Vállalkozás hvg.hu 2013. február. 21. 16:09

Kétmilliárd felhasználóra hajt a világhírű magyar startup

Az idén is duplázásra törő és potenciálisan összesen kétmilliárd felhasználóval számoló magyar startup, a Prezi nem csak a fejlett piacokat tervezi becserkészni, hanem a feltörekvő országokat is meghódítaná, a tőzsdei bevezetéstől azonban egyelőre tartózkodnak a tulajdonosok.

Két csomagot kínálnak

A cég ingyenesen is elérhetővé tette a szoftvert azzal a feltétellel, hogy az elkészült prezentációt a felhasználó publikálja, azaz elérhetővé teszi a világhálón mások számára is. Amennyiben ugyanakkor a fogyasztó privát prezentációt akar, meg kell vásárolnia a szoftvert. A társaság két különböző csomagot kínál, amelyek közül az egyik kizárólag internetes elérést biztosít, a másikkal azonban offline is dolgozhat a felhasználó. A Fortune listáján szereplő 100 vezető amerikai vállalat 75 százaléka már most is használja a Prezit, a trendek azonban egyértelműen az arány további növekedésének irányába mutatnak.

A tavalyi duplázást követően idén is kétszeresére növelné felhasználói számát a magyarországi gyökerű Prezi, internetes prezentációkészítő szoftvert fejlesztő cég. A társaság – amit három hazai magánszemély, Árvai Péter, a program megálmodója, Somlai-Fischer Ádám és a Preziben a piaci potenciált meglátó Halácsy Péter alapított – jelenleg nagyjából 19 millió felhasználóval büszkélkedhet világszerte, és ez a szám havi bő egymillióval nő – írja a Világgazdaság. A céget kezdetek óta vezérigazgatóként irányító Árvai Péter szerint a potenciális piacot nagyjából kétmilliárdosra becsülik, s a vállalat hosszú távú célja, hogy 10-15 éven belül ennyi ügyfele legyen.

A Prezi felhasználóinak többsége jelenleg még a fejlett országokból érkezik, ám a cégnél folyamatosan dolgoznak azon, hogy az európai és észak-amerikai piacok mellett a feltörekvő államokban, és a fejlett ázsiai országokban is ismerté tegyék a programot. A vállalat tavaly, év végén nyitotta meg harmadik irodáját – a budapesti és a San Francisco-i egység után – Koreában, jelenleg pedig a japán piacot vizsgálják, és nem kizárt, hogy a hamarosan ott is lesz önálló képviselet.

A következő években a társaság számára a fő csapásirány a lokalizáció lehet, aminek egyik legfontosabb eleme, hogy a Prezit több nyelven is elérhetővé teszik. A szoftver spanyol, dél-koreai és japán változata már most is működik, ami egyben a közeljövőbeli terjeszkedés irányát is kijelöli: a már említett távol-keleti országok mellett Dél-Amerikára is nagy hangsúlyt fektet a társaság.

A cég az elmúlt négy év mindegyikében megduplázta munkavállalói számát, most 120 embert foglalkoztatnak, összesen 22 országban, de Árvai Péter várakozásai szerint 2013 végére biztosan átlépik a 200 fős határt, s a következő évek további dinamikus növekedést hozhatnak.  A cégvezetés reményei szerint nem csak a létszám növekszik majd, hanem a vállalat forgalma és ezzel párhuzamosan a cég értéke is. A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint – amely két hete készített anyagot a magyar vállalatról – a Prezi éves árbevétele 20 millió dollár lehet, értéke pedig meghaladja a 100 milliót. Bár Árvai Péter ezeket az adatokat nem erősítette meg, annyit elárult, hogy a vállalat működése első éve óta nyereséges, egyébként annak ellenére, hogy a felhasználók jelentős hányada még most is a Prezi díjmentes változatát használja.

Egyelőre nem tervez sem részvénykibocsátást, sem egyéb jelentősebb tőkebevonást a Prezi. Somlai-Fischer Ádám a FAZ-nak adott interjújában úgy fogalmazott, hogy a Prezi független szeretne maradni, nem kíván tőzsdére lépni, és nem akarja, hogy valamely versenytárs felvásárolja. Árvai Péter most ugyanakkor lapunknak elmondta: az, hogy a Prezi a távolabbi jövőben privát, vagy tőzsdei cégként működik majd egyelőre nem eldöntött tény. A társaság semmilyen tőkebevonási formától nem zárkózik el, amit jól jelez, hogy az informatikára szakosodott amerikai Accel Ventures kockázatitőke-befektető társaság például korábban 14 millió dollárnyi forrást biztosított a cégnek.