2012. szeptember. 07. 18:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. szeptember. 07. 18:08 Vállalkozás

Rogyadozik az abroncspiac

Az autópiaci lejtmenet és a benzin drágulása elérte az abroncsosokat is, több mint 6 százalékkal esett vissza az értékesítés, de a téli szezonra 20 százalékos zsugorodás sem kizárt. A fogyasztók az olcsóbb használt abroncsokat viszik inkább.Nem áll jól a magyarországi gumiabroncspiac - így összegezte az aktuális helyzetet egy pénteki sajtóbeszélgetésen.

Visszaszorul a középkategória
Európában egyébként a közép kategóriás abroncsok értékesítése csökken, hisz a prémium és a középkategóriás termékek ára egyre inkább közelít, s aki megteheti, az alig drágábban, jobb minőséget választ.

Az idei első hét hónap adatai alapján 6,4 százalékkal esett vissza a nyári piac az előző év hasonló időszakához képest. A kereskedőknél jelentős mennyiségű nyári abroncs "ragadt bent" a szezon elején, amiket idővel különböző akciók keretében részben tudtak csak csökkenteni – írja a Napi Gazdaság Online. A téli gumiabroncsok iránti kereslet kapcsán pedig nagy a bizonytalanság, minden érintett nagyon óvatos - fogalmazott Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft ügyvezető igazgatója.

Egyes vélemények szerint akár 20 százalékos téli visszaesés is elképzelhető. Az abroncs-értékesítés csökkenésében a negatív makrogazdasági környezet mellett szerepe lehet az üzemanyagár emelkedésének, és annak is, hogy a használt gumik egyre nagyobb tényezőnek tekinthetők. Emellett spórolásból nyáron is sokan használják a téli gumit, s ez is hozzájárult ahhoz, hogy nagy készlet halmozódott fel a nyári gumikból.

Évente mintegy 2-2,1 millió személygépkocsi abroncsot értékesítenek a gyártók Magyarországon, amely körülbelül 75-80 százaléka a teljes piacnak. Tehergépjárművekre való abroncsból 2007-ben még több mint 200 ezret adtak el, míg idén 150 ezer körüli értékesítés várható. A magyar személyabroncs piacon átlagosan a prémium termékek képviselik a 30 százalékot, 20 százalékot a közép, 50 százalékot pedig az alacsony kategória a viszi el.

Az utóbbi időben az olcsóbb kategóriájú személygépkocsi-abroncsok eladása csökkenőben, a középkategóriában viszont emelkedés figyelhető meg, míg a prémium termékek értékesítése stagnál. Ez utóbbi főleg a flotta értékesítéseknek köszönhető, ez a réteg ugyanis kevésbé árérzékeny.