Mobilparkolás: veszélyek és költségek
Márciusban indult az egyszerűnek és gyorsnak, s mindenki számára elérhetőnek hirdetett mobilparkolási rendszer. Munkatársunk tapasztalata szerint azonban e módszer nem mindig éri meg az árát, különösen akkor nem, ha még a büntetést sem sikerül vele elkerülni.
Hogyan és mennyit fizetünk mobilparkolásért? |
SMS-ben lehet előfizetőként, az előre feltöltött és utólag fizetett (post-paid) egyenleg terhére is parkolást indítani. Amennyiben valaki előre feltöltött egyenleggel szeretné használni a szolgáltatást, a minimum díj 5 ezer forint és havonta további 167 forintot számol fel mobilparkolásért a szolgáltató. További költségekről itt tájékozódhat. Utána - mint Nagy Ágnes a hvg.hu-nak mondta - az ügyfél belátására van bízva, hogy milyen sűrűn, és mekkora összeget tölt fel egyenlegére. Ezt intézheti készpénzes befizetéssel, átutalással, vagy bankkártyával. Előzetes feltöltés nélkül a mobiltelefonszámla, vagy elektronikus banki ügyfélként a bankszámla terhére lehet használni a rendszert. A mobilfizetésre elkölthető egyenlegek nagyságát minden előfizető esetében a mobiltelefon szolgáltató határozza meg. Amennyiben ez az ügyfél számára kevés, kezdeményezheti a szolgáltatójánál a keret megemelését, vagy dönthet úgy, hogy a továbbiakban az EME Zrt-nél, regisztrációt követően, előre feltöltött egyenleget használ ezen szolgáltatások fizetésére. |
Az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt. (EME Zrt.) tájékoztatása szerint, a mobilparkolás miatt érkezett hibaüzenetek száma elhanyagolható az eddig regisztrált félmillió mobilparkoláshoz képest. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a rendszerhibák nem keseríthetik meg a jóhiszeműen parkolók életét. Jaj annak, aki mobilparkolásáról rendszerhiba miatt nem kap visszaigazoló üzenetet. Enélkül ugyanis nincs érvényes jegye, s az arra járó ellenőr gondolkodás nélkül megbünteti.
Függetlenül attól, hogy a visszaigazolás küldése a szolgáltató és nem a jármű tulajdonosának a felelőssége - legalábbis ez szerepel az elektronikus kereskedelmi törvényben. A törvény arról is rendelkezik, hogy ha ez a visszaigazolás a megrendeléstől számított legkésőbb 48 órán belül nem érkezik meg az igénybe vevőhöz (jelen esetben a gépjármű vezetője), akkor az mentesül az ajánlati kötöttség vagy szerződéses kötelezettség alól. Eszerint tehát a parkolási díjat sem kell kifizetni visszaigazolás hiányában. Csakhogy könnyen előfordulhat, hogy a büntetés épp a visszaigazolás hiánya miatt kerül az autóra.
Némi vigaszt jelenthet az autótulajdonosok számára, hogy amennyiben a parkoló jármű sofőrje a mobilparkolás lebonyolításában résztvevő bármely szereplő miatt szenvedett kárt, úgy azt az adott szereplő megtéríti és az ügyfél érdekében a parkoló társaságoknál eljár – válaszolta Nagy Ágnes, az EME Zrt. marketing vezetője arra a kérdésünkre, hogy mi van akkor, ha a bebizonyosodik, a rendszer nem továbbította az üzenetét. Amennyiben tehát a szolgáltató - műszaki hiba miatt - nem kézbesíti az sms-t, a szolgáltató állja a büntetést és neki kell azt rendeznie a parkoló társasággal.
Mivel azonban a fogyasztó (a parkoló autó sofőrje) a szerződést – bár egy mobilszolgáltató segítségével, de – a parkolási társasággal köti, Kathi Attila a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kommunikációs igazgatója szerint a szolgáltatói felelősség- és a vonatkozó jogszabályi előírások is a társaságra vonatkoznak. Az EME Zrt. marketingese azonban azzal hárította a cég felelősségét, hogy nem parkoló társaság, ezért a parkoló társaságok által kiállított pótdíjak lezárására, visszavonására sem hatáskörrel, sem illetékességgel nem rendelkezik. A visszaigazolást meg nem kapó gépjármű vezetője – Nagy Ágnes szerint – egyet tehet ilyen esetben: vesz egy parkolójegyet az automatában. Kivéve, ha az nem működik.
Az NFH a mobilparkolásról |
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatósághoz nem érkezett panasz az utóbbi időben mobilparkolás ügyben, ugyanakkor a jogszabályokból levezethető a felelősség. A mobilkészülékkel való fizetést lehetővé tévő szolgáltatás az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló törvény hatálya alá tartoznak (hiszen maga a szerződéskötés elektronikus úton történik). Amennyiben tehát a tájékoztatás nem teljeskörű, és ebből származik panasza a fogyasztónak, a hatóság vizsgálódhat, és jogszabálysértés esetén szankcionálhat. |
Statisztikailag – mint az EME Zrt. hangsúlyozta - szinte kizárt, hogy sem a hagyományos, sem a mobilfizetési rendszer ne működjön, de amennyiben ez mégis előfordulna, az automata meghibásodásának észlelésekor célszerű azt az automatán feltüntetett telefonszámon bejelentenie a diszpécserszolgálatnak. Az automata száma, pontos helye és a díjfizetés nélkül várakozó gépjármű rendszáma megadása, megjelölése azonban nem elegendő. A parkolójegyet - mint figyelmeztetett - feltétlenül be kell szerezni, ehhez a közelben lévő és a területhez tartozó másik, működő automatát kell csupán megtalálnunk.
Amennyiben ez mégsem sikerül, s annyira pechesek vagyunk, hogy közelben található automaták közül egyik sem működik, akkor felelős és lelkiismeretes autótulajdonos módjára valamennyi meghibásodást jeleznünk kell a diszpécser felé. Ilyen helyzetbe a hvg.hu munkatársa is került, tárcsázta is az automatán feltüntetett telefonszámot. A diszpécser azonban a rendszám és az automata számának bediktálása után sem tudta garantálni, hogy jegyvásárlás nélkül nem kerül az autónkra a "mikuláscsomag".
A bejelentett hibát ugyanis – tájékoztatott a diszpécser – a helyszínre érkező szerelőnek is észlelnie kell, de még akkor sem törlik automatikusan a büntetést. A legtöbb, amit ilyenkor tehetünk - ha időnk és energiánk engedi -hogy elballagunk a parkolási társaság ügyfélszolgálati irodájára, ahol tájékozódunk a szerelő szakvéleményéről. Amennyiben bebizonyosodik, valóban műszaki hibás volt az automata, akkor és csak abban az esetben kész a parkolási társaság törölni büntetésünket a rendszerből. Az sms elküldése és a szolgáltatás megrendeléséért felszámított költség tehát önmagában nem garancia arra, hogy a várakozási díjat rendeztük.