Csökken az autópályákat "svarcban" használók száma
A hazai gyorsforgalmi utakon nemzetközi viszonylatban csekély a "bliccelők" száma: az európai matricás rendszerek esetében egy−három százalék az átlag. Magyarországon ez a 1,5 százalékot sem éri el. A matrica nélkül utazók mintegy 70 százaléka külföldi autó.
Idén az első fél évben összesen 72 ezer pótdíjfelszólítást küldött ki az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt., ebből eddig hatszázmillió forint bevétel származott, az előző években kiszabott pótdíjakkal együtt összesen több mint 850 millió forint − tudta meg a Napi Gazdaság a társaságtól. A múlt évben 170 ezer pótdíjas esetet dolgozott fel az ÁAK, 2010-ben pedig az alap felszólítások száma 173 ezer, míg 2009-ben 198 ezer volt. Az elmúlt évben 1,7 milliárd forint bevétel származott a pótdíjbefizetésekből. Akik a díjat a második felszólító levélre sem egyenlítik ki, azok ügyeit az ÁAK behajtó ügyvédi irodának adja át.
A fix és mobil kamerás ellenőrzés mellett 2012-től ismét elindult a megállításos ellenőrzés, amit eddig csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság végezhetett. A személyes jelenlét várhatóan a tranzitforgalomra, a külföldi úthasználók vásárlására is pozitív hatással lesz. A helyszíni, megállításos ellenőrzés kapcsán már rövid idő alatt pozitív eredményekről számolt be az ÁAK, persze esetenként együtt dolgozik a rendőrséggel, a NAV-val és az NKH munkatársaival. Az akciókban a magyar hatóságokon kívül nemegyszer cseh, lengyel, osztrák és horvát kollégák is segítenek, hogy a külföldi átutazókkal könnyebb legyen a kommunikáció.
Az ilyen ellenőrzések során a pótdíjat a helyszínen is be lehet fizetni (készpénzben − forintban és euróban −, valamint bankkártyával). A helyszíni befizetések aránya átlagosan hetven százalékos. Így nincs szükség levelezésre, a tulajdonos/üzemben tartó felkutatására, valamint a külföldi bliccelők is azonnal kiszűrhetők, akiknek az aránya igen jelentős, mintegy hetven százalék. Külföldiek esetében az ÁAK Zrt. gyakran nehézségekbe ütközik a pótdíjak beszedése során, aminek az az oka, hogy a jelenlegi EU-szabályozás csak a bírságok esetében rendezi az adatszolgáltatást, a pótdíjak kiszabásához még nincs egységes jogi platform. Ráadásul az adatszolgáltatás díja is eltérő az egyes országokban.
Az ÁAK Zrt. idén több olyan intézkedést is hozott, amelyek növelik a vásárlási hajlandóságot: májusban weboldalán bevezette az online e-matrica értékesítést, így újabb csatornán nyílik lehetőség megvásárolni az úthasználati jogosultságot. Mindemellett az egyre gyakoribb helyszíni ellenőrzés és jelenlét minimálisra csökkenti a bliccelés lehetőségét.