Elbocsátásokra kényszerül a magyar buszgyár?
Szerkezeti átalakulásra kényszerül az USA-ba exportáló magyar buszgyártó, a NABI. Az akár elbocsátásokkal is járó kényszerű struktúraváltás mögött a magyarországi közlekedési vállalatok autóbusz beszerzéseinek folyamatos halogatása áll.
Átstrukturálja gyártó tevékenységét a NABI azzal, hogy a kaposvári üzemére összpontosít, az acélvázas autóbuszokat gyártó budapesti üzemében pedig a termelés lassítására kényszerül − tudta meg a Napi Gazdaság. Ha a hazai autóbusz-beszerzések rajtja tovább várat magára, a társaság kénytelen lehet megválni a fővárosi dolgozók egy részétől. A gyártó tevékenység átstrukturálása 79 fővárosi munkahelyet érint. A termelés lassítása csak a közvetlen gyártásban dolgozókat érinti, a fejlesztésben, illetve a cég vezetésében dolgozókat nem. (Azt, hogy pontosan hányan maradnak, nem tudni, de a lap információi szerint jelenleg több mérnök dolgozik a NABI-nál, mint az összes többi magyarországi gyártónál együttvéve.)
A döntésben az is szerepet játszik, hogy a magyar gyártó az úgynevezett kompozit (műanyag vázas) autóbusz termékvonalra koncentrál, az év elején Los Angeles közlekedési vállalatától kapott mintegy 150 autóbusz gyártására vonatkozó megrendelésnek köszönhetően. Ezért az év eleje óta fokozatosan bővítette a kaposvári üzemében dolgozók számát, s ott ma már kétszáz főt foglalkoztat.
A NABI budapesti gyáregysége a gazdasági válság 2008-as kirobbanása ellenére sikeresen működött az elmúlt három évben, és több száz millió forintos beruházással új buszcsaládot fejlesztett ki. A NABI által kifejlesztett Sirius család járművei az európai típusbizonyítvány birtokában mind a magyar, mind az európai előírásoknak megfelelnek, ezért Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója biztos abban, hogy a közel hetvenszázalékos hozzáadott magyar értéket képviselő járművek jó eséllyel indulhatnak a hazai beszerzéseken.