Válság a kereskedelemben: miből fogy a legkevesebb?
Egyelőre úgy tűnik, két jelentős eleme van a válságnak, amely befolyásolja a vásárlásokat: az egyik a deviza hitelek törlesztő-részleteinek jelentős emelkedése, a másik pedig a banki betétek kamatának növekedése. De mi hat a tényleges vásárlásokra?
A globális válság okozta valódi pánik és bizonytalanság csak tavaly év végére jelent meg össztársadalmi szinten – még nagyon friss és érthetetlen a lakosság nagy részének. Azonban ez nem változtatta meg a hazai kiskereskedelmet, csak a korábbi tendenciákat erősítette fel – derül ki a GfK Hungária kutatásainak legfrissebb adataiból. Míg a hipermarketek és a diszkontok forgalma csökkent, addig a magasabb árszínvonalat képviselő szupermarketek és drogériák forgalma mind a teljes 2008-as évet, mind az utolsó negyedévet vizsgálva erőteljesen nőtt.
2008 utolsó negyedévében csökkentek a magyar háztartások vásárlásai a tej, a feldolgozott húsok és a mosószerek kategóriáiban. Ezzel szemben nem vásároltunk kevesebbet tésztából, sajtból, joghurtból és tisztálkodási szerekből. A GfK Hungária Piackutató Intézet kutatásainak legfrissebb eredményei szerint a magyar háztartások napi fogyasztási cikkek vásárlásaiban megmutatkozó negatív tendencia már a 2008 szeptemberében begyűrűző gazdasági világválság előtt is létezett. A pénzügyi szektorból kiinduló általánossá váló válság viszont erőteljesen felerősítette az elkölthető pénzek újragondolását, a fogyasztási szerkezet megváltoztatását.
A GfK Hungária által rendszeresen publikált komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) mérésének kezdete óta (1996-97) a legalacsonyabb értéket mutatja. Ennek egyik eleme a Vásárlási Hajlandóság Indexe (VHI), melynek decemberi süllyedése adhat okot némi aggodalomra. 2008 szeptemberéhez képest 27 pontot esett, értéke 117,6 ponton áll. Az index ilyen mértékű süllyedésére korábban még nem volt példa. Vagyis 2008 végéig a hazai fogyasztók többsége nem vett tudomást arról, hogy bármit is módosítani kellene a költésein.
A 2008. év végén megjelenő félelmek, mint a munkanélküliség növekedése, a családok anyagi helyzetének romlása miatt a fogyasztók várakozó álláspontra helyezkednek a vásárlások terén és kénytelenek újragondolni a fogyasztás mennyiségét és minőségét. A lakosság hatalmas áremelkedéseket érzékel, miközben a valóság az, hogy az infláció (vagy akár maga az élelmiszer infláció) 2008 júliusától folyamatosan csökken. A kivárás megmutatkozik a tavalyi év utolsó negyedévének napi fogyasztási cikk vásárlásaiban is. A háztartások által napi fogyasztási cikkekre elköltött összeg az infláció mértéke alatt – 1,3 százalékkal – nőtt, azaz volumenben enyhén csökkent.
A GfK Hungária szokásos éves kiskereskedelmet értékelő felméréséből kiderül, hogy a tavalyi évben megtorpant a hipermarketek és diszkontok korábbi dinamikus növekedése. A 2007-es jelentősebb értékbeli bővülés után 2008-ban a diszkontokban már csak 3,6, míg a hipermarketekben csupán 1,1 százalékkal hagytak több pénzt a háztartások, mint egy évvel korábban. Minkét adat alatta marad az élelmiszerek (KSH: 10,2%) és a szeszes italok/dohánytermékek (KSH: 5,6%) inflációjának, vagyis ezen csatornák nem nőttek.
A hipermarketek és diszkontok értékben mért forgalom-csökkenésének az oka az általuk kínált alacsonyabb árszínvonalból következik. Azzal, hogy alacsonyabb áron kínálják a termékeket már az értékesített mennyiségeket sem tudták színten tartani, ezért a forintban számolt értékesítésük csökkent, ha az inflációt nem számoljuk.
Ezzel szemben a magasabb árszínvonalat képviselő szupermarketek és drogériák forgalma mind a teljes 2008-as évet, mind az utolsó negyedévet vizsgálva erőteljesen nőtt. Ennek oka, hogy új vásárlókat is megnyertek maguknak, illetve a meglévő vásárlóik többször vásároltak náluk és egy-egy alkalommal több pénzt is költöttek. Vagyis a 2008 ősze óta kialakult válság önmagában nem változtatta meg a hazai kiskereskedelmet, csak a korábbi tendenciákat erősítette fel. Az élményszerű nagybevásárlások aránya 2 éve folyamatosan csökken, amely nem kedvez a legnagyobb alapterületű boltoknak. A GfK Hungária adatai szerint a diszkontok már 2007-ben sem tudták növelni vásárlóik számát és ez folytatódott 2008-ban is, vagyis nem nyertek több vásárlót az alacsony áraikkal.
Ebben a helyzetben elsősorban újabb vásárlók elhódításával lehet nyertesekké válni. És ehhez az sem árt, ha a már meglévő fogyasztók körében növelni tudjuk a vásárlások számát és óvatosak vagyunk az árakkal, hiszen a nagyon alacsonyan tartott árakkal önmagában nem lehet forgalmat növelni.