Vállalkozás MTI/hvg.hu 2014. június. 04. 15:34

Borulhat a BuBi-bili: a BKK szerződést bonthat

Rengeteg baja van a BKK-nak a budapesti közösségi bringarendszerrel, aminek az átadása júliusra csúszik. Ha akkor sem működik megfelelően a dolog, a közlekedési társaság felmondhatja a T-Systemsszel és a csepeli kerékpárgyártóval a szerződést, de addig is kötbérezi a céget. Azt azonban leszögezik: mindenképp megvalósul a MOL Bubi.

Az Index információi szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) felmondhatja a T-Systemsszel és a csepeli kerékpárgyártóval a budapesti közösségi kerékpáros rendszer, a MOL BuBi kiépítésére kötött szerződést.

A hírportál szerdán azt írta, hogy a június elejei belső teszteken ötven-nyolcvan százalékos működési arányt produkált a rendszer, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan. Az átadás emiatt júliusra csúszik, és ha akkor sem működik megfelelően a rendszer, a BKK felmondhatja a szerződést. Addig a BKK az Index szerint kötbérezi a T-Systemset, és már mintegy százmillió forint kötbérigényt nyújtott be.

Horváth Szabolcs

A hibákat sorolva a BKK azt írta: a fedélzeti számítógép sokszor egyáltalán nem reagált, nem váltott nyelvet, a billentyűzet használata nélkül kioldódott a kerékpár, a parkolási funkció pedig kiszámíthatatlanul működött.

BKK: lesz BuBi

Lapunk megkereste a közlekedési társaságot, ahol azt közölték: mindenképp megvalósul a MOL Bubi. Leszögezték: a Bubi megvalósítása előtt részletes, nemzetközi piackutatást végeztek, majd nyílt közbeszerzési eljárást indítottak, melyben meghatározták a részletes szerződéses feltételeket és a műszaki elvárásrendszert. A pályázóktól referenciák bemutatását is megkövetelték, illetve a műszaki elvárásaik kialakításakor minden jelentős európai partnerünkkel egyeztettek, ahol ilyen rendszer már működik.

A nyílt közbeszerzési eljárás nyertese a T-Systems lett, partnere a magyar Csepel és a már számos európai nagyváros hasonló rendszereinek informatikai hátterét biztosító német Nextbike. A konzorcium a legolcsóbb ajánlatot adta a versenyben. A BKK azt is közölte: a kezdetektől fogva érezték annak a kockázatát, hogy "a Csepel-biciklikkel és a Bubi alapját képező, egyébként számos referenciával bíró német informatikai háttérrel hasonló rendszer még nem működik Európában, tehát ezen elemek illesztése és a rendszer további szoftverfejlesztése előreláthatóan komoly projektmenedzsment-odafigyelést és felkészültséget követelt meg a vállalkozótól, illetve kockázatokat hordozott". Ezért foglalt a BKK szigorú határidőket és ehhez kapcsolt kötbéreket a szerződésbe.

A megkötött szerződés szerint a T-Systemsnek a rendszer készre jelentésére a határideje 2014. április 7. volt, mely nem előre erre a napra meghatározott konkrét dátum volt, hanem a tenderben szereplő átfutási időtartam alapján a szerződés aláírásától számítva éppen ekkorra esett az átadás időpontja - tették hozzá.

A BKK szerint "nagyjából februártól" előre látható volt, hogy a szoftverfejlesztés és a rendszerillesztés terén a vállalkozó késedelemben van, ezért is nem vállaltak konkrét határidőt korábban, hanem tavaszra, akkoriban április végére vagy május elejére remélték a rendszer átadását.  A gyűjtőállomások telepítése és a biciklik szállítása rendben lezajlott, a rendszer lelkét képező informatikai megoldások véglegesítése azonban jelentős, immár két hónapos késedelemben van - írták. Ezt a T-Systems is elismerte néhány nappal ezelőtti közleményében, melyben azt írták: a végső tesztelés előtt áll a rendszer, csúszások pedig azért vannak, mert a rendszer "komplexitása miatt" az egyedi szoftver fejlesztését és tesztelését később tudják csak lezárni.

Kifejtették, hogy a rendszer a világ számos országában működik, de a máshol kipróbált elemeket (fedélzeti számítógép, érintőképernyős terminál, mobiltelefonos kölcsönzés, speciális parkolási, vészleadási funkciók) Budapesten együtt valósítják meg, összehangolásuk az előre jelzettnél több időt vesz igénybe.

Tesztelés, kötbérezés

A BKK mintegy 100 kollégával folyamatosan teszteli a rendszert és mindennap részletes jegyzőkönyvet vesznek fel. Megállapításuk szerint a rendszer még ma is, ugyan kisebb, de számos kisebb szoftveres problémával, megbízhatósági és működési zavarral küzd. Ezek javítása nélkül a rendszert nem veszik át, hiszen közpénzt és uniós támogatást használnak fel és ha a rendszert mai készültsége mentén beindítanák, az "joggal válna felhasználói kritikák céltáblájává".

A BKK minden szerződéses eszközzel élve igyekszik a T-Systems által vezetett konzorciumot a teljesítésre ösztönözni, így valóban bejelentették kötbérigényüket. Április 7. óta minden egyes napi késedelem 1,798 millió forint késedelmi kötbér kiszabását jelenti, eddig az így összegyűlt kötbér tehát több mint 104 millió Ft. A kötbér plafonja a szerződés szerint 179,8 millió Ft (a szerződéses ár 20%-a), tehát a kötbérplafont a vállalkozó 2014. július 16. napján éri el. Ezt követően a BKK-nak a megmaradt egyetlen szerződéses szankcionálási lehetősége a szerződés felmondása lesz, de ezen végső eszköz alkalmazásáról csak akkor döntenek, ha a vállalkozó addig nem képes a hibák megnyugtató javítására.

A BKK "szakmai megítélése" szerint nincs javíthatatlan, vagy a rendszer teljes átalakítását igénylő hiba, tehát amennyiben a T-Systems, a Csepel és a Nextbike minden elvárható és szükséges intézkedést megtesz, a hibák kijavítása után a rendszer működése megnyugtató, magas műszaki színvonalon elindítható, ám a késedelem miatt érvényesíteni fogják a kötbérkövetelésüket.