Újabb blöff, vagy tényleg kimondják a halálos ítéletet? Bezár a Saab?
Nem jutottak eredményre a General Motors (GM) és a Spyker közötti tárgyalások a Saab márkáról, így az amerikai gyártó...
Nem jutottak eredményre a General Motors (GM) és a Spyker közötti tárgyalások a Saab márkáról, így az amerikai gyártó úgy döntött, hogy nem eladja svéd leányvállalatát, hanem egyszerűen lehúzza a rolót a cégnél. A masszívan veszteséges nagymúltú prémiummárkára már bő egy éve keres vevőt a nyáron csődvédelembe menekült amerikai gyártó, miután azonban egyelőre nem sikerült túőladni a vállalaton, úgy döntöttek, hogy inkább egyszerűen bezárják azt.
Meglepő bejelentés, de végleges-e?
A pénteki bejelentés azért lehet némileg meglepő, mert a GM vezetése hét elején még arról számolt be, hogy Saab-technológiát és eszközöket adtak el a kínai Beijing Automotive Industry Holding Co., aminek eredményeként a jövőben a távolkeleti vállalat gyárthatja a Saab 9-5 és 9-3 modelleket, de ekkor a svéd társaság megszüntetéséről még nem volt szó. Sőt a Saab megvásárlására leginkább esélyesnek tartott (korábban a Forma-1-ben is érdekelt) Spyker luxus-autógyártó első embere azt nyilatkozta, hogy folytatják a tárgyalásokat a GM-mel.
A GM eredetileg emailben kiadott közleményét egyébként az amerikai vállalat európai leányait vezető Nick Reilly is megerősítette, mondván: a GM legnagyobb erőfeszítései ellenére sem sikerült előrelépni a Saab eladásában, s nem is mutatkoznak arra utaló jelek, hogy belátható időn belül le tudnák zárni a tranzakciót. Más kérdés, hogy nem mindenki gondolja úgy, hogy a Saab halálos ítélete végleges. Mike Tyndall, a japán Nomura elemzője a Bloombergnek azt nyilatkozta: az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján valószínűbb, hogy a Saab bezárása is csak a bejelentés szintjén marad, és a GM mégis más irányba keresi a megoldást. A szakértő minden bizonnyal az Opel-sagara utalt, amely során nem egy esetben változott a GM hozzáállása a német céghez.
A Saab eredetileg harci repülőgépeket gyártott, és csak a második világháborút követően léptek be az autópiacra. A GM 1990-ben vásárolta meg a svéd gyártó 50 százalékát 600 millió dollárért, majd 10 esztendővel később a maradék 25 százalékos pakettet is megszerezték 125 millióért.