Áruhitelek: válságban is keresik?
A lakosság többsége devizában adósodott el. Feltehetően lakás- és autófinanszírozásra felvett kölcsönökből van a legtöbb, de vajon mi a helyzet az áruhitelekkel? Mekkora kereslet van rá, amikor költései visszafogására kényszerül a legtöbb vásárló? Áruházakat kérdezett a Mai Piac.
Egyelőre a válság nem vetette vissza számottevően az áruhitel iránti keresletet az Auchan áruházakban, mindössze néhány százalékkal csökkent a benyújtott hitelkérelmek száma az előző évhez képest – mondta a Mai Piacnak Balogh Szilárd, az Auchan vásárlóit kiszolgáló Accord Magyarország pénzintézet marketingigazgatója. A kereslet majdhogynem stagnálásában szerinte jelentős sze¬repe van annak, hogy az áruhitelek alig drágultak, miközben a betéti konstrukciók, illetve az egyéb hitelek kamatai a válság hatására jelentősen megugrottak. A hitelfelvételi kedv – tette hozzá – szezonfüggő: különösen a tavaszi, a szeptemberi és a karácsonyi időszakban finanszírozzák áruhitelből a vásárlások nagy hányadát.
íÉlen a plazmatévé
Az Auchanban igényelt és finanszírozott áruhitel-szerződések elemzésekor megállapítható, hogy ügyfeleik műszaki termékek, számítástechnikai eszközök, laptopok, digitális fényképezőgépek, mobiltelefonok és háztartási gépek vásárlása esetén folyamodnak kölcsönért, de az utóbbi évek slágerterméke a plazma- és LCD-televíziók, házimozirendszerek és ehhez kapcsolódó eszközök voltak.
Áruhitelből a Tesco vásárlói is elsősorban műszaki termékeket finanszíroznak, fejenként átlagosan 60-70 ezer forint értékben, állítja Hackl Mónika, a Tesco kommunikációs igazgatója, hozzátéve, ennél nagyobb értékű költéseiket többnyire személyi kölcsönből fedezik, mivel a Tesco áruházakkal együttműködő Cetelem Bank félmillió forintig állja kiadásaikat terméktől függetlenül. Igaz, e pénzintézet – a válság miatt – újabban nem fogad el másolatot egyetlen áruhitel elbírálásához szükséges dokumentumból sem, ám ez a szigorítás Hackl szerint jóval enyhébb, mint amit a bank többi hitelkonstrukciónál alkalmaz. Részben – hangsúlyozta – ennek köszönhető, hogy az áruhitelek népszerűsége alig csökkent, egy-két százalékkal kevesebb kérelmet nyújtottak be az utóbbi félévben a vásárlók.