Elemi mértékű forintgyengülés: százmilliókat bukott a magyar devizán a Rába
A járműiparban tapasztalható globális válság hatása tükröződik a...
A járműiparban tapasztalható globális válság hatása tükröződik a győri Rába első negyedéves eredményein is. Az iparági trendekbe illeszkedően a társaság árbevétele 43 százalékkal csökkent.
Az év legnehezebb feladatát az extrém módon váltakozó devizaárfolyamok kezelése és a fedezeti ügyletek menedzselése jelenti. Ez utóbbi hatásai részben a működési profit növekedése, részben a Rába rendelkezésére álló eszközök: a működő tőke csökkentése, az alacsonyabb beruházási szint, illetve a pozíciók – megfelelő árfolyamszinteken való – lezárása révén megfelelően kezelhetőek.
Minden piac zsugorodott
Az esztendő első negyedére a Rába valamennyi célpiaca meghatározó mértékben zsugorodott: miközben az USA tehergépjármű-piacán az eladások tavaly év elejéhez képest több mint harmadával estek vissza, az európai nehézgépjármű-piac 45 százaléknyit csökkent az előző évhez képest. Hasonló tendenciákat lehetett érzékelni a személygépkocsi-alkatrészek piacán is. Egyedül a mezőgazdasági futóművek területén esett vissza kevésbé a korábbi időszakokra jellemző aktivitás. A FÁK országainak buszpiaca ugyanakkor a trolibuszgyártás kivételével szinte leállt ebben az időszakban.
A kereslet visszaesésének hatását tovább rontották a megszaladó energiaárak, amelyek közel 29 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. Valamelyest csökkentette ugyanakkor a költségeket az alapanyagárak 15 százalékos esése, és az értékesítési bevételekre jótékonyan hatott a 30 százalékkal magasabb dollár- és a 14 százalékkal erősödő euróárfolyam is.
Üzletági teljesítmények
A futómű üzletág az amerikai piacról 57, Európából 42, míg Kelet-Európából 75 százalékkal kevesebb árbevételre tett szert, mint tavaly ilyenkor, ennek ellenére üzemi eredménye a 2008-as 272 millió forintról 393 millió forintra nőtt.
Az alkatrész üzlet főleg exportpiacain szenvedett el jelentős, euróban közel 60 százalékos visszaesést, a hazai eladások 27 százalékkal mérséklődtek. Ennek hatására üzemi eredménye 129 millió forint lett szemben a tavalyi 231 millióvsl.
A 103 millió forintos üzemi eredményt elérő jármű üzletág a honvédséggel kötött hosszú távú beszállítói megállapodás miatt kevésbé van kitéve a válság negatív hatásainak, az értékesítés 60 százalékos visszaesése ezen a területen a szállítások ütemezése miatt fellépő időszakos eltérés következménye.
Forintos gondok
A devizaárfolyamok extrém alakulásának következtében a Rába pénzügyi oldalon több mint 2,5 milliárd forintos veszteséget szenvedett el. Ennek főbb összetevői az 1,5 milliárd forintot kitevő árfolyamveszteség, illetve az árfolyamok időszakos kilengése ellen védő fedezeti ügyleteken – a forint „elemi mértékű” gyengülése miatt – elszenvedett 876 millió forintos veszteség voltak. Mind-ezek hatására a Rába nettó eredménye a tavalyi 363 milliós többletből 2,1 milliárdos veszteségbe fordult.
A Rába a drasztikusan megváltozott külső körülmények között is stabilan megőrizte működési profitabilitását, ami lehetőséget teremt arra, hogy az iparági környezet normalizálódásával növelni tudjuk piaci részesedésünket – értékelte az eredményeket Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója.
Ecoline