Az internet alapjaiban változtatta meg a vállalkozások és a fogyasztók kölcsönös kommunikációjának módját. Az online piactéren ugyanazok a lehetőségei minden vállalkozásnak, legyenek kicsik vagy nagyok.
Az internet megjelenése előtt, ha valaki el akarta adni a termékeit, fizikai jelenlétre volt szüksége: egy üzletre, egy piaci standra, vagy arra, hogy házaljon. A vállalatok gyakran hatalmas létszámú értékesítési személyzetre támaszkodtak, és jelentős mennyiségű készletet tartottak raktáraikban, emellett nagy létszámú irodai személyzetet fizettek a papírmunkához.
Mindez megváltozott
A fogyasztók laptopjukról vagy okostelefonjukról ma már könnyedén találhatnak kisebb-nagyobb kiskereskedőket az interneten. A vállalkozás fizikai mérete már nincs feltétlen összefüggésben a sikerrel. Sok vállalkozásnak már nincs szüksége nagy irodára. A papírmunka csökkent, miközben az online kommunikáció lehetővé teszi a távmunkát. A felhőalapú számítástechnika – amelynek segítségével a szervezetek virtuális infrastruktúrát, szoftvert és tárhelyet osztanak meg egymással – lehetővé tette a kisvállalkozásoknak is, hogy hozzáférjenek az integrált hálózatok teljesítményéhez, ami informatikai költségeiket minimalizálta.
Ahogy a méret többé nem akadálya a sikernek, úgy a földrajzi elhelyezkedés sem. Egy kisvállalkozás ma már éppen olyan hatékonysággal érheti el vevőit az egész világon, mint egy nagyvállalat. A PayPal 2000-ben történt bevezetése sokféle devizában tette lehetővé az interneten keresztüli egyszerű fizetéseket és pénzátutalásokat, további lehetőségeket teremtve a kisvállalkozásoknak a kitörésre.

Az árak és a kiszállítás szerepe
Napjainkban a termékek és szolgáltatások egyre szélesebb választékban állnak az internetes fogyasztók rendelkezésére, ezért a kisvállalkozásoknak többet kell ajánlaniuk az óriásoknál, ha versenyezni akarnak. Az áraknak kiemelt szerepük van, mivel az interneten a fogyasztók könnyedén össze tudják hasonlítani őket.
Mellettük a szállítás költsége és gyorsasága is meghatározó. Az ingyenes szállítás és a visszaküldés vonzó ösztönzője a vásárlásnak. A szállítási idő is fontos: azok a kereskedők tesznek szert versenyelőnyre, akik egyórás kiszállítási intervallumot tudnak meghatározni, valamint munkaidőn túl is vállalnak szállítást. Az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások fontosabbak, mint valaha.
A visszajelzés fontossága
Bármilyen áru értékesítésére kerül is sor, annak meg kell felelnie a jelzett minőségnek, mert az internetes visszajelzéseknek nagy hatásuk lehet a piacra. A szállodák és az éttermek esetében a vendégek visszajelzései és minősítései általános normává váltak, sok fogyasztó mások értékítéletei alapján hozza meg döntését.
Egy jól vezetett, családi tulajdonú kis hotel, amely a kiváló kiszolgálásra összpontosít, a TripAdvisorhoz hasonló weboldalaknak köszönhetően egy-egy város első számú szállodájának hírnevére is szert tehet, megelőzve akár egy nagy szállodalánc helyi egységét is. E tendencia haszonélvezői a kisvállalatok, mivel személyes szolgáltatásaik nagyobb valószínűséggel vezetnek pozitív visszajelzésekhez.
Személyesebb szolgáltatás
Az internet sok üzleti területről szorította ki a közvetítőket. Az utazási ágazat jó példa erre, mivel az utazók ma már közvetlenül a légitársaságoknál tudnak foglalni.
Korábban a tömegtermelés és az üzlettér nagysága határozta meg, hogy egy vállalkozás mekkora áruválasztékot tartson. Ma a réspiaci termékeket vagy szolgáltatásokat kínáló kisvállalkozások azért prosperálhatnak, mert az internet kapcsolatot teremt köztük és az ugyanilyen ajánlatokat kereső fogyasztók között.
A kisvállalatok boldogulását a testre szabás is elősegíti. Egyetlen árucikk testre szabott legyártása is lehetséges – az interneten megtervezett és egyénivé tett könyvektől, bögréktől és ruhadaraboktól kezdve az autókig, bútorokig és házakig. A vásárlók pontosan azt kaphatják, amit szeretnének, a megfelelő időben leszállítva azon az áron, amelyet hajlandók megfizetni.
Az internet lehetővé teszi a globális kereskedelmet és – függetlenül a cégek méretétől − biztosítja a vevők és az eladók közötti személyes kommunikációt.
A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült, és A business nagykönyve című kiadvány szerkesztett részlete.
Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Business friss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
