2008. december. 19. 12:35 Utolsó frissítés: 2008. december. 19. 16:18 Vállalkozás

Bebukják az aranyvasárnapot a kereskedők?

A multinacionális áruházláncok átírták a naptárat: november elseje után azonnal Mikulás jön, majd szinte rögtön karácsony december 20-ig, és mindjárt szilveszter. Mire a kisvállalkozások feldíszítik a kirakatot, addig a multik már lekaszálták a haszon javát. Mit tehet ebben helyzetben egy kiskereskedő?

A leggyakoribb hiba - és biztos bukáshoz vezet -, ha a kiskereskedők másolják a multikat. Pedig éppen ezt teszik, amikor belemennek az árversenybe. Nem gondolnak arra, hogy egy multinál hetente akár 300 termék akciós, így reménytelenül akarnak olcsóbbak lenni. Elsőként szemléletet kell váltani és a szokásosnál jobban figyelni a vevőkre. Kommunikálni kell azokat az előnyöket, amik a nagyoknál nincsenek, például a stressz-mentes bevásárlást az áruházakban tapasztalható zsúfoltsággal szemben. A vásárló a nagyoktól sosem kapja meg azt az élményt, amit a folyamatos és személyes kapcsolattartás nyújt, erre csak egy kisvállalkozás képes.

A legjobb, amit ma egy kkv tehet, ha a karácsonyi időszakot arra használja, hogy elkéri a vevők és nézelődők elérhetőségeit és vevőlistát épít. De mindezt úgy, hogy januárban visszatérő forgalma legyen belőle. Ehhez elég egy ajándékba adott kedvezményes kupon, amivel jövőre olcsóbban lehet vásárolni, amiért cserébe el lehet kérni a vevők és nézelődők elérhetőségét.

Azonnal be lehet söpörni a gesztus miatti köszöneteket és hálás mosolyokat, könnyebben is lépünk kapcsolatba a stressztől gyötört vevővel. Januárban, amikor a konkurencia a recesszióra panaszkodik, mi extra bevételt csinálunk a beváltott kuponokkal. És ami a legfontosabb: ettől kezdve közvetlenül tarthatjuk a kapcsolatot a vevőinkkel, ami a kkv-k leghatékonyabb marketingeszköze. Aki ma elkezdi és év közben is folytatja a listaépítést, majd kedvezményes ajánlatokkal folyamatosan tartja a kapcsolatot a vevőivel, annak igazi Aranyvasárnapja lesz idén és jövőre is.

Wolf Gábor