A vevők nagyobb biztonságban érzik magukat a bevásárlóközpontokban
Kevés optimizmusra okot adó jelenség van a kiskereskedelemben, de a bevásárló központok üzemeltetőinek és bérlőinek nem nagyon kell aggódniuk a téli időszak előtt. Egy felmérés szerint ugyanis a vásárlók több mint 80 százaléka úgy véli, ott jobban érvényesülnek a fogyasztói jogaik, mint a kisebb egyéni üzletekben.
A bevásárlóközpontok népszerűsége töretlen hazánkban, a bevásárlóközpontokba, hipermarketekbe látogatók száma a válság hatására sem változott jelentősen, de emellett a forgalom csökkenését figyelhetjük meg. Egy 40 ezer m2 körüli kereskedelmi területtel rendelkező házban az éves látogatószám 10-16 millió fő.
Bár a legfrissebb jelentésekből az derül ki, hogy a kiskereskedelmi forgalom volumene tovább csökkent, a téli időszakra optimista várakozásokkal tekinthetnek a bevásárlóközpontok üzemeltetői, hiszen a karácsony kereskedelmileg aktívabb időszaknak számít. Dinamikusan bővül a csomagküldő és internetes kiskereskedelem, amelynél nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás egyre szélesebb térhódítása, másrészt a kedvezőbb árak és például magasabb érték utáni ingyenes házhozszállítás.
„Napjainkban már az egyes üzletek kuponkínálata mellett számtalan szolgáltató is ezzel a marketing eszközzel erősíti egyrészt a meglévő ügyfélkörét, másrészt a kedvezményekkel próbál úgy ügyfeleket megnyerni. Nem árt azonban tudni, hogy bár az e-kereskedelemre is vonatkoznak jogszabályok, de fontos kiemelni, hogy a bevásárlóközpontokban lévő kiskereskedők 90 százaléka biztosít lehetőséget a hibátlan termékek visszavételére, vagy levásárlására” - mondta Gyalay-Korpos Gyula, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke.
A CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft. legutóbbi felméréséből kiderül, hogy a megkérdezett üzlettulajdonosok 66 százaléka szerint a bevásárlóközpontokban jobban érvényesülnek a fogyasztók jogai, mint a kisebb egyéni üzletekben, mivel az előbbiekben a célközönség egyrészt ezt jobban igényli, és az üzletek alkalmazkodnak az igényeikhez, másrészt az üzemeltetés elvárásai miatt is magasabb az üzletek szolgáltatási színvonala.
A bérlők döntő többsége (a válaszadók 96 százaléka) gondolja úgy, hogy versenyelőnyt biztosít, ha az üzletek fogyasztóvédelmi szempontból biztonságosak: az üzletek nem kapnak fogyasztóvédelmi bírságot, betartják az előírásokat, és a reklamációkat megnyugtatóan rendezik. Kiemelten fontosnak tartják a fogyasztók jogszabályban rögzített jogainak biztosítását, sőt; az üzletek három-negyede úgy véli; fontos a fogyasztók jogait a jogszabályokon túlmutatóan is biztosítani.
A vásárlók több mint 80 százaléka szívesebben vásárol bevásárlóközpontban, mert ott kiemelten kezelik a jogait, igaz, ezért nem hajlandóak többet fizetni. Jellemzően a karácsonyi időszakban az aluljárókban, utcákon elszaporodnak az engedély és kontroll nélküli alkalmi árusok, akik ellenőrizetlen forrásból rossz minőségű termékeket értékesítenek. A tőlük vásárlók teljesen védtelenek, fogyasztóvédelmi jogaikat nem tudják érvényesíteni.
A többség szerint egyrészt előnyös, ha a bevásárlóközpontok üzleteiben azonos szabályok, másrészt olyan egyéb szolgáltatások illetik meg a vásárlókat, mint az egy évnél hosszabb garancia, garantált 30 napon belüli ügyintézés, levásárlási lehetőség, vagy a vételár visszafizetése. A bevásárlóközpontokat látogató vásárlók 15 százaléka hallott már fogyasztóvédelmi tanácsadásról, közel 70 százalékuk szívesebben járna ilyen szolgáltatást nyújtó üzletközpontba, míg ugyanilyen arányban meg is bíznának egy tanácsadóban.