2006. december. 07. 12:20
MTI
Utolsó frissítés: 2006. december. 07. 12:57
Vállalkozás
GVH: a Gfk. Piackutató Kft. átverte a fogyasztókat
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa határozata szerint a GfK Hungária Piackutató Kft. megtévesztette a fogyasztókat azzal, hogy magát Magyarország vezető piackutató vállalkozásának nevezte.
A GVH szerint a társaság azzal sértette meg a versenyjogot, hogy egyrészt 2006. május 22. és június 8. között a Klubrádióban elhangzott reklámban "a gazdasági híreket a GfK Hungária Kft., Magyarország vezető piackutató intézete támogatja", másrészt saját honlapján is mint a hazai piacon vezető pozícióban lévő cég mutatkozik be.
A versenytanács határozatában rámutatott: a GfK "vezető"-ként jellemezte piaci pozícióját, amivel azt az üzenetet közvetítette, hogy versenytársaihoz képest kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkezik. A GVH joggyakorlata szerint, amennyiben egy vállalkozás piacelsőségi állítást tesz közzé, akkor az valótlansága esetén a versenytörvénybe ütközik.
A GfK reklámjai közzétételének megkezdésekor hivatalosan még csak a 2004. évi nettó árbevételi adatok voltak ismertek, amik alapján a GfK piacvezető állítását nem lehetett valótlannak minősíteni.
A GVH joggyakorlata szerint ugyanakkor a tájékoztatásnak a közlés teljes időtartama alatt kell igaznak és pontosnak lennie, ami - a 2005. május 31-i "éves beszámoló" leadási határidejére tekintettel - 2006. június első hetében elhangzott hirdetések esetében már nem állt fenn, mivel a GfK 2005. évi nettó árbevétele két versenytársáétól is elmaradt.
A GVH mégsem tartotta szükségesnek bírság kiszabását, mert a GfK már a versenyfelügyeleti eljárás megindítását megelőzően felhagyott a jogellenes magatartással. A bírság mellőzésénél a GVH azt is figyelembe vette, hogy a közlések időtartama, illetve helyei alapján a piaci folyamatokra csak elenyésző hatást gyakorolhatott, illetve a vállalkozás korábban nem tanúsított a versenytörvénybe ütköző magatartást.
A versenytanács határozatában rámutatott: a GfK "vezető"-ként jellemezte piaci pozícióját, amivel azt az üzenetet közvetítette, hogy versenytársaihoz képest kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkezik. A GVH joggyakorlata szerint, amennyiben egy vállalkozás piacelsőségi állítást tesz közzé, akkor az valótlansága esetén a versenytörvénybe ütközik.
A GfK reklámjai közzétételének megkezdésekor hivatalosan még csak a 2004. évi nettó árbevételi adatok voltak ismertek, amik alapján a GfK piacvezető állítását nem lehetett valótlannak minősíteni.
A GVH joggyakorlata szerint ugyanakkor a tájékoztatásnak a közlés teljes időtartama alatt kell igaznak és pontosnak lennie, ami - a 2005. május 31-i "éves beszámoló" leadási határidejére tekintettel - 2006. június első hetében elhangzott hirdetések esetében már nem állt fenn, mivel a GfK 2005. évi nettó árbevétele két versenytársáétól is elmaradt.
A GVH mégsem tartotta szükségesnek bírság kiszabását, mert a GfK már a versenyfelügyeleti eljárás megindítását megelőzően felhagyott a jogellenes magatartással. A bírság mellőzésénél a GVH azt is figyelembe vette, hogy a közlések időtartama, illetve helyei alapján a piaci folyamatokra csak elenyésző hatást gyakorolhatott, illetve a vállalkozás korábban nem tanúsított a versenytörvénybe ütköző magatartást.
Hét nap
2006. december. 06. 00:00
BÍRSÁG TOJÁSKARTELLÉRT
Gazdaság
MTI
2006. november. 28. 14:32
Tízmillió forintos bírság a Coca-Colának
Autó
hvg.hu
2006. november. 30. 13:25