Impulzív vásárlás: miért nyúlunk a pénztárcánkhoz?
Hogyan csábítják a vásárlókat a különböző üzlettípusok? Milyen szempontok alapján alakítják ki a kisbolttól a hipermarketig a zöldség-gyümölcs részleget? E kategóriára ugyanis különösen jellemző, hogy az ízlésesen kirakott, friss áru erősen impulzív, nem tervezett vásárlásokat is generál.
Egy kis alapterű, kényelmi üzletben egyenesen „húzóágazat” a friss zöldség, gyümölcs – osztotta meg velünk tapasztalatait Gazsi Sz. Judit, a pesti belvárosban működő bolt tulajdonosa, aki szezontól függően általában 35 féle terméket árusít. Egy megbízható beszállítótól rendelnek mindent, akár este nyolc-kilenckor is leadhatják a rendelést, a friss áru másnap reggelre a pulton díszeleg. Ez a legkényelmesebb és legrugalmasabb, noha a nagybani piacnál mindenképpen drágább beszerzési mód, de mivel nem tudják kiárulni az ott megvásárolható mennyiséget, inkább megfizetik a kiszállítás pluszköltségét. Az egy-két napra elegendő pár kilós mennyiség garantálja, hogy mindig szép árujuk van, rugalmasan alkalmazkodnak a vásárlói igényekhez, akár az egyéni kérésaket is teljesítik. Ritka alkalom, amikor a nyakukon marad valami, akciózásra nincs szükség, viszont a kicsit fáradt darabokat ajándékba adják a rászoruló vevőknek. Hétköznap esténként fogy a legtöbb áru, hétvégén inkább a piacra mennek ki a környéken élők.
Az első benyomás
A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben a zöldség-gyümölcs osztály rögtön az eladótér bejáratánál, rendkívül hangsúlyos helyen található, jelezve az árucsoport fontosságát. A vásárlók itt szerzik az első benyomásaikat, ami nagyban befolyásolja a további vásárlási döntéseket, ezért a cégnél fontosnak tartják, hogy folyamatosan friss képet nyújtsanak – tájékoztatta lapunkat Laber Zsuzsa kommunikációs vezető. Az Interspar és a Kaiser’s üzletekben körülbelül 200 különböző zöldség-gyümölcs termék található. A vásárlói igényekhez alkalmazkodva, olykor azokat megelőzve, folyamatosan változtatnak, újdonságokat vezetnek be. Magyarországon a Spar kezdett először biotermékeket forgalmazni hálózatában. Jelenleg több mint 300 féle vegyszermentes terméket kínálnak, s ez a szám a saját biotermékcsaládjuk bevezetésével folyamatosan bővül. Olyan áruféléket választottak, amelyek elérhető fogyasztói áron megvásárolhatóak.
A kihelyezés áttekinthető és egységes, az áruk elhelyezésére tükrös és más különleges tartópultokat alkalmaznak. A friss akciókra plakátokkal hívják fel a vásárlók figyelmét, emellett az akciós árukat speciálisan helyezik ki. Üzletpolitikájuk alapján elsősorban magyar árut értékesítenek, aminek az a feltétele, hogy a vállalat által megkövetelt minőségben elegendő mennyiséget tudjanak szállítani a hazai termelők. A nyári időszakban az itt kihelyezett áru több mint 80 százaléka magyar, éves szinten hozzávetőlegesen 30 százalék az import. Áruházaik hetente hat alkalommal kapnak friss szállítmányt, a zöldség-gyümölcs részlegen is állandó ellenőrzést tartanak, a nem megfelelő árut kiválogatják. Már a központi raktárba való beérkezéskor is tartanak egy vizsgálatot, és a hálózat számára nem megfelelő minőséget visszaküldik.
Egységes választék a cél
A termékkör frissáru jellege, napi keresettsége miatt jelentős tartalékokat rejt magában. A szép zöldáru az üzlet dísze, ezért a Coop Szolnok Zrt. üzleteiben is egyre jobban fókuszálnak a zöldség-gyümölcs forgalmazására – nyilatkozta Vidra Zsolt kereskedelmi igazgató. Boltjaikban a zöldáruválaszték cikkelem-száma boltkategóriánként és még azon belül is változhat, de mini és coop kategóriában általánosan 20 alatt, maxi kategóriában 20-30 között, szupermarketekben 30 fölötti választékelemmel dolgoznak.
További vásárlókat csábító trükkökről itt olvashat!