2009. április. 28. 11:58
ecoline.hu
Utolsó frissítés: 2009. április. 28. 11:58
Vállalkozás
Több, mint negyedmillió autó marad a közép-európai gyárakban
A gazdasági válság miatt a szlovákiai autógyártók...
A gazdasági válság miatt a szlovákiai autógyártók futószalagjairól az elmúlt évhez képest idén akár 21 százalékkal kevesebb gépkocsi gördülhet le - derül ki a pénzügyminisztériumnak abból az elemzéséből, amelyben a gazdasági válság Szlovákiára gyakorolt hatásait vették górcső alá, és amit hamarosan a helyi kormány is megvitat. Eszerint, míg tavaly a három szlovákiai autógyártó - a pozsonyi Volkswagen, a nagyszombati PSA és a zsolnai KIA - együtt 570 ezer autót gyártott, idén az össztermelés a 450 ezer darabot sem éri el, miközben a válság kirobbanása előtt az 2009-re még 620 ezer autó gyártását ígérték.
Az autóipart a többi ágazathoz képest is érzékenyebben érinti a válság, mivel a szlovákiai autógyárak termelésük döntő részét külföldön értékesítik, márpedig a nyugat-európai keresletcsökkenés igen erőteljes. A VW például már kétszer is leállította a gyártósorait, a másik két cég pedig a műszakok számát csökkentette. Az elemzés szerint az autógyártók még mindig profitálnak a viszonylag stabil és költséghatékonyabb szlovákiai gazdasági környezetből, aminek köszönhetően eddig nem jelentettek be nagyobb elbocsátásokat. A szlovákiai kivitel negyedét adó autóipari ágazat a beszállítóikkal együtt tavaly mintegy 80 ezer embernek adott munkát.
Máshol is gondban a szektor
Nem csak a szlovák autóipart sújtja azonban a gazdasági krízis, a régió többi országában is hasonló gondokkal küzdenek a gyártók. A cseh Škoda például már decemberben bejelentette, hogy kénytelen megválni alkalmazottai egy részétől, s hasonló lépésre szánta rá magát a Magyar Suzuki is. Az esztergomi gyárból mintegy 1200 embert küldtek el, s ezzel párhuzamosan visszafogták az üzem kibocsátását is: a korábban tervezett 300 ezernél akár 30 százalékkal is kevesebb gépkocsit állíthatnak elő az egységben.
Ecoline
Az autóipart a többi ágazathoz képest is érzékenyebben érinti a válság, mivel a szlovákiai autógyárak termelésük döntő részét külföldön értékesítik, márpedig a nyugat-európai keresletcsökkenés igen erőteljes. A VW például már kétszer is leállította a gyártósorait, a másik két cég pedig a műszakok számát csökkentette. Az elemzés szerint az autógyártók még mindig profitálnak a viszonylag stabil és költséghatékonyabb szlovákiai gazdasági környezetből, aminek köszönhetően eddig nem jelentettek be nagyobb elbocsátásokat. A szlovákiai kivitel negyedét adó autóipari ágazat a beszállítóikkal együtt tavaly mintegy 80 ezer embernek adott munkát.
Máshol is gondban a szektor
Nem csak a szlovák autóipart sújtja azonban a gazdasági krízis, a régió többi országában is hasonló gondokkal küzdenek a gyártók. A cseh Škoda például már decemberben bejelentette, hogy kénytelen megválni alkalmazottai egy részétől, s hasonló lépésre szánta rá magát a Magyar Suzuki is. Az esztergomi gyárból mintegy 1200 embert küldtek el, s ezzel párhuzamosan visszafogták az üzem kibocsátását is: a korábban tervezett 300 ezernél akár 30 százalékkal is kevesebb gépkocsit állíthatnak elő az egységben.
Ecoline