Hogyan változnak a mikrohitel feltételei?
Az állam 320 milliárd mikro- és közel 80 milliárd forint magvető hitel kihelyezésére vállal garanciát 2007 és 2013 között. A hvg.hu megtudta: felére csökkentett fedezet mellett akár 50 százalékos kamattámogatásra is számíthatnak a vállalkozók. Kérdés, hogy az eddigi jellemzők, a percenként változó feltételek és a hektikus kihelyezések megváltoznak-e.
Strukturális alapok nemzetközi felhasználása |
A strukturális alapok felhasználásának tapasztalatai azt mutatják, hogy a tagországok eltérő arányban használják fel a rendelkezésre álló forrásokat. A mostani költségvetési ciklusban Svédország jár az élen a források megközelítően 80 százalékos felhasználásával. Átlagban elmondható, hogy a régi EU tagországok többsége 60 százalékos felhasználási arányt produkál. |
Hozzávetőleg 320-350 milliárd forint értékű mikrohitel kihelyezését tenné lehetővé a strukturális alapokból lecsípett 40-50 milliárd forint. Ezt a hitelközvetítői szervezetek kockázatának refinanszírozására fordítana az állam - mondta a hvg.hu kérdésére Egyed Géza gazdaságfejlesztési államtitkár. Az államtitkár a nagyvonalú állami vállalások között említette még a fizetendő kamat támogatását is bizonyos esetekben. Ennél azonban sokkal fontosabbnak tartja, hogy az állam kockázatátvállalása miatt várhatóan jelentősen csökken a hiteligényléshez szükséges fedezet.
A kedvezmények a gyakorlatban azt jelentenék, hogy egy vállalkozó – a mostani feltételrendszer mellett – legfeljebb 6,35 millió forintot vehetne fel 8 év futamidőre úgy, hogy csak 3 millió forint értékben kell fedezetet nyújtania. Ráadásul 8,5 százalék kamat (jelenlegi jegybanki alapkamat) helyett mindössze 4 százalékot kellene törlesztenie. December óta a hitelközvetítői szervezetek akár plusz, mínusz 3 százalékkal eltérhetnek a jegybanki alapkamattól, de mint a hvg.hu megtudta, erre december óta még nem volt példa.
Mikrohitelek összege (millió Ft) |
1992 55 1993 208 1994 594 1995 1 025 1996 1 760 1997 2 198 1998 1 732 1999 1 605 2000 1 586 2001 6 597 2002 9 390 2003 3 611 2004 1 425 2005 3 931 2006 augusztusig 4 076 Összesen 39 793 |
Az intézkedés következtében sokat vesztett népszerűségéből a konstrukció. Ez meglátszott a kihelyezések számán is: kilencről hárommilliárdra csökkent a kintlévő hitelálomány. A hibás döntés következményeiből okulva tavaly februárjában Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter bejelentette a Mikrohitel Program feltételének újabb módosulásait. Ekkor a felvehető mikrohitel felső összeghatára 3 millió forintról 5 millió forintra emelkedett. A finanszírozási rendszer akként változott, hogy a mikrohitel összeg 50 százaléka későbbi elszámolási kötelezettség mellett előfinanszírozható lett.
A 2005-ös változtatások robbanásszerűen megnövelték a program iránti érdeklődést. A múlt év decemberéig 14 ezer érdeklődő kereste fel a helyi vállalkozói központokat (hvk). Az érdeklődők 5,5 milliárd forint hiteligényt nyújtottak be a helyi szervezeteinkhez 2005 végéig, amelyből a helyi mikrohitel bizottságok 4,7 milliárd forint mikrohitel igényt hagytak jóvá, amelynek 85 százalékát még ebben az évben folyósították. Idén augusztusig közel 11 ezer ügyfél kereste meg a hvk-kat. A nyolc hónap alatt közel 4,7 milliárd forint mikrohitel kérelmet adtak be, a folyósítás ez idő alatt meghaladta a 4,1 milliárd forintot.
© Fazekas István |
Az, hogy egy vállalkozó képes magasabb kamatra is hitelt felvenni, még nem jelenti azt, hogy nem kamatérzékeny - magyarázta Kovács István, a hvk-k konzorciumának elnöke, aki szerint a magasabb kamat csökkenti a versenyképességét. Amennyiben a banki hitel felvételére egyébként is képtelen vállalkozó kénytelen a nehezen megszerzett jövedelméből magas kamatot fizetni, akkor az akadályozza nyereségtermelését, ezáltal saját fejlődését - állítja Kovács. Ez az összefüggés mind a kereskedelmi banki hitelekre, mind a mikrohitelre érvényes. Szerinte a centralizált mikrohitel program indokolatlanul bürokratikussá, rugalmatlanná vált 2000-ben, és magas volt az Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítványnak (MVA) és a lebonyolító központi banknak jutó járulékos költség is.
Az MVA jogi és ellenőrző feladataiért cserébe minden esetben a kintlévő hitelállomány 2,5 százalékát kapja. Éves működési költségét a KPMG auditálja. Ez a lebonyolító bank legfeljebb ötezer forintos hitelenkénti jutalékával együtt sem érte el ügyletenként a helyi alapítványok hitelfolyósítás utáni 4 százalékát. A hitelt igénylő vállalkozónak mindösszesen 50-100 ezer forint közjegyzői díjat kell fizetnie hitelenként, amely nem ismeretlen a banki gyakorlatban - állítja Csuhaj V. Imre.
