A magyar Sanoma egyelőre állja a válságot
A hirdetési piac stagnálása ellenére növelni tudta bevételét tavaly a Nők Lapja, a Story és még további több mint két tucat magazin és internetes portál kiadójaként ismert Sanoma Media Budapest Zrt.
A Sanoma EBITDA-ja 2,2 milliárd forint volt az elmúlt évben, ami több mint tízszázalékos ráta a 18 milliárd forintos bevételhez viszonyítva. A kiadó szinte minden termékcsoportja növelni tudta bevételét. (A leányvállalatok árbevételét a nemzetközi számviteli szabályok alapján konszolidálva információink szerint a Sanoma a második legnagyobb árbevételű médiavállalat Magyarországon.) A Sanoma 19 országban van jelen s a magyarországi az ötödik helyen áll az árbevétel alapján.
A társaság mérlegéből az is kiderül, hogy a társaság évente körülbelül kétmilliárd forint cash flow-t termel, ami jórészt a magazinpiacról származik, s amit részben a digitális fejlesztésekre, részben pedig akvizíciókra fordítanak – írja a Napi Gazdaság Online. A kiadó vezérigazgatója, Szabó György szerint ez jórészt a digitális bevételek növekedésének köszönhető, illetve annak, hogy a kiadó az elmúlt évben konszolidálta a Házi Patika Kft. ötven százalékát. A bevétel növekedését a társaság változatlan − ötszáz fős − létszám mellett tudta megvalósítani.
A cég − nemzetközi szabályok szerint konszolidált − bevételének körülbelül 45 százaléka származik a lapok eladásából − ami relatív stabilizáló tényező −, a magazin hirdetési bevételei pedig az összesített árbevétel 15 százalékát teszik ki, és ezt már lényegesen meghaladja a digitális, internetes termékekből származó bevétel − hangsúlyozta a vezérigazgató.
2010 | 2011 | |
Árbevétel | 17,9 | 18,2 |
EBITDA | 2,3 | 2,2 |
Üzemi eredmény | 0,8 | 0,7 |
Mérleg szerinti eredmény | −1,9 | 0,0 |
Forrás: Cégbíróság |
Szabó szerint ez részben a tízéves építkezésüknek is köszönhető, illetve annak, hogy a harminc elemből álló digitális portfóliónál már egy szerényebb növekedés is százmilliós gyarapodást hoz. A kiadó internetes kiadványai közül kiemelkedik a Hír24, amelynek napi látogatottsága mintegy félmillió s a portál kezd felzárkózni a nagyokhoz.
Szintén több száz milliós bevételt hozott a kiadónak a márkák különböző eseményekhez, kiadványokhoz történő hozzárendelése. A könyvkiadásból pedig 180 millió forintja származott a Sanomának.
"Bruttó fedezeti szinten a Sanoma valamennyi terméke nyereséges, így egyet sem kellett "kivenni" a portfólióból, s ezen a későbbiekben sem kívánnak változtatni, mert "előbb vagy utóbb fellendülés jön, amihez termékre van szükség" − fogalmazott a vezérigazgató. A Sanoma az elmúlt évben vásárolta meg a Szállás.hu portált, s a kiadó a későbbiekben is tervez akvizíciókat, mert a méretnek nagy előnye van, amit érvényesíteni kell egy kis piacon.