Svájc és Németország élen jár az energiahatékonyságot szem előtt tartó közösségi közlekedés fejlesztése terén, de a MÁV-nál is egyre több fejlesztés fókuszál a hatékonyabb energiafelhasználásra.
A hvg.hu által megkérdezett vasútipari szakértők szerint Magyarország nincs tetemes lemaradásban külföldhöz képest az energiahatékonyság terén. Előnyt jelent a Kandó Kálmány-hagyaték, azaz, hogy ipari áram felhasználásával működik a vasút, nincs szükség külön erőmű működtetésére.
Sok tényező befolyásolja a hatékony működést, például a megfelelő menetrend, az alacsony padlós járművek (amivel gyorsabb a ki- és beszállás), a lopások megelőzése (ami most már fejlett GPS-rendszer támogat). A korszerűsítés elsődleges, egy nagy sebességre képes motorvonattal könnyebben lehet a késéseket kiküszöbölni.
Takarék-fék
A legnagyobb differencia a motorvonatok és a dízeljárművek között van, a MÁV korábbi számításai alapján a 60 darab Flirt motorvonatokkal napi 92 ezer forintot lehet megtakarítani járművenként, ami összesen öt év alatt 7 milliárd forintot jelentett a vasúttársaságnak. Ez az összeg csak az energiamegtakarításból adódik. A Flirt alkalmas arra, hogy kizárólag visszatáplálható fékezést használjon.
Korábban jelentős problémát jelentett (és még ma is néhány motorvonatnál), hogy a rendszer kizárólag a légfékezést érzékelte, és sok esetben nem lehetett használni a visszatáplálható villamos fékezést. Az energiaveszteségen túl ez a féktárcsákat is hatványozottan koptatta. A Flirt járműveknél sikerült elérni a rendszer újragondolását, s ezeknél már érzékelik a villamos fékezést is.
A magyar vasúti közlekedés elsősorban a korszerű motorvonatok beszerzésével és a pályarendszeren szükséges karbantartások és fejlesztések elvégzésével tehető hatékonyabbá – vélik a szakértők. Lemaradva ezen a téren sem vagyunk, a 11 vonalból csupán kettő nincs villamosítva: a lajosmizsei és az esztergomi. Ez utóbbinál már elkezdődtek a munkálatok.
Évi félmilliárd megtakarítás
A Máv Zrt. új beszerzésű motorvonatai és vontatójárművei már nem használnak meddő energiát, s fékezéskor villamos energia visszatáplálásra is alkalmasak. Ennek eredményeként éves szinten a vásárolt vontatási energia 2,4 százaléka visszakerül a hálózatba, ami közel 497 millió forint megtakarítást jelentett a társaságnak tavaly. ( A MÁV Zrt. a villamos energia kereskedelmi szerződéseiben rendezi a hálózatba visszatáplált energia elszámolását.)
A MÁV-START az elővárosi közlekedésben - többek között - 101 darab motorvonattal (60 FLIRT, 31 Desiro, 10 Talent) szolgálja ki az utazókat. A motorvonatok komfort-tulajdonságai mellett a járművek műszaki teljesítményei is kiemelkedőek. A villamos motorvonatok beépített teljesítménye intenzív indítást tesz lehetővé, amely az elővárosi forgalomban menetidő csökkenést, míg a korszerű elektrodinamikus fékkel kombinált fékberendezés rövid fékutat tesz lehetővé. A nagyteljesítményű elektrodinamikus fék a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékekbe, amivel jelentős költségcsökkenés érhető el.
A modern motorvonatok megjelenése egy-egy vasútvonalon jelentős utasszám-növekedéssel járt. Az autózásról a vasúti közlekedésre átszokás közvetett fajlagos energiamegtakarítást okoz, ezáltal a környezetterhelés is csökken.
Jobb megvilágítás, olcsóbban |
Energiafelhasználás szempontjából hatékonyabb vontatójárművek beszerzése, illetve a jelenlegi járművek energiafelhasználási hatékonyságának növelésére több projekt is volt a vasúti vontatással foglalkozó MÁV-Trakció Zrt. -nél. Ide sorolható 25 modern TRAXX villamos mozdony beszerzése, valamint 8 dízel tolató mozdony úgynevezett „remotorizációja” (a motorikus rendszer felújítása). A MÁV-Gépészet Zrt. -nél a miskolci villamosmozdony-javító műhelyben a régi, elavult csarnoki felülvilágítókat korszerű lexánra cserélték. A beruházásnak köszönhetően a munkacsarnok megvilágítása javult, egyúttal jelentős energiamegtakarítást értek el. A dízelmozdony javítócsarnok szerelőaknáiban korszerű LED-es világítás épült ki, amelynek üzemeltetése – több fényforrással – a korábbinál 60 százalékkal kevesebbe kerül. |
Az ABB Kft-nél is kulcsszerepet játszik az energiahatékonyság, többek között a vasútipar részére kínál a társaság a villamosenergia racionális felhasználására irányuló megoldásokat, például kisebb veszteségű transzformátorokat, illetve a megújuló energiaforrások kihasználási lehetőségeit.
Az egyes termékek, megoldások által elérhető energia megtakarítás akár 70 százalékos is lehet. Lehet ugyanakkor, hogy egy termék csak 10 százalékkal csökkenti a felhasználást, ez azonban akár több százmillió forint megtakarítását is jelentheti – mondta hvg.hu-nak Kelemen Csaba, az ABB Kft. ügyfélkapcsolati vezetője.
A legújabb technológiai újítások között Kelemen Csaba a váltakozó rendszereket emelte ki, amelyek a meglévő vasúti alállomási rendszerek (vontatási felsővezetékek, vontatási alállomások, transzformátorok) átviteli képességének maximális kihasználását teszik lehetővé. Szintén az új megoldások közé tartozik a teljesítményelektronikai vontatási transzformátor, amellyel nemcsak a villamosenergia-felhasználás, hanem a készülék – és ezáltal a mozdony – súlya és zajszintje is csökken.
A korábban bevezetett, de még ma is széles körben alkalmazott V43 sorozatú mozdony energia felhasználása 2200kW, míg egy mai 1047 sorozatú mozdony teljesítmény felvétele lényegesen nagyobb, mintegy 6400kW. Ezt a teljesítmény növekedést a megnövekedett igények (sebesség, vonóerő, stb.) is indokolttá teszik. Fontos, hogy a meglévő infrastruktúra ki tudja szolgálni a megnövekedett igényeket - azaz hogy a meglévő vasúti pályák villamos energiaellátása képes legyen kiszolgálni a nagyobb teljesítményű mozdonyokat is. Erre a célra alkalmazhatóak például a fent említett flexibilis váltakozó áramú rendszerek – mondta Kelemen Csaba.
Svájcban és Németországban kiemelt fontosságú az energiahatékony közösségi közlekedés, Németországban a vasúti járművek felújítása során a pályázatnál fontos elbírálási szempont a villamosenergia minél hatékonyabb felhasználása. Ugyanakkor Kelet-Európa sem sereghajtó, hiszen Varsó új metróvonalának építésekor is meghatározó szempont volt a járművek fékezésekor keletkező villamos energia hasznosítása.