét. Ezzel együtt is olyan abroncsokkal dolgoznak, amelyektől nem lesz fekete a bútorokat használók ruhája. Aztán különböző kották szerint feldarabolják, és így lesz belőle ülőfelületnek való pánt, karfa, háttámla, ülésmagasság, és így tovább. Nem tart bemutatót, nem megy bele a részletekbe túl mélyen, elvégre nem véletlen, hogy a szabadalmi hivatalban levédette a formát és a terméket.
Március óta oltalom alatt áll a formatervezési minta, és jelenleg folyamatban van a termékminta oltalom, illetve a szabadalom bejegyzése is. Az átalakítás és újrahasznosítás, bár nem használnak drága vagy speciális eszközöket és technikákat, olyannyira nem sufnituning, hogy ISO 9001 és 14001 tanúsítványokkal is rendelkeznek – és ennek megfelelve például azt is megoldották, hogy a műhelyből végül semmilyen hulladék ne jöjjön ki. A gumi feldolgozása során addig jutottak el, hogy amelyik részeket már tényleg nem tudják hasznosítani, azokat ledarálják, és úgy adják tovább.
Nincs szükség különleges szerszámra a gyártás során, de a minden szempontból megfelelő csavarok biztosítása azért okoz némi fejtörést. Leginkább az, hogy Érd 50 kilométeres körzetében már egyetlen darabot se találnak. Legutóbb egy nagykert "fosztottak" volna ki, de kiderült, hogy ott összesen 40 darabot tartanak a keresett, egyébként „semmi különös” csavarfajtából. Háromezerre lett volna sürgősen szükség. A helyeztet végül az mentette meg, hogy egy kis vaskereskedésben találtak kellő mennyiséget – évek óta elfekvő áruként tartották. „Elhiheted, az eladó is, én is nagyon megörültünk az üzletnek” – teszi hozzá vigyorogva.
Nem éppen az utcán hever
A nyersanyag-utánpótlás biztosítása az utóbbi hónapokban egyre inkább központi kérdéssé válik a cég számára. Ennek oka leginkább az, hogy noha hulladék-újrahasznosításnak látszik, a gumibútorokhoz használt abroncsok valójában nem a szemétbe valók. Használt gumik, amiket elvileg még fel lehetne tenni az autókra is. Ez azt is eredményezi, hogy az üzlet felfutásával arányosan egyre fontosabbá válik a megfelelő nyersanyagforrás biztosítása is. „Motorgumi például most már Érdtől Százhalombattáig elfogyott” – mondja nevetve, de azt már komorabban teszi hozzá, hogy a napokban megjelent egy tehetős megrendelő, aki extra rendelést adott le, de egyelőre nincs meg hozzá a kellő mennyiségű és főként megfelelő minőségű alapanyag.
Így vette fel a kapcsolatot az Érden és környékén működő autószervizekkel és gumisokkal, amelynek végeredményben hálózati partnere lett. Gergely nem kertel: a cég fejlődése szempontjából igazán nagy ugrás lehetne, ha a gyártókkal megtalálná a lehetőségét annak, hogy a náluk gyártási selejtként kezelt gumit megkaphassa. „Azzal már tényleg exkluzív helyekre is be lehetne tenni a lábamat” – tette hozzá.
Ilyen megkereséseire alapvetően kétféle választ kapott, illetve kap ma is. Az egyik, a „jaj de jó, hogy jött”-féle reakció a gyakoribb. Olyan is előfordult már, hogy egy gumiszervizes még azt is vállalta, hogy a műhelyhez viszi az egész rakományt. A másik fajta válasszal eddig csak a Hungaroring állt elő: ők bartert ajánlottak, vagyis gumibútor fejében nyersanyagot. Alternatíva lehet a monzai versenypályáját vezető cég is, akik azt is jelezték: ingyen elvihet annyi használt versenygumit a depóból, amennyit csak akar. Csak el kellene menni érte.
Már befektető is jelentkezett, aki sokmilliós nyereséget ígért
A Bandázs Bt.-ben a fotelek és asztalok gyártását amolyan klasszikus, manufakturális feladatmegosztásos módszerrel annyira összhangba csiszolták, hogy ma már 45 perc alatt elkészülhet egy-egy gumibútor. A bérelhető „állomány” jelenleg több mint 200 gumifotelt, és 40 asztalt jelent. Meg gyerekjátékokat, melyek közül rendre a versenyautók viszik el a pálmát.
A műhelyben épp a legutóbb a Millenárison a kicsik által kissé elhasznált egyik konstrukció vár a nagygenerálra. Ide csak javításra, igazításra térnek vissza a bérelhető eszközök, amúgy az inaktív bútorokat egy budafoki raktárban tartják. Gergely állítja: nem szezonális termék az övék, mivel télen a síközpontokba is telepíthetők; látszik a hóban, nem fáj, ha valaki nekimegy, viszont bármilyen ruhában kényelmesen helyet lehet benne foglalni.
A gumibútorban több innovációs lehetőség van, mint amennyi időt jelenleg Gergely rá tud szánni. A gumibútorok népszerűsége és ismertsége olyan látványosan nő, hogy nem csoda, ha már több befektetési javaslattal is megkeresték. Legutóbb egy közös cég tervét meglobogtató vállalkozó befektető évi 50-60 milliós hasznot vázolt fel percek alatt, de Gergő szerint ennél sokkal többet is ki lehet hozni majd a konstrukcióból. A cégnek egyébként nincs hitele és egyelőre pótlólagos forrásra sincs szüksége, ebben jelentős szerepe van annak, hogy a nyersanyaghoz gyakorlatilag ingyen tud hozzájutni.