2008. február. 22. 06:00 Meixner Zoltán (hvg.hu) Utolsó frissítés: 2008. február. 22. 15:39 Vállalkozás

Mitől lesz sikeres egy online vállalkozás?

Az internet lassan érett korba lép, szaporodnak a réspiacokon feltűnő vállalkozások. Kihasználva a korszerű technológia előnyeit, egymásra talál a fizetőképes kereslet és a vállalkozások nyújtotta kínálat.

Négy vállalkozás vezetőjét faggattuk a réspiaci online vállalkozások létrejöttének és sikeres működésének legfontosabb feltételeiről.

"Felmérések szerint a magyarok főleg akkor szánják rá magukat kiadásokra, ha újdonságokat vehetnek meg, vagy ha akció keretében takarékosan vásárolhatnak" - mondja a Hálónak a divatlap.hu divatportált üzemeltető Mydea Kereskedelmi Kft. ügyvezetője, Rajna András. "Ha a szükséges információkat egy helyen összegyűjtve megtalálják, akkor odalátogatnak. Divat alatt persze nemcsak ruházatot kell érteni, hanem a cipőktől a kozmetikumokon át a kiegészítőkig, a lakáskultúrába tartozó cikkekig sok minden" - összegzi Rajna, mi késztette a hírforgalomra bazírozott divatportál működtetésére. A portál bevételei elsősorban azoktól a cégektől származnak, amelyek felületet vesznek bérbe, és aktuális divatinformációkat helyeznek el rajta. A tartalmat maguk szerkeszthetik.

A megrendelők között ma már nemcsak gyártók és kereskedők vannak, hanem divattal foglalkozó különböző sajtótermékek, kiadványok is, amelyek az oldalon szemelvényeket helyeznek el a saját tartalmukból. "Magam is kíváncsian várom, mivé fejlődünk, hiszen azzal, hogy a tartalom feltöltése - természetesen pontosan szabályozott feltételek között - az ügyfelek kezében van, a szájt nagyon érzékenyen rezonál a piac igényeire. Nem lehet kizárni, hogy az eredeti elképzeléseink ellenére piacteret kell nyitnunk, és megindul az áruforgalom, holott mi csak hírforgalomra terveztük az oldalt" - teszi hozzá az ügyvezető.

Szoftverértékesítés. Bognár Krisztina, a szoftvernet.hu-t üzemeltető NextAge Kft. ügyvezetője szerint az internetezők száma mára már elérte a hatékony kereskedéshez szükséges kritikus tömeget, és egyre többen hisznek abban, hogy az online vásárlással időt és energiát spórolnak. Az internetes kereskedelemben alacsonyabbak az árak, hiszen nem kell megfizetni az üzlethelyiség fenntartásának költségeit. Az internetes kereskedelem előnyét azonban inkább a kényelem és a széles választék adja - fejtegeti Bognár Krisztina. "Az ügyfél pontos tájékoztatást kíván a termékről, az árról, a szolgáltatás időtartamáról, sőt esetenként jogi információt is vár a felhasználással kapcsolatban. Arra is fel kellett készülnünk, hogy a vevőnek technikai segítségre is szüksége lesz, ezért is fontos a termékismeret, a szakmai háttér. Ebben nincs különbség köztünk és az offline boltok között. A webáruházaknál a kiszállítás gyorsasága is számít: akár 24 órán belül is képesnek kell lennünk a terméket házhoz vinni" - teszi hozzá.

Whiskyportál. A skót whisky forgalmazására specializálódott whiskynet.hu kereskedelmi portállal tavaly ősz óta működik együtt Szatmári Katalin, a Whiskynet Kft. tulajdonosa. Jó ötletnek tűnt, hogy három gyerek nevelése mellett olyan egyszemélyes vállalkozást működtessen, amelynek az ügyeit otthonról lehet intézni. Szatmári, aki legutóbb a Zwacknál volt marketingvezető, felismerte a fehér foltokat; a jó minőségű whiskyk piaca az egyik volt ezek közül. "Azt felmértem, hogy nehezen és drágán lehetett single malt whiskyhez hozzájutni, de nem gondoltam volna, hogy ekkora fizetőképes kereslettel és kielégítetlen igénnyel találkozom. A tervezett napi néhány palack helyett akkora mennyiségre érkezett megrendelés - különösen karácsony előtt -, hogy hamarosan már a bébiszitter is whiskyt csomagolt, s a lazára tervezett otthoni munka mellett napi 3-4 óra alvásra futotta csak" - lebbentette fel a fátylat vállalkozása sikeréről Szatmári Katalin.

Minek köszönhette a forgalom felfutását? Mint elmondta, közrejátszott az európai átlagnak megfelelő, reális ár, a széles választék, és az, hogy minden whiskyről részletes termékismertető készült. Hamarosan a fogyasztással, a whisky történetével, gyártásával, fajtáival kapcsolatos ismereteket is közreadják, azaz nemcsak inni, hanem olvasnivalót is kínálnak.

Webes játékok. "Az e-kereskedésekben a vásárlók több termék között válogathatnak, s könnyű összehasonlítani a boltok választékát, színvonalát és a termékek árát. Erre gondolva indítottunk el a jateknet.hu online játékboltot" - avatta be a Hálót a részletekbe Hankó Tamás, a portált működtető JátékNet Kft. ügyvezetője. "Az e-kereskedelemben nagyon fontos az ár, de nem feltétlenül a legfontosabb. Legalább ekkora jelentősége van az emberi tényezőnek, a személyes kapcsolatnak. Vásárlóink többségének imponál, ha a megrendelést illetően telefonon is megkeressük őket, és nem csak e-mailben kapnak értesítést" - számolt be tapasztalatairól a vállalkozó.

Sikerreceptek. Az online üzleteket működtető vállalkozók szerint amikor egy vevő "betér" egy webüzletbe, ugyanazt várja el, mint a való világban. "Részletes termékleírást, udvarias, gyors, precíz kiszolgálást várnak tőlünk, ugyanúgy, mint egy offline cég esetében" - szögezte le egyik megszólalónk. A siker a jó előkészítéstől, a projekt megfelelő végiggondolásától is függ. A vállalkozás beindítása több hónapba is beletelhet, az előkészítés akár fél vagy egy egész évet is felemészthet, attól függően, hogy milyen széles körű a termékpaletta, és milyen háttérszoftverrel dolgoznak. Egy személyre szabott, megbízhatóan működő webáruházszoftver elkészítése akár 4-6 hónapot is igénybe vehet, a termékkörnek megfelelő webáruház fejlesztése pedig több millió forintot is felemészthet.

A rendszert természetesen folyamatosan karban is kell tartani, állandóan új ötletekkel kell gazdagítani, és bővítésre is szükség van. További költséget jelentenek egyebek között a szerverbérleti díjak, a számítógépes háttér, az alkalmazotti bérek és járulékok, illetve a csomagolóanyagok. A webáruházak megkérdezett vezetőitől tudjuk: az árukészlet - amelyet sokan elhanyagolható jelentőségűnek gondolnak - egy idő után már az egyik legmeghatározóbb tényezővé válik, hiszen ez befolyásolja leginkább az ügyfél kiszolgálásának sebességét és minőségét, ettől pedig a kuncsaft elégedettsége függ.

Meixner Zoltán