2006. március. 15. 15:15 Salgó Andrea (hvg.hu) Utolsó frissítés: 2006. március. 16. 15:22 Vállalkozás

Mitől jó az üzleti terv?

Egy hónapja sincs, hogy Földvári Róbert, az ALVITAL Bt. tulajdonosa megnyerte „Az Év Legjobb Üzleti Terve 2005” címmel indított pályázati program fődíját, máris közzétették az újabb négymilliós kiírást. Aki szeretne biztosra menni, nem árt, ha figyelembe veszi a nyertes tapasztalatait és a zsűri intelmeit.

A Magyar Rádió Vállalkozásklinika című műsor keretében indult pályázati program keretében 4 millió forint vissza nem térítendő támogatást ítélt meg az Alvital Bt. Komplex Gerincvédelmi Programjának a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (MVA), a Corvinus Nemzetközi Befektetési ZRt. képviselőiből álló szakmai zsűri. Az MVA és a Corvinus 50-50 százalékban, azaz 2-2 millióval támogatta a már gyakorlatban is működő ötletet.

 A cég által gyártott és hazai mintavédelmi oltalom alatt álló tartásjavító ülőpárnák már régóta kereskedelmi forgalomban kaphatók. Ráadásul a gyógytornász által kidolgozott 3-5 perces tornagyakorlatokra épülő, úgynevezett prevenciós program előkészítése is már két éve elkezdődött. „Eladási gondjaim tehát idáig sem voltak, csupán nem engedhettem meg magamnak, hogy milliókat költsek reklámra” – sajnálkozott Földvári Róbert.

Üzleti terv szempontjai

• Minél részletesebben be kell mutatni az üzleti terv alapjául szolgáló ötletet,
• A lehető legtöbb eszközzel bizonyítani a pályázónak saját szakmai alkalmasságát,
• Ellenőrző listát készíteni a felmerülő költségekről és a várható bevételekről,
• Egyeztetni az üzleti terv kiadásait a főösszessítővel, s kerülni a puha költségeket,
• Célszerű 5-10 százalékon belül tartani a tartalékot, mivel a túlzott ráhagyás         bizonytalanná teheti az egész ötletet

Üzleti tervét közel egy hónap alatt készítette el, kifejezetten a pályázatra, amivel célja, hogy az első osztályos tanulók szeptembertől minden általános iskolában hozzájuthassanak a termékhez és a prevenciós programhoz is. "Annak érdekében, hogy az iskolai gerincvédelmi program minél szélesebb körben megvalósulhasson, létrehoztam egy közhasznú alapítványt ARANYHÁRMAS néven. Ennek az alapítványnak az a fő célja, hogy minden elsőosztályos kisdiák önköltségi áron - rászorultság esetén akár ingyen is - hozzájuthasson a tartásjavító párnákhoz és az ehhez kapcsolódó programhoz."

„A nyeremény összege ugyan nem fedezi a projekt összes felmerülő költségét, mivel a megvalósításhoz mintegy 140-150 millió forintra lenne szükség.” Mint mondta, a pályázaton nyert összeget termékei marketingje mellett új munkahelyek teremtésére fordítja, s ennek során csökkent munkaképességű embereket is szándékában áll alkalmazni. Reményei szerint a négymillióból  finanszírozott marketing kitermeli a további költségeket.

Az elbírálás szempontjai

• az ötlet eredetisége,
• a megtérülés ideje,
• a várható haszon,
• a kockázat minimalizálása volt
• szakmai és anyagi alapozottság
• logikai felépítés.

Addig is saját zsebből kell előteremtenie az üzleti terve megvalósításához szükséges másik 4 milliót forintot. Erre azért van szükség, mert pályázatában önként vállalta, hogy  egy éven belül  8 millió forint értékű programot valósít meg – magyarázta Barta. E. Gyula, az MVA ügyvezető igazgatóhelyettese. A pályázásnak nem volt feltétele ugyan az önerő megléte, de mivel az Alvital Bt. úgy ítélte meg, hogy ekkora befektetésre van szükség ötlete megvalósításához, ezt fogja számonkérni rajta az Alapítvány és a Corvinus is.

Finanszírozási lehetőségek

1. Harmadikfeles megoldás: A támogatott  nevére szól a számla, de a finanszírozó fizeti ki helyette
2. A támogatott meghitelezi a teljes összeget, amit  részletekben kap vissza a számla bemutatása után
3. Előleget kap, amihez hozzáadja a saját tőkéjét, s ezután történik az  elszámolás

A szerződésben megjelölt előleget már átvette, a fennmaradó összeget pedig a vállalt célok - májusig a marketingterv, augusztusig az egészségügyi program - teljesítése után 5 nappal, számla ellenében kapja meg, Egy év alatt megkapja 4 millió forintot, és mi mérni fogjuk, hogy elérte-e a kitűzött célokat.  A vállalás teljesítéséig a támogatók visszatartják a nyeremény 5-10 százalékát.

A zsűri a maga részéről igyekszik mindenben támogatni a céget az üzleti terve megvalósításig. Földvári Róbert szerint elsősorban az anyagi háttér biztosítása mellett nagy szükség lenne az Oktatási Minisztérium támogatására ahhoz, hogy valamennyi általános iskolában bevezessék a programot. A tervezett együttműködés egyelőre a levélváltásnál elakadt, de Földvári Róbert mindent elkövet a siker érdekében.


Csuhaj V. Imre, az MVA kuratóriumának elnöke kiemelte, hogy folytatni szeretnék a pályázattal is felvállalt üzleti angyal szerepet, mellyel, forrásokon túl kapcsolatrendszert tudnak biztosítani az induló vállalkozásoknak. Ennek megfelelően már nemsokkal az eredményhirdetést követően meghirdették az új kiírást. A pályázatokat április végéig kell beadni „Nyerő Üzlet – Az Év Legjobb Üzleti Terve 2006” következő versenyre, eredményt hirdetés s szeptember-október környékén várható.

 A győztes üzleti terv a csatolt dokumentumban megtekinthető!