2012. február. 14. 16:59 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. február. 14. 18:25 Vállalkozás

LESZ: a földi kiszolgálás leépítésével sírba küldik a magyar repülést

Átgondolt leépítési terv nélkül teszik lapátra a Malév Ground Handling Zrt. tapasztalt dolgozóit, a helyükre pedig visszadátumozott szerződésekkel olyan dolgozókat vesznek fel, akik korábban kölcsönzött státuszban voltak. Ezzel értelmetlenül szórják a milliókat végkielégítésekre is – állítja a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet.

Semmi sem indokolja az ésszerűtlen leépítéseket a földi kiszolgálást végző Malév Ground Handling Zrt-nél, amely eddig minden évben nyereséges volt. A megüresedett kapacitással inkább ügyfeleket kellene szerezni, kedvező ajánlatokkal. A cég dolgozói akár átmeneti áldozatokra is készek lennének a munkahelyek megmentéséért, de Limburger Lóránt, aki a Malév-csoport mellett a GH vezérigazgatója is, a cég elsorvasztása mellett döntött, ahelyett, hogy megmérkőzött volna a konkurenciával, leginkább saját korábbi munkaadójával, a Celebi GH-val – olvasható a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) keddi közleményében.

A leépítésről szóló tárgyalásokat megkezdték a cégnél, a 750 dolgozóból körülbelül 400-450-et küldenének el. Nem készült azonban valódi leépítési terv, nem gondolták át, milyen szempontok alapján válnak meg valakitől, vagy sem – állítják.

A legtapasztaltabb dolgozók elküldésével párhuzamosan alkalmazotti státuszba vettek folyosói pletykák szerint körülbelül harminc embert, akik korábban kölcsönzött munkavállalóként dolgoztak a cégnél. Ez a kollektív leépítésre vonatkozó szabályok megkerülése, amelyet a munkaszerződések visszadátumozásával játszottak ki – állítják a LESZ-nél.

A szakszervezet álláspontja szerint ez a lépés etikátlan, és tovább fokozza a dolgozók érthető feszültségét. Ráadásul, a lépés értelmetlenül okoz sokmilliós költséget a tulajdonosnak, hiszen az elküldött embereknek végkielégítést kell fizetni.

"Eközben a Malév GH vezetősége, menedzsmentje változatlan létszámban 'dolgozik' tovább. Úgy tűnik, saját embereit helyükön tartaná Limburger. A szakszervezet azt is nagy megütközéssel tapasztalta, hogy néhány napja a saját alkalmazottakat hazaküldték a jármű-karbantartási osztályról, miközben a Tisza-Mobil Kft. nevű, az évek alatt folyamatosan a Malév GH rovására terjeszkedő alvállalkozó emberei a munkahelyen maradhattak és tovább növelték a vállalkozás felé fennálló fizetési kötelezettséget" - jegyzik meg.

A LESZ szerint „a földi kiszolgálás leépítésével az egész magyar polgári repülés sírját ássák”. Ha a szakembergárda és az eszközpark oda lesz, az nehezebbé és sokkal költségesebbé teszi az újrakezdést a repülőtéren. A Malév GH leépítésével ezekben a napokban is százmilliós károk érik a tulajdonos magyar államot, és valószínűleg évtizedes versenyhátrányba kerül a budapesti légikikötőben a legjobb szakemberekkel dolgozó Malév GH. A „betonon” egy török és egy ír cég marad. Előbbi ellen az ENSZ Munkaügyi Világszervezete folytat vizsgálatot, utóbbi pedig 16 órás műszakokkal híresült el a dolgozók körében – zárul a közlemény.

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.