Mandela neve többmillió dolláros brand
Mandela ma már nem csak, mint az apartheid rendszert felszámoló vezető, a bátorság, erő és a remény nemzetközi szimbólumát jelenti, de borok, ajándéktárgyak, televíziós valóság show is viseli nevét, 27 éves börtönbüntetésekor kapott 5 számjegyű nyilvántartási számát pedig egy ruházati cég használja.
Mandela még ma is nagy köztiszteletnek örvend világszerte, bár az utóbbi években nem nagyon mutatkozott a nyilvánosság előtt egészségi állapota miatt, mára nem csak munkássága ismert, de neve nemzetközi márkanévvé vált, melynek értékét több millió dollárra becsülik. Az apartheid rendszer elleni harca minden dél-afrikait büszkeséggel tölt el, és a külföldiek is előszeretettel vásárolják a „Madiba” mosolygós ábrázatát viselő szuveníreket. Családjának több tagjai is úgy döntött, hogy pénzé teszi az antiapartheid ikon hagyatékát, felhasználva nevét üzleti célokra. A House of Mandela például egy bormárka, de két unokája például televíziós valóságshow-t indított „Being Mandela” címmel, ahol a Mandela brand termékeit mutatják be. Az őket ért kritikákra, úgy reagáltak, hogy a családi név Dél-Afrika hírnevét kelti, csakúgy, ahogy az azzal összekötött jó minőségű termékük is.
De miként kerülhetnek a Mandela által hirdetett értékek, és a kereskedelmi haszon egy lapra – teszi föl a kérdést a CNN. Sello Hatang, a Nelson Mandela Center of Memory igazgatója szerint amikor Mandela nevét a Vigara használta hirdetéseiben, széles körű tiltakozást váltott ki az ország lakosaiból. Hatang elmondta, hogy megpróbálják megőrizni a név méltóságát, de ahhoz hogy családja mire használja, nem szólhatnak bele, hiszen őket is Mandelának hívják.