Akikből 12 nem egy tucat - Interim menedzserek
Közel tíz éves múltra tekint vissza Magyarországon is az interim menedzsment, amikor meghatározott feladatra...
Közel tíz éves múltra tekint vissza Magyarországon is az interim menedzsment, amikor meghatározott feladatra, megfelelő tapasztalattal és tudással rendelkező menedzsert „kölcsönöz” egy cég. Az első szolgáltatók 2003-ban alakultak mára mondhatni ismertté vált az interim menedzsment, mint vezetési eszköz– tájékoztatta az Ecolinet Kristóf Györgyi interim menedzsment-specialista, a Hammel & Hochreiter International Consulting ügyvezetője.
Miről is beszélünk? |
A piaci fejlődést segítette az elmúlt időben, hogy a cégek egyre inkább megismerték, elfogadták a lehetőségeket, s viszonylag nagy számban jelentek meg a piacon több évtizedes vezetői gyakorlattal rendelkező, ám a multinacionális cégek kötöttségeit már kevéssé értékelő szakemberek is.
Interim Menedzser Akadémia
Az igényekre reagálva Kristóf Györgyi, Magyari Éva és Virágh Rajmund 2009 nyarán létrehozták az Interim Menedzser Akadémiát azzal a céllal, hogy hozzájáruljanak a hazai interim menedzsment kultúra elismertetéséhez, elterjesztéséhez és fejlesztéséhez.
Az idén a kezdeményezés új lépcsőfokára ért, januárban – a régióban elsőként – nemzetközi képzés indult, amelyben a hazai szereplők partnere a holland Nyenrode Business Universiteit, s a kurzus végén az intézmény oklevelét vehetik majd át a hallgatók. A képzés – melynek szakmai támogatója a Hammel & Hochreiter – angol és magyar nyelven zajlik.
Alapesetek: 1. Gap menedzsment: vezetők tervezett vagy nem tervezett távozásakor keletkező hiány rövidtávú megoldására szolgál. 2. Projekt menedzsment: a normál operáción kívüli egyszeri feladatok levezénylésére használják. 3. Válságmenedzsment Minden interim projekt más és más, és az egyes típusok keveredhetnek. |
Tudás és tapasztalat
A magyar képzés elindulása kapcsán Dr. Jacques Reijniers professzort kérdeztük tapasztalatairól, véleményéről. A holland szakember maga is dolgozott interim menedzserként: - az akkor még - Coopers&Lybrand - ma PWC - interim menedzsment üzletágának elindítója volt. Hosszú és eredményes pályafutása során évtizedes szolgáltatói tapasztalatra tett szert, sok száz interim projekt tapasztalata alapján kezdte el még a 90-es években az interim menedzserek képzését Európában.
Ecoline: - A 2008-2010-es időszak számos vállalkozás számára hozott olyan változásokat, amelyre a meglévő tapasztalattal, tudással nem volt képes a cég a megfelelő válaszokat időben megadni. Milyen súlypontváltozásokat hozott ez az interim menedzsment területén a világban?
Dr. Jacques Reijniers: Ügyfél oldalon, vagyis az igény szempontjából a költségcsökkentés, átszervezés irányába mozdultak el az elvárások. De nagyon fontos megérteni, hogy mi is az ügyfél valós problémája. Itt azonban azt is látnunk kell, hogy pontosan a költségcsökkentési törekvések miatt a cégek igyekeznek minimalizálni a külső erőforrások igénybevételét. Így komplikáltabbá vált az eladási (interim menedzsment-szolgáltatás) folyamata. Másképp kell eladni. Ez volt a keresleti oldal.
Kínálati oldalon az a jelenség érhető tetten, hogy sok, magát interim menedzsernek definiáló self-employed professional jelent meg a piacon, mivel sokan önszántukból, vagy kényszerből elhagyták az alkalmazotti világot. Azonban nagy kérdés, hogy ők valóban interim menedzserek-e. Hiszen tudjuk, az alkalmazott felsővezetőből nem lesz automatikusan professzionális interim menedzser.
Tévhitek: 1. Az interim menedzser drága. 2. Ha az interim menedzser „megtetszik” az ügyfélnek, akkor törvényszerűen felveszik alkalmazottnak. 3. Az interim menedzsment atipikus foglalkoztatás. |
E:-Vannak-e olyan szakmai szervezetek, amelyek segíthetnek a megfelelő szakértő megtalálásában?
JR: Az interim menedzsment-szolgáltatók segítenek az ügyfélnek a megfelelő interim menedzser megtalálásában.
E:- A válság következményeként számos felsővezető veszítette el állását. Elsősorban kiknek ajánlaná azt, hogy meglévő tapasztalatait interim menedzserként kamatoztassa a jövőben?
JR: Azoknak, akik szeretik a rugalmas, szolgáltatás orientált életmódot. Jól bírják az ezzel járó bizonytalanságot, tudják, hogy egyetlen biztos pont van, saját maguk. Egyúttal rendelkeznek az interim menedzser munkájához szükséges kompetencia profillal. Ez utóbbi azt jelenti, hogy meg kell felelni a komplex feladat-elvárásnak: az interim menedzser egyszerre operatív vezető, stratégiai tanácsadó és változásmenedzser is.
E:- -Vannak-e olyan képzések, amelyek segíthetik a pályára állást?
JR: Igen, természetesen. Ezért kezdtem el oktatni az interim menedzsereket Hollandiában, Németországban és Belgiumban. Nagyon örülök, hogy immár a régióban először Magyarországon, az Interim Menedzser Akadémia jóvoltából is tudnak tanulni féléves kurzus keretében azok, akik érdeklődnek ez iránt a pálya iránt. Tavasszal Svájcban is indul a képzés, amiben szintén részt veszek.