Vállalkozás hvg.hu 2014. június. 04. 06:45

Így lett milliomos egy 17 éves a munkaközvetítésből

2007-ben indította vállalkozását, amely a sharing economyn, azaz a megosztott gazdaságon alapul.

A brit Time Etc. egyfajta online „szellemisegédmunkás-ügynökség”, amely összeköti a vállalkozókat és kreatív, szellemi szabadfoglalkozásúakat a világ minden tájáról. A cég tavaly a The Guardian újság Small Business (kisvállalati) versenyén fődíjas lett a leginnovatívabb vállalkozás kategóriában.

A birminghami vállalkozás két területre specializálódott: projektmenedzsmentre és személyi asszisztenciára. Ügyfeleik olyan elfoglalt menedzserek, kisvállalkozók, akiknek nincs idejük „ügyeket intézni” vagy online marketinggel foglalkozni. A cégen keresztül kiközvetített személyi titkárok például repülőjegyeket foglalnak New York és London között az ügyfélnek. Vagy levelet írnak, szerveznek, telefonálnak, segítenek szállást találni abban az országban, ahová az ügyfél megy, stb.

A másik fő szolgáltatásuk az online marketing, tehát projektszerűen hírét keltik a megrendelő kisvállalkozásának vagy termékének a neten. Például olyan „bérbloggereket” alkalmaznak, akik Twitter-, Facebook-posztokat írnak a megrendelő kisvállalkozás céges oldalaira. Ha a vállalkozónak marketingszövegre van szüksége a honlapján, blogján, céges oldalán a termékről, akkor ők megírják. Vagy éppen tanácsokat adnak a kisvállalkozó üzletéről, hogy azon mit kéne javítani online marketing szempontból. De értenek a keresőoptimalizáláshoz is.

A cég tehát amolyan munkaközvetítőként kiválasztja a legmegfelelőbb szakembert az adott munkára, és kiközvetíti az ügyfélnek, aki az ügynökségnek fizet. A bevételen jutaléka van az ügynökségnek, de a honorárium többségét az kapja, aki elvégzi a munkát. Mindezt egy rendkívül egyszerűen használható, online piactér segítségével szervezik, személyes találkozó nélkül.

Fix órabérben, utólagos fizetéssel dolgoznak. Tehát minden munkáért 26 fontot (10 ezer forintot) kérnek óránként, és az ügyfél akkor fizet, ha leszállították „a terméket”. Azt, hogy egy munka mennyi ideig tart, milyen nehézségű az ügyfél dönti el egy egyszerű skála alapján. Ha szerződött, akkor a részleteket azzal kell megbeszélnie, aki elvégzi a munkát.

A céget Barnaby Lashbrooke alapította, aki 17 évesen hozta létre első startupját, és amit 24 évesen eladva már milliomossá vált. A Time Etc. most 25 főállású alkalmazottal és 150-200 szabadúszóval dolgozik szerte a világon. Tavalyi árbevételük 1,2 milllió font (450 millió forint) volt.

Mi az a sharing economy?
A sharing economy azt jelenti, hogy online kapcsolódunk ismeretlenekkel, hogy hatékonyabban jussunk hozzá termékekhez és szolgáltatásokhoz offline. A megosztásra, csereberére, kölcsönzésre stb. épülő online közösség mindezt központi szereplő nélkül végzi.

A nagyobb cégeknek megéri őket alkalmazni, mert a kiszervezés drága, ők viszont olcsók. Másrészt Nagy-Britanniában és az USA-ban nagyon sok a szellemi szabadúszó – marketingesek, asszisztensek, újságrók, reklámosok –, akiknek nincs elegendő munkájuk, a vállalkozás rajtuk is segít. 

A vállalkozás ügyfélköre igen változatos, szektorra és méretre egyaránt. Óriáscégektől kezdve – Google, Nissan – az ismeretlen kisvállalkozásokig, magánszemélyekig terjed. Újdonságuk abban áll, mint azt a díj odaítélésekor a zsűri elnöke elmondta, hogy minőségi munkát végeznek, erős szakmai kontroll alatt. Másrészt munkát adnak egy erősen kvalifikált, brit szellemi szabadúszó rétegnek, amelynek tagjai többnyire újságírók, marketingesek, reklámosok. A szellemi szabadúszók toborzását a cég menedzsmentje végzi.

A Guardian riportot készített egy 41 éves nővel, aki marketingasszisztensként olyan vállalatoknak dolgozott, mint a BBC, Siemens, Johnson& Johnson. Most a Time Etc. „teljes állású szabadúszója”, azaz projektmenedzserként dolgozik – a saját otthonából.  Egy másik nő, aki most 38 éves, hét évig dolgozott a pénzügyi szektorban, de első gyermeke születése után szabadúszó akart lenni. A kvalifikált szakembernek jól jött a Time etc., mert most nagyon élvezi, amit szabadúszóként csinál, és meg is él belőle. Ügyfelei közepes francia és holland cégek, illetve arab üzletemberek, merthogy a hölgy arabul is beszél, ami azért elég fontos szempont.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.