Fantommá váltak a megrendelők
Mintha fantommá váltak volna a megrendelők – adtak rövid ágazati helyzetképet a...
Mintha fantommá váltak volna a megrendelők – adtak rövid ágazati helyzetképet a Deloitte szakértői. Az acélipari termelés például januárban 86 millió tonna volt, 24 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A társaságok sorra jelentik be a költségcsökkentő programokat, a több ezer főt érintő elbocsátásokat.
Meddig tarthat a válság?
Az érem másik oldala, hogy az ágazatban megindult konszolidáció, aminek eredményeként több marginális szereplő eltűnt a színtérről. Az optimisták azt is kiemelik: a válság következtében a nyersanyag- és az energiaárak is csökkentek, ami hosszú távon jót tehet az ágazatnak.
Arról, hogy meddig tarthat a krízishelyzet, megoszlanak a vélemények. Akad, aki szerint akár már az idei második vagy harmadik negyedévben kezdhet visszatérni a lendület. Mások úgy vélik: a globális gazdaság visszaesése a fémiparban is hosszabb távú keresletcsökkenést eredményez.
A Deloitte elemzői inkább az utóbbi álláspont felé hajlanak: a fémipar ugyanis – érvelnek – nem az a terület, ahol egyik negyedévről a másikra ugrásszerű változások következhetnek be, itt akár évek is eltelhetnek, amíg a cégek újra visszatérnek a régi kapacitáshoz – és létszámhoz.
Beszállítói szerződések: elindult a revízió
A beszállítói szerződéseket a vállalatok nagy része – az optimalizálás érdekében – felülvizsgálta. (Az acéliparra a piaci változásokra reagáló újratárgyalás persze „békeidőben” is jellemző volt – jegyzik meg a Deloitte szakértői.) A folyamatosan szállító vasércbányász cégeknél ugyanakkor nem ez a hel
Kína a helyzet kulcsa? |
Új lehetőségek
A válság sok olyan lehetőséget is megnyit ugyanakkor, amely korában zárva volt a cégek előtt. Ilyenek mindenekelőtt az akvizíciók. A szükséges tőke a társaságok egy részénél rendelkezésre áll – a kérdés csupán az időzítés: ha már elértük a mélypontot, akkor most kell lépni, ha azonban holnapra rosszabbodik a helyzet, akkor célszerűbb várni... A gond csak az, hogy a választ jelenleg senki sem tudja.
Az akvizíciókat ugyanakkor nehezíti a globális hitelpiaci helyzet, a bankok sokkal nehezebben adnak kölcsönt, mint korábban (ha egyáltalán adnak…), így egy agresszív felvásárláshoz jelenleg sokkal nagyobb készpénztartalékra van szükség, mint – mondjuk – néhány évvel korábban.
Mindezek fényében nem meglepő: abban, hogy mire van manapság leginkább szüksége egy fémipari feldolgozó cégnek, a Deloitte elemzői között nincs vita – készpénzre. Ez pedig a radikális költségcsökkentés, a kiadási struktúra alapos átgondolásának követelményét támasztja minden szereplővel szemben.
Mi jelzi a válság végét?
A válság végét az jelzi majd, ha a fogyasztói bizalom elmozdul a jelenlegi mélypontról, és újra megjelennek a vásárlók – többek között – az autó- és az ingatlanpiacon. A fémgyártásra természetesen a közeljövőben minden bizonnyal elinduló nagyszabású állami infrastruktúra-fejlesztési programok is jótékony hatást gyakorolnak – hangsúlyozzák a Deloitte elemzői.
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Nicholas J. Sowar, az egyesült államokbeli Deloitte LLP partnere, Claude Martin, a dél-afrikai Deloitte partnere és Richard McLaughlin, a Deloitte Consulting LLP acélipari szakértője.