Adatvédelmi aggályokat vetnek fel a brit Tesco arcleolvasói, amelyeket a cég benzinkútjainak pénztáraihoz telepítenének, hogy felmérjék vásárlók korát, nemét, majd ennek alapján "testre szabott" reklámfilmeket mutassanak nekik. Az áruházlánc szóvivője szerint csak a vevők nemét és korát azonosítja a berendezés, konkrét személyeket nem ismer fel.
A Big Brother Watch nevű brit adatvédelmi szervezet honlapján arra hívták fel a figyelmet, hogy a szkennerek bármikor továbbfejleszthetők, ezért fontos lenne még idejében közbelépni, különben egyenes lehet az út a tömeges megfigyeléshez.
A The Grocer című kiskereskedelmi magazin hétfői száma tudósított az "okoskamerák" bevezetésének tervéről. A készülékek a kasszánál sorban állók nemét és korát fogják felismerni, hogy az épp jelenlévőknek szóló reklámokat játszhassák le az áruházlánc 450 benzinkútjánál.
Az Amscreen által előállított technika azt is rögzíti, melyik napszakban kell egy adott terméket hirdetni, a kávé iránt például reggelenként nagyobb a kereslet.
Az Amscreen vezetője, Simon Sugar a magazinnak azt mondta, hogy a lehető legtöbb szupermarketben tervezik bevezeti az okoskamerákat, "ez pedig megváltoztatja a brit kiskereskedelmet".
A Tescónál hangsúlyozták: a technika korántsem új, más kereskedők már alkalmazzák. Nem lesz semmiféle arcfelismerés, és az egyes személyeket semmilyen formában nem lehet azonosítani – mondta a kereskedőcég egyik szóvivője kedden.
Peter Cattel, a Tesco benzinkút-üzletágának vezetője szerint a leolvasók nem készítenek fényképet és nem tárolnak személyes adatokat sem. Hozzátette: vevőiknek különösen hasznos lehet, ha hely és idő szerint "testre szabhatják" a nekik közvetített hirdetéseket.
A Big Brother Watch igazgatója, Nick Pickles szerint a terv két alapvető problémát vet fel. "Az első kérdés, hogy valóban növelni kívánjuk-e a megfigyelés mértékét, melynek ma is ki vagyunk téve, hogy ezzel néhány cég még több reklámot tudjon eladni. A második: a technika nem marad változatlan, és nem mindig fogják így használni" – mondta.
Arra is figyelmeztetett, hogy szerinte hosszabb távon személyek azonosításáról van szó. Egy napon a kereskedők így pontosan tudnák követni, ki milyen boltba jár. A már létező térfigyelő kamerák tömegét lehetne erre a célra egyszerűen átalakítani.