Az orosz AvtoVAZ harminc év után befejezi a csaknem ötvenéves kocka Lada gyártását. A gyár a Ladák iránti kereslet durva csökkenésével indokolja a történelmi döntést.
Nagyot esett a klasszikus modell iránti igény, úgyhogy itt az ideje, hogy elbúcsúzzon – mondta az AvtoVAZ szóvivője a Világgazdaság szerint. Igor Burenkov azt nem árulta el, mikortól áll le a gyártás, csupán annyit közölt, hogy az utóbbi időben erősen visszaesett a klasszikus Lada-modellek kereslete. Az idei első három hónapban a Nyugat-Európában Lada Nova és Lada Riva néven árusított kocsik eladása 76 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.
Miközben március végéig 19 százalékkal 614 ezer fölé nőtt az orosz piacon gazdára talált személyautók és kishaszonjárművek száma, a Lada eladásai 15 százalékkal estek. Pedig tavaly egész évben 11 százalékkal nőtt a márka értékesítése hazájában, annak ellenére is, hogy novemberben 17, decemberben pedig 15 százalékkal kevesebbet sikerült eladni az előző évinél.
Ez nem meglepő, hiszen október végén zárult az orosz roncsautóprogram, amelyen éppen a Lada nyert leginkább: 2010-ben 34 százalékra nőtt a piaci részesedése. A legolcsóbb autók eladása viszont most zuhanásba fordult, és a múlt hónapban a Lada piaci részesedése már csak 17 százalék volt.
A legkelendőbb modellek listáját ugyan még márciusban is a Lada vezette, de amíg a Kalinából és a Priorából 15 százalékkal kevesebb, 11 ezer, illetve 9800 kelt el, addig a Hyundai Solaris értékesítése 57, a Kia New Rióé pedig 95 százalékkal nőtt. Ebből a két modellből márciusban 1060, illetve 7100 talált gazdára.