Airbus A340 gépen teszteli az easyJet a vulkáni hamudetektort
Az easyJet a Nicarnica Aviationnel és az Airbus-szal működik együtt az AVOID (Airborne Volcanic Object Imaging Detector) hamudetektor technológia tesztelésében. A program segíthet abban, hogy egy esetleges vulkánkitörés esetén nyitva tarthassák a légteret a Londoni Olimpia idején is. A detektort A340-300-as gépen tesztelik, a kereskedelmi járatok által használt magasságban és sebességnél.
Az easyJet AVOID műszerét az Airbus tesztrepülőhöz alakították át. A Légügyi Hivatal kérése volt, hogy a közeledő Olimpiai játékok idejére már élesben is bevethető legyen a technológia.
A 40 000 láb magasságig folyó tesztek első fázisa július 4-14 között tart. A próbautakat az Airbus bázisától nem messze, Toulouse-ban, Franciaországban végezték, annak érdekében, hogy repülési környezetben mérjék fel a gépre szerelt szenzorok, valamint az észlelő rendszer teljesítményét vulkáni hamu jelenléte nélkül.
Amennyiben a tesztidőszak alatt észlelnek vulkáni tevékenységet a Stromboli, vagy az Etna vulkánok körül, a légi jármű várhatóan Olaszországba repül, hogy élesben tesztelje a rendszert a kereskedelmi járatok által használt magasságban és sebességnél. Időjárási viszonyoktól függően, alternatívaként az A340-es az Atlanti-óceán felett, Nyugat-Marokkó területét érintve repül majd a következő napokban, hogy bebizonyosodjon, a műszer 20 000 láb magasan, 50 km-ről is ki tudja mutatni a szaharai légtérben jelen lévő, vulkáni hamuhoz hasonlító, finom homokszemeket.
Mivel a tesztelés első fázisa eredményes volt, az easyJet, a Nicarnica Aviation és az Airbus elkötelezett a vulkáni hamu észlelésének fejlesztésében. Egy esetleges vulkánkitörés esetén, ha a hamufelhő az Egyesült Királyság felé közeledne, az AVOID élő, egyidejű információt tud küldeni a légkörben található aktuális hamu mennyiségéről.
"Valóságos probléma egy nagyobb vulkánkitörés okozta fenyegetettség, amely megbénítja a légiközlekedést. Az izlandi Katla és az Askja vulkánok kapcsán jelenleg is megnövekedett szeizmikus aktivitást érzékelünk. Bármelyik vulkán kitörése körülbelül tízszerese lenne a Grimsvotn vagy az Eyjafjallajökull hatásának, és egy nagyobb méretű légtérzárt is okozhat" - közölte Ian Davies, easyJet műszaki igazgatója.
"A hamudetektor ötlete a kereskedelmi járatokra már 20 évvel ezelőtt megfogalmazódott bennem, így örömmel és izgalommal tölt el, hogy az easyJet és az Airbus letesztelik az A340-es gépeken a rendszert" - tette hozzá Fred Prata, a Nicarnica Aviation-től.
Videót a témában itt nézhet meg angol nyelven!