A NASA-val fejleszt a GE
A GE hivatalosan is bemutatta a környezetbarát GEnx sugárhajtóművet a...
A GE hivatalosan is bemutatta a környezetbarát GEnx sugárhajtóművet a Franciaországban a napokban megrendezett Paris Air Show kiállításon. A karbonszálas kompozitból készült repülőgép hajtómű a cég 1980-as években megkezdett szélcsatorna tesztjeinek eredménye. Két évtized után a NASA és a GE idén nyáron közösen újrakezdi a szélcsatornás tesztsorozatot, melynek célja, hogy jelentősen csökkentsék a jövő repülőgépeinek üzemanyag-fogyasztását.
A GE tájékoztatása szerint az új hajtómű 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a CF6 típusú turbináknál, ami repülőgépenként éves szinten 2 millió dollár megtakarítást jelent. Amennyiben a világ 200-300 darab utasszállító gépét az új hajtóművel szerelnénk fel évente akár 800 000 autó kibocsátásával egyenértékű széndioxid mennyiséget lehetne kiváltani. Az GEnx sorozatú hajtóműből a világ minden tájáról ez idáig már 1100 darabot rendeltek.
Új kutatás a NASA-val
A GEnx-ekhez felhasznált karbonszálas kompozit technológiát a nyolcvanas években végrehajtott külső propellersoros sugárhajtómű tesztek eredményeként fejlesztették ki. A vállalat most azonban két évtized után a NASA-val közösen újrakezdi a szélcsatornában történő tesztelést. Az új, egyre különlegesebb forgólapát konstrukciók vizsgálata során átfogó aero- és akusztikai úgynevezett „design space” elemzést végeznek, hogy jobban megismerjék a konstrukció valós működési környezetben nyújtott teljesítményét.
A GE és a NASA összesen hat különböző forgólapát-szettet próbál ki a NASA szélcsatornáiban, ebből öt modern konstrukció lesz. A programot a társaság közösen finanszírozza a NASA washingtoni Aeronautikai Kutatási Programok Igazgatóságával.
Ecoline