Miután tőzsdére ment a Facebook, megnövekedtek a céges rajongói oldalak hirdetési költségei. A legnagyobb közösségi oldal befektetői ugyanis profitot szeretnének, ehhez pedig a céges felhasználókat próbálják több fizetett hirdetésre ösztönözni. Már nem elég, ha egy rajongói oldalon rendszeresen jelennek meg a bejegyzések, ugyanis a jobb oldalt lévő fizetett hirdetések közel ötször hatékonyabbak. De vajon megéri-e egy kisvállalkozásnak a szűkös marketingbüdzséből erre áldozni?
A közösségi médiára már tényleg nem fogunk úgy utalni, mint amelyben „ingyen lehet hirdetni”. Minden nagyobb közösségi média cég, így a Facebook, a Twitter, a LinkedIn, az Instagram és a Pinterest is, igyekszik növelni hirdetési bevételeit. A Facebook marketingre vonatkozó szabályai számos változáson mentek keresztül tavaly, melyek révén továbbra is állíthatjuk, hogy nem minden kisvállalkozás és nonprofit cég engedheti meg magának a drágább Facebook-hirdetéseket, ezért 2014-ben újra kell tervezniük a marketingstratégiáikat.
Radisics Milán, a SocialDaily alapítója szerint a kkv-knak érdemes létrehozniuk egy blogot vagy egy weboldalt, mert a Facebook valójában így csak arra használható, hogy forgalmat hajtson az ilyen felületekre, ahol pedig rávehetik a fogyasztót például az adományozásra is. Ugyanis ezután minden cégnek fizetnie kell majd a közösségi média oldalaknak, ha a posztjaik láthatóságát akarják növelni. Ez nyilvánvalóan negatív hatással lesz a kisvállalkozókra. Ha egy cég például nem csak a rajongók begyűjtésére, hanem olvasottságra is törekszik, akkor a cél, hogy átirányítsák a saját oldalunkra a felhasználót.
„Az új beállítások miatt mindennél fontosabb az interakció” – mondja Radisics, majd hozzáteszi, hogy vissza kell térni a korábbi posztokhoz, és akár egy megszólalással, egy újabb kérdéssel „aktiválni”. Így újra előrébb ugorhatunk az üzenőfalon. „Persze most nehéz hirdetés nélkül. Javaslom, hogy kis büdzséből 7-8 könnyed tartalmú anyaghoz csak egy akcióra, vagy konkrét vásárlásra buzdító posztot tegyünk ki, amelyet fizetett reklámmal, kiemeléssel is nyomjunk meg. A hirdetéskezelő felületen nagyon pontosan be tudjuk állítani, hogy tényleg releváns közönséghez jusson el a megjelenés” – mondja a közösségi marketing guru.
Egy Facebook-lájkoló értéke attól függ, hogy mi a rajongói oldal funkciója. „Ha pusztán imázsépítésről van szó, akkor ez nehezen kiszámítható, azonban ha sales tevékenységet is folytatunk, akkor ennek arányában számítható ki a megtérülés. A SocialDaily statisztikai oldalán látható, hogy Magyarországon egy lájkoló megszerzése (CPA - cost per action) most éppen 0,64 dollárba kerül.” – mondja Radisics, majd hozzáteszi: „Nem minden kisvállalkozónak olyan terméke, amire könnyű imidzset építeni. Egy gumiabroncsgyártóval például kevesen tudnak azonosulni, ezért ilyenkor egy árnyékoldal létrehozása lehet a megoldás, ami mondjuk a biztonságos vezetésről szól. Ebbe pedig szépen bele lehet építeni a gumiabroncs-akciókat.”
Bár sok helyen közösségi média marketingtanácsadót vesznek fel, ez a költség elkerülhető, ha a munkatársak bízzuk meg a feladattal, akik akár hatékonyabbak is lehetnek egy ilyen szakembereknél, hiszen máris jól ismerik a céget. Ráadásul minden kollégának megvan a saját közösségi hálója, amin hirdetni tudja a vállalkozás szolgáltatásait.
A marketingtevékenységek megtervezése és kivitelezése nem egyszerű feladat. Önnek könnyen megy, vagy nehezen? Mesélje el nekünk! Kérjük, kérdőívünk kitöltésével segítse munkánkat!
Ha szeretne más érdekes hírről is olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!