A magyar vállalkozások nagy része azért esik el komoly megrendelésektől, mert nem elérhetők termékeinek adatai. Míg Nyugat-Európában a szükséges információk az esetek 60 százalékában megtalálhatók a cégek honlapján, addig Magyarországon ez az arány csupán 12-15 százalék körül mozog.
Nagyon sok cég hajlamos azt gondolni, hogy mivel tevékenységi köre specifikus, és sok visszajáró ügyféllel rendelkezik, az ő áruikra igényt tartó ügyfelek mindenképpen megtalálják őket – állapította meg a Tablazat.hu beszerzési szakportál. „Ezért gyakran egyáltalán nem foglalkoznak azzal, hogy megjelenjenek az interneten, inkább hírnevükre és kapcsolatrendszerükre hagyatkoznak. Úgy gondolják, hogy aki speciális eszközöket keres, jól tudja, hol találhat rájuk” – magyarázza Kócsi Norbert, a Tablazat.hu beszerzési szakértője.
A Tablazat.hu összesen 134 ipari cég 1142 termékét vizsgálta beszerzői szemmel, információk és leírások után kutatva. Az eredmény elszomorító: „csupán 31 cég weboldala kínált releváns információt összesen 163 termékről, de ezek között is több olyan volt, amelyről csupán egy angol nyelvű, pdf formátumú kiadvány volt feltöltve.
A találatokat elemezve azzal szembesülünk, hogy a nyugat-európai és a magyarországi ipari cégek netes megjelenése között rendkívül nagyok a különbségek. A hazai gyártók, beszállítók weboldalai szinte használhatatlanok. Jellemző rájuk, hogy csupán kulcsszószerűen felsorolják tevékenységi köreiket, a beszállítókat érdeklő termékinformációk viszont szinte teljesen hiányoznak. Az angol vagy német ipari cégek weboldalán viszont a legtöbb részletes információ fel van tüntetve, ami így megkönnyíti a beszerzők munkáját, és növeli a megrendelések esélyét is.
„Tapasztalataink szerint öt cégből egy meg sem nyitja a beszerzői ajánlatkéréseket, és csupán kevesebb, mint a fele válaszol a megkeresésekre. Ez gyakran annak köszönhető, hogy a beszerzők nem pontosan tudják, hogy mit szeretnének, ezért az ajánlatkérés általános kérdésekből áll, a cégek pedig ezekkel egyszerűen nem foglalkoznak. Így az információhiány miatt a beszerzők sokszor eleshetnek egy kedvezőbb ajánlattól, az ipari cégek pedig akár néhány biztos megrendeléstől” – magyarázza Kócsi Norbert.
Az hazai vállalkozások minimális befektetéssel képesek lennének jelentősen növelni forgalmukat. A legfontosabb lépés egy hatékony honlap felépítése, ahol egyszerűen és gyorsan megtalálható minden, a beszerzőket érdeklő információ a termékekről és a szolgáltatásoktól. Még az sem szükséges, hogy modern kinézetű legyen a honlap, a beszerzők ugyanis elsősorban a számukra releváns adatokat keresik. Útmutatóul szolgálhatnak azok az információk, amelyek iránt a közelmúltban a legtöbbször érdeklődtek. Az is nagyban megkönnyíti a beszerző döntését, ha illusztrációkat, esetleg véleményeket is talál a termékek mellett.