Nagyjából egymilliárd forintért megvette az állam a pályázatkezelő rendszert üzemeltető céget – mondta a Világgazdaságnak Csepreghy Nándor helyettes államtitkár. Szerinte a befektetés egy év alatt megtérülhet.
Év végén állapodott meg az állam az uniós projektek nyilvántartását, monitorozását végző Egységes Monitoring Információs Rendszer (EMIR) működtetőjének, a Welt 2000 Kft. a megvásárlásáról – mondta a VG-nek Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkára.
Az állam egymilliárd forintnál alacsonyabb áron vette meg a céget, de Csepreghy szerint a konkrét összeget csak a teljes vételi tranzakció lezártakor árulhatnak el. Az interjúban azt mondta, azért volt szükség a vállalat megvásárlására, mert 2003-ban, amikor elkezdték az EMIR-t fejleszteni, annak különböző jogosultságait a Welt 2000 Kft.-nél hagyták, így az állam rá volt kényszerítve a céggel való együttműködésre.
"A Welt-nek 2003 óta évente több mint egymilliárd forintot kellett fizetni a rendszer működtetéséért, illetve a szükséges fejlesztésekért. Most kevesebb, mint egymilliárd forintért vettük meg a céget, vagyis egy éven belül megtérül ez a beruházás" – tette hozzá.
Arra a kérdésre, hogy az állam olcsóbban tudja-e majd működtetni, fejleszteni az EMIR-t, a helyettes államtitkár azt válaszolta, egy piaci cég esetében a profittermelés az elsődleges szempont.
"Azt az összeget mindenképen meg lehet spórolni, ami a szolgáltatás bekerülési költsége és az értékesítés ára között jelentkezik. De a legfontosabb az, hogy – ahogyan egy banknak sem áll érdekében kiszerveznie a teljes működését irányító informatikai rendszert, úgy – a közpénzek felügyeletét is közszférán belül kell tartani. Ez jelentősen csökkenti a korrupció kockázatát" – mondta.
Csepreghy arról is beszélt, hogy az uniós projektek értékének 4-10 százalékára tehető költséget spórolhatják meg azok az EU-pénzre pályázó kkv-k, amelyek az állam által nyújtott ingyenes pályázati szolgáltatást veszik igénybe.
"Olyan egyszerűsített pályázati dokumentációs rendszert hozunk létre, ami lehetővé teszi, hogy egy-egy kkv saját maga képes legyen a pályázatát kezelni, nemcsak a pályázatírás, hanem a projektmegvalósítás szakaszában is" – közölte.
Hozzátette, hogy az állam két dologban fog segíteni, egyrészt az egyszerűsített ügyintézés, az elektronikus pályázatkezelési rendszer bevezetésével teljesen megszűnik a papíralapú adminisztráció, amivel automatikusan kiszűrhetők a pályázatok benyújtásánál előforduló adminisztratív hibák.
Másrészt az állam a pályázat műszaki tartalmára vonatkozóan olyan tanácsadói kapacitást épít ki a Széchenyi Programirodákon keresztül, amely alkalmas arra, hogy a pályázó képes legyen saját pályázatát egyedül megírni.
Az állami tanácsadói szolgáltatás ingyenes lesz, és nagyjából a NAV szja-bevallási rendszeréhez lehet hasonlítani – mondta a helyettes államtitkár. Abban a rendszerben az adózó elkészítheti maga az adóbevallást, de ha igényli, megcsinálhatja azt a NAV helyette, illetve könyvelőt is megbízhat.