2008. április. 07. 05:14 MTI Utolsó frissítés: 2008. április. 06. 23:54 Vállalkozás

Mit hisz a vásárló: magyar a Soproni és német a Dreher?

A magyar vásárlók döntő többsége a hazai termékeket részesítené előnyben, de csak tizedük hiszi, hogy egyértelműen meg is tudja különböztetni egymástól a kettőt - derül ki a TNS Hungary és az OmnicomMediaGroup közös felméréséből.

Kik voltak a válaszadók?
A telefonos megkérdezéses felmérést 2007. június 14-17. között végezték. Az 500 megkérdezett nem, életkor, településtípus és régió szerint reprezentálta a 15 évnél idősebb magyarországi lakosságot.
A felmérésről készült közlemény szerint a reprezentatív kutatásban részt vett 500 ember magyarként azonosította a Kékkúti Ásványvizet, míg ugyanezen márka másik nevét, a Theodora Quellét kétharmaduk külföldinek gondolta. Árulkodó a Soproni és a Dreher magyar gyártású sörök besorolása is. Mindkét gyár nagy nemzetközi cégek birtokában van, a megkérdezettek többsége viszont a Soproniról úgy tudja, magyar, míg a Dreher csak hatoduk szerint hazai.

A felmérést végző intézetek egy kitalált márkával tesztelték, mekkora jelentősége lehet a magyar hangzású elnevezésnek a nemzetiségi besorolás során. A "hortobágyi krémdesszert" az előzetes várakozásoknak megfelelően meg is kapta a magyar címkét. A kutatás azon túl, hogy ismerős márkák besorolására kérte a 15 év feletti válaszadókat, azt is megpróbálta felmérni, milyen előnyökre számíthatnak a magyarként azonosított termékek és milyen elvárásaik vannak ezekkel szemben a fogyasztóknak.
   
A megkérdezettek többsége törekszik arra, hogy magyar terméket vásároljon. Állításuk szerint így is cselekednek mindaddig, amíg a hazai árucikket nem érzik gyengébb minőségűnek a külföldi konkurencia termékénél. A felmérésből kiderült az is, hogy a megkérdezettek nagy többsége elvárja, hogy az országban készítsék el reklámfilmjüket is. A felmérés szerint a magyar lakosság nem feltétlenül érezi rosszabbnak a magyar termékeket, és hajlandó lenne akár támogatni is azokat. Ugyanakkor nehezebben azonosítja be a fogyasztó a magyar termékeket, ebben leginkább a tradíció ad támpontot.