Az Országos Mikrohitel Alap forrásai |
• 1992-től mikrohitelezésre biztosított Phare források (HU9006, HU9203, HU9303, HU9605, HU9706, HU9705, HU9906), |
Ezek a központok - mint a hvg.hu-nak elmondták - azért nem fizették be a kívánt összeget az OMA-ba, mert a szerintük memorandum és az arra épülő szerződések jogilag és szakmailag is aggályosak voltak.
Mikrohitel Plusz |
A Mikrohitel Pluszt az MFB-n keresztül kizárólag a tíz főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató cégek vehetik igénybe. Ez kedvezményes - jelenleg 7,25 százalékos - kamatozású kölcsön, ami "D" kategóriájú, azaz csekély összegű támogatásnak minősül. 2006. október 31-ig összesen 278 pályázatot fogadtak be 2,6 milliárd Ft-os értékben. Eddig 219-et hagytak jóvá 2,1 milliárdos értékben. Eddig 152 pályázónak fizettek hitelt 1,2 milliárdos értékben. |
Az OMA egyharmadából, összesen 5 milliárd forintból ugyanis helyi mikrohitel-alapokat hoznak létre, amelyből a hvk-k - egyenként 2-300 millió forinttal - gazdálkodhatnak. Hat évi központosított és sokak szerint agyon bürökratizált működés után tavaly decemberben - Kóka János miniszter jóváhagyása alapján - megindult a decentralizációs folyamat, ám még nem ért véget. Az auditáláson kell keresztülmennie (keretes - auditálás) több helyi vállalkozói alapítványnak, s utána kaphatnak saját hitelkeretet a 2000-ben centralizált összeggel hasonló nagyságban. A hvk-k konzorciumának elnöke szerint a helyi mikrohitel alapok visszautalásán túl az OMA decentralizációs folyamata is döcög, lassan egy éve húzódik. A hvk-k nem tudják, még nem kapták meg a központi bank nélküli hitelezés eljárásrendjét, kézikönyvét.
Csuhaj V. Imre, az MVA elnöke szerint a decentralizációs folyamat jó ütemben halad, 2006-ban eddig 8 központtal történt megállapodás, illetve adtak át forrásokat. A hvk-k által hiányolt helyi alapot szabályozó kézikönyvre pedig nincs szükség, hiszen a decemberi határozatok értelmében, a jövőben központi bank nélkül működő rendszer egyik sajátossága, hogy a hvk-k saját maguk döntenek a helyi alapból folyósított hitel feltételeiről.
A decentralizációs folyamat megindulása ellenére azonban továbbra sincs egyetértés abban, hogy 2007-től ne csak non-profit, hanem for-profit szervezetek is közvetíthessenek mikrohitelt, és csak olyan vállalkozók igényelhessenek, akik eddig még nem kaptak. A feltételeket nem egységesítik a jövőben, hanem szervezetek is akkreditálhatják magukat.
A program kiszélesítése profitorientált szervezetek irányába azzal a veszéllyel jár, hogy azok drágábban adják majd a hitelt, ezért pont az arra rászoruló kisvállalkozók nem tudják majd felvenni, illetve a magasabb kamat csökkenti versenyképességüket. Feltételezését Kovács István elsősorban az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak a Jeremie programról kiadott véleményére alapozza. Eszerint a kevésbé fejlett régiókban, mint Magyarország, nem olyan szoros a bankok közötti verseny, mint a nyugati országokban, s emiatt még az Európai Beruházási Bank kedvezményes (a strukturális alapokból származó) forrásaival sem éltek, nem adtak alacsonyabb kamatú hiteleket a gyengébb mikrovállalkozóknak. Amennyiben ezt a tendenciát nem fordítják vissza, figyelmeztet az EU-s nyilatkozat, az érintett régiók tartós szegénységre lesznek kárhoztatva. A konzorcium elnöke ezért tartja fontosnak a non-profit alapon történő és a tanácsadással ötvözött hitelezést, alacsony kamattal, amelyet a hvk-hálózat másfél évtizede hatékonyan működtet.
Azt, hogy a jövőben mikrohitelt közvetítő szervezetek extraprofithoz jutását az állam milyen eszközökkel kívánja ellenőrizni, még nem tudni. Az MVA jó esélyt lát többletforrások megszerzésére a jelenlegi rendszer lebonyolítóinak felkészültsége alapján, és a GKM-mel egyetért abban, hogy ha több piaci szereplő folytat mikrohitelezést, az egyértelműen pozitív változást jelent majd a kisvállalkozóknak. Szerintük az egyik legnagyobb előnye a szolgáltatói kör feltételezett bővülésének, hogy sokkal több vállalkozó juthat hitelhez, egyúttal az MVA és a hvk-k együttműködési nehézségei lényegtelenné válnak.
A mikrohitelezés feltételrendszerének kialakítása, a források kihelyezése idáig nem feltételen szakmai szempontok szerint történt. Bizonyos időszakokban pártpreferencák, refinanszírozási gondok, máskor a hitelközvetítők közötti együttműködési nehézségek tették a programot sokszor taszítóvá. Az új feltételek és a finanszírozás kritériumainak hosszú távú garantálása némi esélyt ad arra, hogy a következő hét évben kevesebb visszasság történjen.