2013. augusztus. 26. 12:40 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. augusztus. 26. 12:23 Vállalkozás

Eddig csak a Malév dobta be a törölközőt

Bár szenvednek, - a Malévval ellentétben – még mindig működnek a régiós légitársaságok.

A közép-kelet-európai nemzeti légitársaságok közül ugyan csak a Malév ment csődbe, de a még működő társaságok is hasonló problémákkal küzdenek, és valamennyi évről évre jelentős veszteséget termel. Idáig új befektetők tőkéjével, járatritkítással, bújtatott állami támogatásokkal és drasztikus leépítésekkel próbáltak talpon maradni. A román Tarom például már annak is örül, hogy az első fél évben csak 63 millió lej veszteséget könyvelt el, mintegy felét a tavalyi első fél évben jegyzett 120 millió lejnek. Márciusban önkéntes alapon történő távozási programot hirdettek meg a román állami vállalatnál a létszám év végéig történő 10 százalékos csökkentése érdekében – írja a Világgazdaság.

Romániában egyelőre nincs szó privatizációról, de a régió más országaiban igen. A szerb Jat Airways például augusztus 1-től már Air Serbia néven repül, 49 százalékos tulajdonosa pedig az Etihad Airways lett. Az arabok komoly lehetőséget láthatnak a piacon, ugyanis a téli menetrendben tucatnyi új célállomás repülésére vállalkoztak. A lengyel parlament májusban adott szabad utat a LOT privatizációjának. Ugyan még kérdéses a folyamat sikeressége, de a fő érdeklődő itt is az Etihad. A lengyel légitársaságnál jelentős, mintegy 40 millió eurós veszteség miatt már többször gigantikus tőkeinjekcióra volt szükség, amit Brüsszel eddig nem kifogásolt.

Jelenlegi állapotában a Croatia Airlines (CA) sem tűnik fenntarthatónak, 13 gépes flottájához 1100 alkalmazott tartozik. Így nem csoda, hogy tavaly 86,9 millió dolláros veszteséggel működött. A vezetőség a horvát nemzeti légitársaság esetében is több száz munkavállaló elbocsátásától, illetve a bérek csökkentésétől reméli a helyzet javulását, ugyanis az uniós tagság megszüntette az évtizedek óta tartó állami támogatások lehetőségét. A szlovén Adria Airways is régóta eladó, eddig sikertelenül. A cseh légitársaság anyagi helyzete azután stabilizálódott, hogy áprilisban megvette a részvények 44 százalékát a Korean Air, a többségi tulajdon azonban egyelőre még állami kézben van, bár a koreaiak arra is igényt tartanak. A cég természetesen veszteséges, leépíteni pedig már nem nagyon lehet, hiszen 2009 óta 4 ezer embert küldtek el.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.