Eddig csak a Malév dobta be a törölközőt
Bár szenvednek, - a Malévval ellentétben – még mindig működnek a régiós légitársaságok.
A közép-kelet-európai nemzeti légitársaságok közül ugyan csak a Malév ment csődbe, de a még működő társaságok is hasonló problémákkal küzdenek, és valamennyi évről évre jelentős veszteséget termel. Idáig új befektetők tőkéjével, járatritkítással, bújtatott állami támogatásokkal és drasztikus leépítésekkel próbáltak talpon maradni. A román Tarom például már annak is örül, hogy az első fél évben csak 63 millió lej veszteséget könyvelt el, mintegy felét a tavalyi első fél évben jegyzett 120 millió lejnek. Márciusban önkéntes alapon történő távozási programot hirdettek meg a román állami vállalatnál a létszám év végéig történő 10 százalékos csökkentése érdekében – írja a Világgazdaság.
Romániában egyelőre nincs szó privatizációról, de a régió más országaiban igen. A szerb Jat Airways például augusztus 1-től már Air Serbia néven repül, 49 százalékos tulajdonosa pedig az Etihad Airways lett. Az arabok komoly lehetőséget láthatnak a piacon, ugyanis a téli menetrendben tucatnyi új célállomás repülésére vállalkoztak. A lengyel parlament májusban adott szabad utat a LOT privatizációjának. Ugyan még kérdéses a folyamat sikeressége, de a fő érdeklődő itt is az Etihad. A lengyel légitársaságnál jelentős, mintegy 40 millió eurós veszteség miatt már többször gigantikus tőkeinjekcióra volt szükség, amit Brüsszel eddig nem kifogásolt.
Jelenlegi állapotában a Croatia Airlines (CA) sem tűnik fenntarthatónak, 13 gépes flottájához 1100 alkalmazott tartozik. Így nem csoda, hogy tavaly 86,9 millió dolláros veszteséggel működött. A vezetőség a horvát nemzeti légitársaság esetében is több száz munkavállaló elbocsátásától, illetve a bérek csökkentésétől reméli a helyzet javulását, ugyanis az uniós tagság megszüntette az évtizedek óta tartó állami támogatások lehetőségét. A szlovén Adria Airways is régóta eladó, eddig sikertelenül. A cseh légitársaság anyagi helyzete azután stabilizálódott, hogy áprilisban megvette a részvények 44 százalékát a Korean Air, a többségi tulajdon azonban egyelőre még állami kézben van, bár a koreaiak arra is igényt tartanak. A cég természetesen veszteséges, leépíteni pedig már nem nagyon lehet, hiszen 2009 óta 4 ezer embert küldtek el.