Parfüm orrgazdák már a plázák parkolóiban is
Virágzik a az illegális parfümkereskedelem már a plázák bekamerázott parkolóházaiban, ahol a nepperek a bolti ár harmadáért kínálják portékáikat. Azonban sem a gyártók, sem a forgalmazók nem lépnek fel elég határozottan a hamisítók ellen. Nem éri meg?
© sxc.hu |
A hamisítás és a Nyugat-Európában vásárolt eredeti termékek illegális forgalmazása gyártónak, kereskedőnek egyaránt tetemes kárt okoz. A hamis áru elsősorban Kelet-Ázsiából származik, magyar és szlovák kamionosok a hamburgi kikötőből hozzák be azokat. A vám- és pénzügyőrség az idén 70 ezer darab hamis és illegálisan forgalomba hozott parfümöt foglalt le - fülesek alapján - a közutakon, valamint a piacokon és aluljárókban tartott razziákon, több mint 213 millió forint értékben. Ez azonban az illegális forgalom töredéke.
"Az évi 40-50 milliárd forintos legális piaccal nagyjából megegyezik a feketekereskedelem nagysága. Ez azt jelenti, hogy akár két-háromszor annyi parfümöt adnak el feketén, mint az üzletekben" - mondta a HVG-nek a több híres márka termékeit is forgalmazó Dovex Kereskedelmi és Marketing Kft. ügyvezető igazgatója, Lőrinczy Bálint.
A piac szereplői mégsem lépnek fel hathatósan a hamisítók és feketézők ellen. A forgalmazók próbavásárlásokkal tesztelik az illegális piacot, termékhamisítás esetén nekik vagy a márkás termékek gyártóinak kell eljárást kezdeményezniük. "A védjegybitorlási bűncselekményeknél általában három hét alatt születik bírói döntés, a bűnözők pedig néhány nap alatt bezárják az üzletet, és eltűnnek az országból" - panaszkodott a HVG-nek egy forgalmazó. A lefoglalás után a vámhivatali raktározást az eljárást kérők fizetik, amely 100 kilogrammonként naponta 1000 forintba kerül, a megsemmisítésig pedig a hosszadalmas jogi procedúra miatt gyakran több hét is eltelik.
Mivel a magyar piac töredéke a nyugat-európainak, a márkatulajdonosok nem szívesen szállnak be a feljelentősdibe. Az illegálisan forgalomba hozott parfümök többségét kitevő eredeti termékeket főként Német- és Franciaországban vásárolják meg a forgalmazásra és kereskedésre nem jogosult cégek, "a márkákat azonban ez nem érdekli, mivel nekik csak az számít, hogy termékeiket eladják" - mondta a HVG-nek az egyik forgalmazócég vezetője.
HOMONNAI GÁBOR