Vállalkozás hvg.hu 2012. június. 29. 10:34

Az Alkotmánybírósághoz fordult a Budapest Airport a telekadó miatt

Az Alkotmánybírósághoz fordult a Budapest Airport, miután a cég megítélése szerint az idén aránytalanul magas mértékben emelkedett a kivetett telekadó mértéke - olvasható a társaság közleményében. A Budapest Airport szerint alkotmányos elveket sért a hirtelen és aránytalan mértékben megemelt önkormányzati telekadó.

A Budapest Airport beadványa szerint a főváros XVII. és XVIII. kerületi önkormányzata által kivetett 2012-es telekadó mértéke megsérti az arányos közteherviselés alkotmányos elvét, ezért kéri a repülőtér az Alkotmánybíróság állásfoglalását.

A társaság közlemnye szerint a Budapest Airportnak csak az idei évben a helyi iparűzési adón felül további 2,25 milliárd forint telekadót kell fizetnie, ami a 2011-es kötelezettség 330 százaléka. A repülőtér jogi álláspontja szerint a szóban forgó helyi önkormányzatok differenciálatlanul és aránytalanul magas mértékben állapították meg a telekadó mértékét. A Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér területe 1515 hektár, amelynek túlnyomó része a két fővárosi kerület önkormányzatához tartozik.

A repteret üzemeltető vállalat jogi szakértői szerint a repülőtérnek, az üzemelés jellege és biztonsága miatt hatalmas, másra, például mezőgazdasági művelésre nem hasznosítható területtel kell rendelkeznie, emiatt a kivetett telekadót is arányosan, a vállalat közteherviselő képességét is figyelembe véve kellett volna megállapítani.

MTI / Lakatos Péter

"A Budapest Airport így is a dél-pesti régió legnagyobb adófizetője, csak a tavalyi évben nem kevesebb, mint 7 milliárd forint adót fizetett különböző jogcímeken a költségvetésbe és az önkormányzatok számlájára. A rendszeres adófizetés mellett még a repülőtér üzemeltetője a 2006-os tulajdonosváltás óta több mint 265 millió eurót (kb. 76 milliárd forintot) fektetett be a repülőtér infrastruktúrájának fejlesztésére és bővítésére, ezzel teljesítette a Magyar Állam felé a privatizáció során vállalt kötelezettségét" - írják a közleményben.

A Budapest Airport emlékeztet rá, hogy a Malév február 3-án bekövetkezett csődje az egész magyar légiközlekedést elhúzódó és mély válságba taszította, sok ezer munkahely szűnt meg a repülőtéren és továbbiak elvesztését hozhatja magával a magyar szállodaiparban és idegenforgalomban, ha továbbra sem történik semmi a válság kezelésére. Az aránytalanul magasan megállapított telekadó csak tovább súlyosbítja a repülőtér helyzetét, ami pedig tovább rontja a magyar gazdaság és a magyar főváros versenyképességét a régióban.

"A Budapest Airport különös egybeesésnek találja, hogy a telekadó módosítás egyik fő kedvezményezettje az a XVII. kerület, amely – mint az egy önkormányzatok gazdálkodását vizsgáló felmérésből megtudható – rekord mértékű, milliárdos nagyságrendű adósságot halmozott fel tavaly" - olvasható a közleményben.

Felidézik, hogy a Magyar Progresszív Intézet által vizsgált 46 legnagyobb magyar önkormányzat közül a főváros XVII. kerülete volt 2011-ben a harmadik legnagyobb mértékben eladósodó önkormányzat, 230 százalékkal növelve egy év alatt az adósság állományát. Az egy lakosra jutó eladósodottság pedig 209 százalékkal emelkedett, amivel a vizsgált önkormányzatok közül a negyedik helyre került.

Ezek után ez év márciusában a XVII. kerület polgármestere terjesztette elő a Parlamentben a budapesti repülőteret aránytalanul sújtó törvénymódosítást, miközben a magyar légiközlekedés és turizmus már súlyos mélyrepülésben volt a Malév csődjének következtében.

„A Malév csődje nyomán kialakult válságos helyzet kezelése érdekében a Budapest Airport egy olyan, több mint tíz pontból álló javaslatcsomagot nyújtott be a minisztérium részére, amelynek részét képezte a repülőteret sújtó telekadó-terhek jelentős csökkentése is. A javaslatra egyrészt elutasítás, illetve a telekadó további emelése volt a válasz, ezért a repülőteret üzemeltető cég immár kénytelen jogi eszközöket is alkalmazni” – indokolta az AB beadvány benyújtását Jost Lammers.

A Budapest Airport vezérigazgatója hozzátette: „a település legnagyobb adófizetőjeként és munkaadójaként nagyon bízunk abban, hogy eredményre vezetnek tárgyalásaink a repülőtérnek otthont adó XVIII. kerület önkormányzatával, amelyek célja egy, a regionális gazdasági szereplők érdekeit is figyelembe vevő, korrekt helyi adópolitika kialakítása.”

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.