2006. december. 07. 12:20 MTI Utolsó frissítés: 2006. december. 07. 12:57 Vállalkozás

GVH: a Gfk. Piackutató Kft. átverte a fogyasztókat

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa határozata szerint a GfK Hungária Piackutató Kft. megtévesztette a fogyasztókat azzal, hogy magát Magyarország vezető piackutató vállalkozásának nevezte.

A GVH szerint a társaság azzal sértette meg a versenyjogot, hogy egyrészt 2006. május 22. és június 8. között a Klubrádióban elhangzott reklámban "a gazdasági híreket a GfK Hungária Kft., Magyarország vezető piackutató intézete támogatja", másrészt saját honlapján is mint a hazai piacon vezető pozícióban lévő cég mutatkozik be.
   
A versenytanács határozatában rámutatott: a GfK "vezető"-ként jellemezte piaci pozícióját, amivel azt az üzenetet közvetítette, hogy versenytársaihoz képest kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkezik. A GVH joggyakorlata szerint, amennyiben egy vállalkozás piacelsőségi állítást tesz közzé, akkor az valótlansága esetén a versenytörvénybe ütközik.
   
A GfK reklámjai közzétételének megkezdésekor hivatalosan még csak a 2004. évi nettó árbevételi adatok voltak ismertek, amik alapján a GfK piacvezető állítását nem lehetett valótlannak minősíteni. 
   
A GVH joggyakorlata szerint ugyanakkor a tájékoztatásnak a közlés teljes időtartama alatt kell igaznak és pontosnak lennie, ami - a 2005. május 31-i "éves beszámoló" leadási határidejére tekintettel - 2006. június első hetében elhangzott hirdetések esetében már nem állt fenn, mivel  a GfK 2005. évi nettó árbevétele két versenytársáétól is elmaradt. 
   
A GVH mégsem tartotta szükségesnek bírság kiszabását, mert a GfK már a versenyfelügyeleti eljárás megindítását megelőzően felhagyott a jogellenes magatartással. A bírság mellőzésénél a GVH azt is figyelembe vette, hogy a közlések időtartama, illetve helyei alapján a piaci folyamatokra csak elenyésző hatást gyakorolhatott, illetve a vállalkozás korábban nem tanúsított a versenytörvénybe ütköző magatartást.
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.