Szembemegy a globális trenddel a magyar tlelvíziópiac, amíg vilgágszerte ugyanis csökkennek az eladások, addig Magyarországon úgy fest, vége a szűk esztendőknek és már hónapok óta masszívan emelkedik az értékesítés. A bővülés motorja eddig az árcsökkenés volt, a jövőben azonban ez változhat.
A várakozásoknak megfelelően dinamikusan bővült a hazai televíziópiac 2012 első negyedévében. A Világgazdaság a GfK adataira hivatkozva arról ír, hogy január és március között 7,36 milliárd forint értékben adtak el televíziókat, ami 22 százalékos növekedés 2011 hasonló időszakához képest. Miután a kereslet bővülését egyelőre még részben az árak csökkenése hajtotta, darabszámban egy hajszállal ennél is nagyobb volt a gyarapodás: az idei első negyedévben értékesített 63,6 ezer új televízió közel negyedével több, mint egy évvel korábban.
Bár szakértők szerint a számok továbbra is optimizmusra adnak okot, az igazsághoz tartozik, hogy 2011 utolsó hónapjaihoz képest némileg lassult a piac növekedési üteme. A tavalyi utolsó negyedév ugyanis igen erősre sikerült a tévépiacon (az értékesítés darabszámban bő másfélszeresére ugrott). A lassulás ráadásul áprilisban is folytatódott: a negyedik hónapban hosszú ideje először egy számjegyű gyarapodást regisztráltak.
A globális tévépiacon tavaly 247,7 millió televíziót értékesítettek, ami egy hajszállal a 2010-es adatnál is alacsonyabb. Ráadásul jelentős növekedésre az idén sem lehet számítani: a NPD Display Search piackutató cég előrejelzései szerint 2012-ben mindössze 2 százalékkal bővülhet a piac. Típusok szerint globálisan is az LCD-kategória teljesít a legjobban (ilyen készülékből tavaly 7 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban), plazmatévét azonban egyre kevesebben vesznek.
Ágazati szereplők szerint a bővülés lassulása ugyan az év hátralévő részében is folytatódhat, 2012-ben azonban még így is jelentős növekedés várható. A legfrissebb előrejelzések annak ellenére 20 százalékos növekedés valószínűsítenek, hogy a gazdasági helyzet korántsem kedvez a piacnak. A szakember hozzátette: míg a belső fogyasztás stagnálása visszahúzza az értékesítés növekedését, addig számos más tényező a bővülés irányába hat, így például a közeledő labdarúgó-Európa-bajnokság, illetve a július-augusztusi nyári olimpiai játékok is.
A két, már említett sportesemény, illetve a makrogazdasági mutatók mellett a digitális átállás, a képcsöves tévék folyamatos cseréje befolyásolja leginkább a trendeket. A havi értékesítési adatok ugyanakkor nem csak a piac bővülésének lassulását, hanem a fogyasztói szokások és a kínálat átalakulását is jelzik. Az elmúlt években az egyre olcsóbb televíziók megjelenése volt a növekedés fő motorja. A technológiai fejlődésnek, illetve a LED tévék terjedésének köszönhetően 2009 óta a leginkább keresett típusok ára nagyjából 50 százalékkal esett, így jelenleg 100-150 ezer forintért már komoly készülékeket lehet kapni.
Az árcsökkenés ugyanakkor a közelmúltban megtorpant, így fordulhatott elő, hogy márciusban és áprilisban értékben már nagyobb mértékben bővült a piac, mint darabszámban, szemben a korábbi tendenciával. Ennek egyik fő oka, hogy a gyártók jelenleg az ár helyett különböző újításokkal versenyeznek, így a piacon újonnan megjelenő tévék belépő ára gyakran azonos az elődökével, vagy magasabb annál.